Den bästa vedköksspisen, vilken är det?
Har hört att det finns de som är värdelösa att hålla värmen och
de spisar som är mycket bra att hålla värmen, men vilken.
Tacksam för svar!
Har hört att det finns de som är värdelösa att hålla värmen och
de spisar som är mycket bra att hålla värmen, men vilken.
Tacksam för svar!
Bolinder är en klassiker - men framför attl beror allt på skorstenen
Vi har en gammal från Husqvarna och den är kanonbra! Nu när det är så satans kallt ute är jag jätte tacksam för vedspisen :)
Alla de gamla vanliga sorterna, Husqvarna, Norrahammar, Bolinder mfl har gott rykte och brukar fungera bra vad jag hört och sett. Vi har en Norrahammar som vi inte provat än, måste fixa skorstenen, men den har fungerat bra tidigare, och även en Norrahammar av annan modell som var i sommarstugan förr var bra enligt de som var med på den tiden. Sedan hade de en Bolinder som inte var riktigt lika bra, men den dög för att hålla stugan varm. Tror det är viktigare att spisen är i gott skick än vilket märke det är.
Är inte säker på att jag förstår hur du menar med plåt/gjutjärn, plåt är ju tunn metall och i en gjutjärnsspis finns det plåtar. Av järn. I ugnens tak ska det sitta eldfast lera med järnspån i för att skydda plåten i taket från hetta, kanske det har varit den som saknats i de dåliga spisarna? Leran gör också att hettan blir jämnare. Gamla spisar behöver ofta ny lera och den är inte dyr, inte ens hos snordyra Gysinge byggnadsvård: webshop.gysinge.nu/products.php%2C-per-f%F6rpackning
Själva gjutjärnet håller inte värmen särskilt länge. Murade spisar och kakelugnar är bättre på det, värmen lagras ju i teglet. Det finns särskild sten man kan lägga i järnspisarna för att lagra värme, webshop.gysinge.nu/products.php%2C-enstaka (Finns mer info om hur de fungerar under fliken Produktbeskrivning) Har även sett att det legat tegelstenar i spisar, kanske av samma skäl?