• Anonym (Kaffedraken)

    När får man föräldrapenningen?

    Kanske finns det andra trådar om samma sak, och isf får ni gärna tipsa mig. 
    Det kommer dröja ett tag innan det blir dags för fp för oss men jag undrar ändå!

    Det räknas väl fr.o.m den dagen man får barnet i sin vård? som man ska få ersättning för?
    Ska man fixa med papper och sånt, innan man åker till landet och hämtar sitt barn - och kan man isf få ut fp från den dagen?  Eller fixar man det när man kommer hem och får ut sin ersättning då?
    Måste adoptionen gå igenom i tingsrätten innan man får ut fp? 
    Vad är det för intyg försäkringskassan behöver för att man ska få ut fp?

    Tackar för svar! 
     

  • Svar på tråden När får man föräldrapenningen?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi lämna papper innan vi åkte till FK.
    Sedan beror det på om det är en stark eller svag adoption.
    Många länder har skrivit på Haag - konventionen och då är adoptionen stark ( slipper gå via domstol i Sverige)
    Lycka till!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, man kan få ersättning från den dagen man får barnet i sin vård. Vi kunde starta upp ett ärende hos försäkringskassan innan vi åkte och detta kunde vi göra utan att de behövde något papper från oss. Vid vår andra adoption (2009) så ville den första försäkringskassepersonen vi pratade med ha in något papper, men då vi visste att vi inte behövt skicka in något vid vår första adoption ringde vi helt enkelt på nytt, fick prata med en annan person och då gick det helt plötsligt utmärkt att starta upp ärendet över telefon. Däremot begärde vi inte ut ersättning förrän vi kom hem, så jag vet inte hur det fungerar om man vill ha utbetalning redan när man är i landet (men det måste ju gå på något sätt, tänk på de som adopterar från Kenya).

    Barnbidraget kom igång (från vår sida sett) automatiskt, jag tror vår utredare fixade det genom att skicka in något papper/intyg till försäkringskassan).

    När ni fått barnbesked så ring försäkringskassan och hör med dem hur ni ska göra för att kunna få utbetalning av föräldrapenning så snart ni fått barnet i er vård (se till att starta upp ett ärende). Är det kort tid mellan barnbesked och resa så ring redan innan ni får barnbesked och "kolla läget". Får ni prata med en person som inte kan så mycket om adoptionsärenden (det verkar som att man får väldigt skilda svar från olika personer man pratar med) eller om ni får något svar som ni tycker är konstigt eller jobbigt så är mitt tips att ringa på nytt så kan ni ha tur att få prata med en person som ger ett bättre (eller för er del enklare) svar. Ni kan nog också be att få bli uppringda av någon som är uppdaterad på hur ett adoptionsärende ska behandlas.

    Att tänka på är att vid svag adoption så verkar det inte gå att använda försäkringskassans internettjänster (som är ganska smidiga) innan adoptionen är klar i svensk tingsrätt, så det blir till att använda pappersblanketterna (men det går ju bra, bara man vet om att man måste begära att få pappersblanketterna). En annan mindre detalj är att jag undrar om det inte är så att man inte kan få ut jämställdhetsbonus innan ärendet är klart i tingsrätten, någon annan som vet?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi som är i Kenya mailar mycket riktigt våra blanketter till fk. Men det kan vem som helst göra. Vi har ingen annan mailkontakt med fk än vad de erbjuder alla (kan förstås finnas undantag). Vi får föräldrapenning från den dag vi får barnet i vår vård men inte barnbidrag innan vi kommit hem. Anna

  • Anonym (Kaffedraken)

    Efter många olika svar via mail och telefon så tröttnade jag, tog med mig kusinen och stövlade in på  FK och fick hjälp att skriva i det som behövdes (svag adotion) - om man är ett par som adopterar kan den ena få FP och den andra tillfällig FP under vistelsen från det man fått barnet i sin vård, men man måste lämna in en ansökan innan man åker (ansökan sjukpenning/tillfällig föräldrapenning///...under utlandsvistelse.

Svar på tråden När får man föräldrapenningen?