• LinaJo83

7 månaders hård i magen...

Min 7 månaders blir väldigt lätt hård i magen. Har märkt att det blir värre när han får hemmalagad mat, men det är oxå denna mat som han tycker bäst om. Skulle vilja ha lite tips om mat man kan laga som är lösande eller iaf inte stoppande? Vad ska jag undvika?
    Tar gärna emot andra tips oxå... det är så synd om honom när han är så hård i magen...

• Svar på tråden 7 månaders hård i magen...
  • La Lola

Tillsätter du fett i maten?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • LinaJo83

Ja rapsolja. Messmör o olja i gröten. Får alltid päron efter maten o päron eller katrinplommon till gröten.

• La Lola
    LinaJo83 skrev 2012-02-11 17:33:55 följande:
    Ja rapsolja. Messmör o olja i gröten. Får alltid päron efter maten o päron eller katrinplommon till gröten.
    Jahapp...tänkte tipsa om messmör sen men du kör redan med det.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • LinaJo83

Har haft en del morötter i maten jag lagar, men har förstått att det är lite stoppande?? Vilka grönsaker är bra att ha i maten?? Läste i en annan tråd att de gav linfrökross o vetekli i gröten, kan jag ge det till min 7 månsders??

• Eleonor01

När jag la till protein å laktos började magen funka här hemma :) fullvärdig kost mao. Prova! Annars kan du köpa sempermagdroppar som hjälper magens bakterieflora på traven

• LinaJo83

Protein har jag haft i ett tag, fisk, kyckling o nötkött har jag använt... yoghurt har han fått ibland, kanske kan ge honom det oftare. Vart köper man sempermagdroppar?
    Någon som vet om man kan ge linfrökross o vetekli i gröten? Eller är det för tidigt?

• Eleonor01

Sempermagdroppar finns på Apoteket. 172 kr kostar en flaska har jag för mig. Lika stor som d dropparna å man ska även ge fem droppar av den.

• Veritaslux

Är osäker på linfrö och vetekli men en sak jag spontant tänker på är vätska. Hemlagat får lätt en fastare konsistens än burkar som innehåller mycket vatten. Dricker din bebis vatten eller ammar du/ger ersättning i samband med måltid? Minegen erfarenhet är att det är svårt med vatten men jag erbjuder i alla fall. Sedan kan det ta lite tid för magen att stabilisera sig när man börjar med mat. Min dotter blev hård när jag började med mat men det har blivit bättre. Så jag tror också på att verkligen introducera långsamt.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Natulcien

Vetekli och linfrön skulle jag nog passa mig för till en sån liten. Man ska ta det lugnt med fullkorn. Majs och morot är stoppande. Kiwi, päron och katrinplommon är lösande. Ammar du något? För bröstmjölk är ju laxerande, så då kan man ju minska lite på den fasta födan och öka amningen en period tills magen mår bättre..

• dripdrop

Skulle inte gett mer yoghurt då mjölkprodukter ju kan vara stoppande.

Spontant känns det ju som att magen inte är riktigt redo. Vår dotter älskade mat från början men fick sakta ned introduktionen då hon blev förstoppad och det enda som hjälpte var att amma mera.

Katrinplommon höll vi på med, men hon blev faktiskt HÅRD av dem, däremot var päron och kiwi bra. Och sempers magdroppar.

Burkmat innehåller ju dessutom mycket vätska så det påverkar nog också.

• KlaraBella

Min dotter, 7 månader är likadan. Det märks väl på henne när hon vill bajsa, det brukar gå två dagar emellan. Ibland klarar hon det själv, men det tar tid. Brukar försöka vänta ut henne för att slippa hjälpa henne. Känner jag att hon försökt tillräckligt ger jag henne en ordentlig klick med katrinplommon, ger det sig inte då, efter Kansle 8 timmar får hon igen. Resultatet av det är att byta överfulla bajsblöjor i 2 dagar!
    Inatt fick jag byta i sängen då det läckt för i både blöja och pyjamas och kom i den helt nybäddade (!) sängen ;)

Var inte rädd för att ge för mycket, katrinplommon säljs ju oftast i de minsta burkarna som är från 4 månader, min tjej får en halv sån. Och det funkar jättebra!
    Både hon och jag blir glada när bajset kommer ;)

• LinaJo83

Tack för alla svar!!
    Han ammas 2-3 ggr per dag. Tänkte att man kanske kan pumpa ut o göra gröten på bröstmjölken o även blanda i lite i maten innan servering. O tänka på att ha i rikligt med vatten. Upplever oxå att bara katrinplommon inte har så mycket verkan, däremot så finns det burkar med katrinplommon o päron i samma, tycker de verakar bättre. Kiwi ska jag testa!!
    Han håller just nu på att få tänder o tycker att just nu är det ngt värre än vanligt, vet ju att de kan bli lösa i magen när de får tänder, men kan de bli hårda oxå??
    Gör ofta egen päronpure, bara mixar i mixer, det har samma verkan som den man köper på burk eller??

• Natulcien
    LinaJo83 skrev 2012-02-12 13:26:06 följande:
    Tack för alla svar!!
    Han ammas 2-3 ggr per dag. Tänkte att man kanske kan pumpa ut o göra gröten på bröstmjölken o även blanda i lite i maten innan servering. O tänka på att ha i rikligt med vatten. Upplever oxå att bara katrinplommon inte har så mycket verkan, däremot så finns det burkar med katrinplommon o päron i samma, tycker de verakar bättre. Kiwi ska jag testa!!
    Han håller just nu på att få tänder o tycker att just nu är det ngt värre än vanligt, vet ju att de kan bli lösa i magen när de får tänder, men kan de bli hårda oxå??
    Gör ofta egen päronpure, bara mixar i mixer, det har samma verkan som den man köper på burk eller??
    Vår son blir inte heller hjälpt av katrinplommon de gånger han blir hård i magen. Men kiwi, däremot, funkar alltid! Fast det är ju olika det där. Men prova bara lite först om han inte har ätit det förut, för jag känner även två barn som reagerar med utslag runt munnen just av kiwi...

Jag upplever att färsk frukt fungerar bättre än burkpuré.
  • auo

min dotter reagera på d dropppar så att hon blir sååååå hård i magen . gjorde ju nästan några månaders paus fr detta . nu har jag fått i henne igen en månad och hon kan inte bajsa .. även att jag har bytt d vitaminen . idag tänkte att ska göra ett tag igen paus för detta . det  går ju inte om hon kan inte bajsa och är så jobbigt att hon vaknar på nätter . utan d vitamin bajsar hon en gång om dagen . men med d  då här att det går inte .. inget hjälper .. 

• LinaJo83

Har nu hittat lösningen Glad Egengjord katrinplommonpure... änsålänge har det hjälpt jättebra!! Glad

Svar på tråden 7 månaders hård i magen...