• mittistan

Förtvivlad- råkade äta minst fyra skivor parmskinka idag :(

Hej!

Usch jag måste ha fått hjärnsläpp- beställde in en pizza med parma och reagerade inte på att parman hade lagts på efter gräddning. Jag hann äta halva pizzan och minst 4 stora skivor innan jag upptäckte det.

Nu är jag livrädd för toxoplasma. Vad ska jag göra?

:(

• Svar på tråden Förtvivlad- råkade äta minst fyra skivor parmskinka idag :(
  • Whitetrash86

det är ingen fara.. att drabbas av toxoplasma är väldigt sällsynt. + att du säkert redan har drabbats av det 1 gång och då är immun. 
    För antar att det inte är första gången du äter något som kan ge toxoplama?? 

• Pompmom

Luuuuuuuuuuuuuuuugn! 

Herre gud, vi lever inte i en så skitig värld som slv vill påskina!

Jag åt massor av parma, o mögelost osv. undermin graviditet!

• Tom Araya

Eh, jag äter sådant som läggs på pizzan varje dag som smörgåspålägg...gräddas inte alls och jag mår bra.

• La Lola

"Personer som utsätts för smitta utvecklar normalt en livslång immunitet. Om man får en toxoplasmainfektion för första gången när man är gravid är det risk att fostret smittas. Det kan i värsta fall leda till missfall, hjärnskador eller ögonskador hos barnet, men det är mycket ovanligt. I många fall uppträder inte ögonskadorna förrän flera år efter födseln. Den gravida kvinnan själv kan ha influensaliknande symtom eller vara symtomfri.

Toxoplasmainfektion är inte en anmälningspliktig sjukdom och det saknas därför uppgifter om hur många som blir sjuka. Uppskattningsvis smittas ungefär 50-100 gravida kvinnor varje år. Oftast förs infektionen inte över till fostret, det sker i ungefär vart femte fall."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/

Jag har fetmarkerat 2 viktiga saker.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Pompmom skrev 2012-02-11 18:41:30 följande:
    Luuuuuuuuuuuuuuuugn! 

Herre gud, vi lever inte i en så skitig värld som slv vill påskina!

Jag åt massor av parma, o mögelost osv. undermin graviditet!

Fast...toxoplasma har ju inget med "skitighet" att göra......
  • Pompmom

Skitig va ett dåligt val av ord av mig!

Hittade detta!

En sak ska man ha i åtanke, Growingpeople (eller numera 1177.se som gått över i) är skyldiga att följa SLV-råd oavsett vad de själv anser! Det är därför de har svarat så med den sista meningen!

FRÅGA: Jag är gravid och ska ha barn i slutet på januari nästa år. Jag blev just väldigt rädd då jag helt missat att man ska undvika att äta parmaskinka när man är gravid. Jag har ätit cirka två skivor vid fyra tillfällen under olika stadier under graviditeten. Vad kan hända med fostret? /Parmaskinkan

SVAR: Eftersom parmaskinka är lufttorkad men rå finns en mycket liten risk för smittas av listeria och toxoplasma. Risken är så marginell att jag inte tycker du behöver oroa dig. Jag känner inte till att det beskrivits smitta till gravida från just parmaskinka. Om du vill äta parmaskinka i fortsättning under graviditeten så råder Livsmedelsverket att ha den fryst i tre dagar innan du äter den – det tar död på eventuella bakterier./Growingpeople-experten

• La Lola
    Pompmom skrev 2012-02-12 16:33:47 följande:

Skitig va ett dåligt val av ord av mig!

Hittade detta!

En sak ska man ha i åtanke, Growingpeople (eller numera 1177.se som gått över i) är skyldiga att följa SLV-råd oavsett vad de själv anser! Det är därför de har svarat så med den sista meningen!

FRÅGA: Jag är gravid och ska ha barn i slutet på januari nästa år. Jag blev just väldigt rädd då jag helt missat att man ska undvika att äta parmaskinka när man är gravid. Jag har ätit cirka två skivor vid fyra tillfällen under olika stadier under graviditeten. Vad kan hända med fostret? /Parmaskinkan

SVAR: Eftersom parmaskinka är lufttorkad men rå finns en mycket liten risk för smittas av listeria och toxoplasma. Risken är så marginell att jag inte tycker du behöver oroa dig. Jag känner inte till att det beskrivits smitta till gravida från just parmaskinka. Om du vill äta parmaskinka i fortsättning under graviditeten så råder Livsmedelsverket att ha den fryst i tre dagar innan du äter den – det tar död på eventuella bakterier./Growingpeople-experten

Men så dumt skrivet: "Om du vill äta parmaskinka i fortsättning under graviditeten så råder Livsmedelsverket att ha den fryst i tre dagar innan du äter den – det tar död på eventuella bakterier."
    För toxoplasma är ju en parasit (som dör av frysning) . Listeria överlever frysning.
  • vixtoria
    Whitetrash86 skrev 2012-02-11 18:40:02 följande:
    det är ingen fara.. att drabbas av toxoplasma är väldigt sällsynt. + att du säkert redan har drabbats av det 1 gång och då är immun. 
    För antar att det inte är första gången du äter något som kan ge toxoplama?? 
    I Sverige är det faktiskt inte så vanligt att man är immun mot toxoplasma. Jag är över 40, har bott utomlands där toxoplasma är vanligt förekommande, ändå har jag aldrig blivit smittad (det vet jag pga blodprov som tas varje månad när man är gravid i dessa länder med hög smittorisk). Vad jag har läst är bara ca 20% av svenska gravida immuna, mot 80% i Sydeuropa.

Om skinkan verkligen var äkta italiensk Parmaskinka så kan TS vara lugn, den lagras i så många månader att alla parasiter dör.

Toxoplasma är extra farligt för fostret under de första tre månaderna. Men då brukar det också leda till missfall. Min kompis fick toxoplasma under första trimestern, hennes läkare (utomlands) sa att om hon inte fick missfall så var fostret förmodligen inte alls smittat. Och babyn föddes frisk.
  • mittistan

TACK för alla svar!

Jag har testat för toxoplasma men är tyvärr inte immun. Skönt med tråden som Pompmom hittade, även om det ofta känns som att BM inte har så jättebra koll på just toxoplasma...

Jag är i tredje trimestern, kanske det är en bra sak då?

• La Lola
    mittistan skrev 2012-02-13 13:23:56 följande:
    TACK för alla svar!

Jag har testat för toxoplasma men är tyvärr inte immun. Skönt med tråden som Pompmom hittade, även om det ofta känns som att BM inte har så jättebra koll på just toxoplasma...

Jag är i tredje trimestern, kanske det är en bra sak då?
    Synd bara att det var faktafel i den.....det där om att bakterier dör av frysning.
  • mittistan

Exakt La Lola, precis vad jag kan känna igen lite hos min BM. Jag förstår att man inte kan vara expert inom alla områden, men det borde vara många blivande föräldrar som har frågor om toxoplasma.

Kan det tolkas som att toxolpasma är så enormt ovanligt, och att sjukvården därför inte riktigt känner till/fokuserar på symtom, smittkällor och risker?

• La Lola
    mittistan skrev 2012-02-13 13:28:44 följande:
    Exakt La Lola, precis vad jag kan känna igen lite hos min BM. Jag förstår att man inte kan vara expert inom alla områden, men det borde vara många blivande föräldrar som har frågor om toxoplasma.

Kan det tolkas som att toxolpasma är så enormt ovanligt, och att sjukvården därför inte riktigt känner till/fokuserar på symtom, smittkällor och risker?
    Att läsa innantill i kostråden borde alla BM klara av.

Jag är ingen expert på siffror men så här står det i länken jag la in:
    "Toxoplasmainfektion är inte en anmälningspliktig sjukdom och det saknas därför uppgifter om hur många som blir sjuka. Uppskattningsvis smittas ungefär 50-100 gravida kvinnor varje år."

Hur många är gravida varje år? Det måste ju vara en rätt skaplig mängd....så det är kanske inte så vanligt....jag vet tyvärr inte....
  • mittistan

Jag tänkte också på det när jag såg ditt inlägg om risk/smitta. De flesta som smittas verkar ju dessutom inte få symtom och i de flesta fall (?) så skadas inte fostret.

Svar på tråden Förtvivlad- råkade äta minst fyra skivor parmskinka idag :(