• candydarling

Vad ska man ha i sitt "babyapotek"?

Hejsan!

Är nu i V.35 och funderar på att börja samla på mig alla salvor, smörjor och puder man ska ha till bebben. Är förstföderska och har ingen aning om vad man ska ha hemma.

Snälla, lista upp för mig vad som är bra att ha hemma i sitt babyapotek!

• Svar på tråden Vad ska man ha i sitt "babyapotek"?
  • dealinda

koksalt att spola bebisens näsan med, finns i engångspipetter! Inotyolsalva! Flytande alvedon/alvedon suppar.

• Toppen9

Oj du frågade om babyapotek...
    Då bör man också ha Alvedon suppar, rumptermometer och renässans koksaltpipetter.

• mayia1

Bepanthem-salva till bebisens rumpa är mycket bättre än Inotyol enligt mig, den låter huden andas. Vi har använt den till vår son (nu 2,5 år) och han har aldrig någonsin varit röd i rumpan!
    Sen är näsdroppar bra att ha hemma, får man ju inte använda med en gång, men sen när bebisen är lite större.
    Och så en termometer såklart!

Lycka till!

• Toppen9

Ang rumpsalva så får man prova sig fram och se vad som passar ens barn. Min son blev knallröd av tex bepanthen.

• Grizabella

Jag köpte så mycket onödigt, det enda jag behövt använda var Inotyol och rumptermometer, sedan när de blir större Panodil/Alvedon

• hannis

Inotyol, koksaltpipetter och Babyolja räcker gott i början.

Senare kan man komplettera med en termometer och Alvedon. (suppar)

• Omorfia

Inotyolen skyddar ju på ett helt annat sätt än ex. bepanthen. Om bebisen inte är röd i rumpan eller inte bajsar så ofta så kan det kanske vara "onödigt" att smörja på inotyol. Bepanthen räckte för vår bebis i alla lägen utom vid två tillfällen när hon fick lös och frätande bajs. Då var det bara inotyol som funkade eftersom det lägger sig som en hinna över huden och skyddar den när nästa laddning kiss och bajs kommer.

Om jag bara skulle ha en av salvorna hemma så skulle jag ta inotyolen. (det är även min "expertåsikt" som vårdare av röda rumpor på vuxna - är sjuksköterska )

Svar på tråden Vad ska man ha i sitt "babyapotek"?