• Lumma

Att flytta ifrån sitt barn

Hej
    jag har länge funderat och fortfarande funderar jag på hur jag ska göra....

jag har en dotter med en man. Vi har separerat för 5 år sen. Vi hade det lite jobbigt några år efter, det är fortfarande stelt men vi kan prata, om det blir som Pappan vill .
    Det är en liten kommun, jag flyttade hit när jag träffade Pappan till dottern, har inga vänner eller fritidsliv med nån här, ingen släkt heller.
    jag träffade en ny man nåt år efter Pappan, vilket inte var populärt från hans sida, mycket smutskastning på mig o min nya. Efter ett par år fick min nya man nog, han orkade inte se hur jag helatiden fick ge mig i allt som gällde dottern, ja det tog stryk helt enkelt.

Nu bor jag kvar själv i samma kommun där 2 av förhållandena har gått åt skogen, jag har knappt bostad, för det finns inga lägenheter att få, så jag hyr ett fritidshus, ett litet.vet ej hur länge jag har det men nåt annat finns inte.

Jag mår dåligt, har gått och fått hjälp pga av att jag förlorat min senaste man som jag verkligen ville leva med men det blev för mycket trassel med Pappan och det kändes som vi inte hade vårt eget liv.
    Jaja, nu är det så här men jag känner mer och mer att jag vill härifrån, börja om på nåt nytt ställe där det förflutna inte kan bråka med mig.
    jag vantrivs här, det finns inget liv och jag har börjat fundera på hur man ska göra.

Jag har dottern varannan vecka, jag lever bara för henne, de veckorna hon är hos mig är jag levande, när jag är själv vill jag helst bara sova eller arbeta dygnet runt,  eller bara försvinna, eftersom jag inte trivs här.
    jag lever som i ett väntrum, men livet pågår helatiden...........känns som det inte är bra som jag har det nu.

hur långt får man flytta? har någon varit i denna situation, hur löste ni det?

Jag vet att pappan inte går med på nånting, han har rätt till halva tiden enligt lag, har han talat om...........men jag har aldrig bett om att få ta med dottern heller nånstans.
    jag förstår att hon måste bo kvar hos honom, men att vi får lösa umgänget på annat sätt.

jag tänker att det är bättre att hon har en mamma som mår bra när hon träffar mig, än att hon vet att jag mår dåligt och inte trivs här, vad blir det för kvalitet på det?

Det här är inget lätt beslut, men jag hatar den här platsen, jag vill inte bo här o låta Pappan spy galla över mig nu o då, fast jag gör som han vill.

Är det nån som varit i denna situation? Jag vet snart inte var jag ska ta vägen för jag vantrivs så på den här platsen jag bor....

En del säger: gå ut och träffa folk. ja jag har bott här i över 10 år och folk har sitt umgänge, sina vänner, man är upptagen med sitt .

Vad ska jag göra, vad får jag göra?
    Tack!

• Svar på tråden Att flytta ifrån sitt barn
  • Anonym

Du får väl flytta hur långt du vill.... så länge du klarar av att vara utan dottern.... jag personligen hade aldrig ens tänkt tanken att flytta från mitt barn....jag hade ordnat situationen på annat sätt....

• Lumma

Jag kan stå utan bostad plötsligt och då vet inte jag vad man gör? Hur löser man att man hatar en plats och inte vill bo på den?
    jag vill gärna veta det, visst jag kan bo här så länge jag får och ta hand om mitt barn som jag älskar över allt, men jag trivs inte här, jag önskar hellre jag vore död i såfall och då har hon ingen mamma iaf?

Utveckla gärna hur man löser att man vantrivs, för det kommer jag göra hela livet.......så illa är det

• Queenie70

Jag skulle hellre bo under en gran i skogen än lämna mitt barn,

• orpon

Grejen är väl att du måste vara beredd på att du bara kan träffa ditt barn varannan helg, och att du måste betala underhåll till pappan. VV boende kan funka tills hon börjar skolan, sen är det ganska kört, beroende på hur långt du tänker flytta....

Var beredd på att du får stå för merparten av resekostnaderna för hämtning och lämning med...

Hade jag varit dig, så skulle jag nog ha försökt tagit tag i mitt liv lite.. Sett till att skaffa en bostad jag trivs i, köp ett hus du gillar! Sen, skaffa dig vänner: försök umgås med arbetskamrater, börja gå nån kvällskurs, annonsera efter människor i samma sits som dig... sök kontakt!   

• Anonym
    orpon skrev 2012-02-12 09:27:45 följande:
    Grejen är väl att du måste vara beredd på att du bara kan träffa ditt barn varannan helg, och att du måste betala underhåll till pappan. VV boende kan funka tills hon börjar skolan, sen är det ganska kört, beroende på hur långt du tänker flytta....

Var beredd på att du får stå för merparten av resekostnaderna för hämtning och lämning med...

Hade jag varit dig, så skulle jag nog ha försökt tagit tag i mitt liv lite.. Sett till att skaffa en bostad jag trivs i, köp ett hus du gillar! Sen, skaffa dig vänner: försök umgås med arbetskamrater, börja gå nån kvällskurs, annonsera efter människor i samma sits som dig... sök kontakt!   
    Plus att han får barnbidraget..
  • Anonym (förstår)
    Lumma skrev 2012-02-11 22:16:36 följande:
    Hej
    jag har länge funderat och fortfarande funderar jag på hur jag ska göra....

Tack!
    Om du mår så pass dåligt där du bor så är det bättre att du flyttar dit där du mår bra.

Även fast det är långt avstånd mellan dig och dottern så kan ni ha en superbra relation ändå. Du har ju dagens teknik att använda dig av.

Tror att din dotter hellre har en mamma som mår bra och är en bit bort än att du mår dåligt och inte kan vara en bra mamma för din dotter.  

Det viktiga är att du pratar med din dotter ordentligt så att hon förstår att du inte lämnar henne fast du flyttar samt låter henne komma med och se var du ska bo, vilket rum som är hennes osv......

Nu kommer jag få hela FLs maffia på mig men har man inte varit i din situation så förstår man inte heller...

Min make har långt över 100 mil till sin son, nu har han en pappa som lever och mår bra istället för att ligga i graven.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-02-12 09:35:48 följande:
    Plus att han får barnbidraget..
    Om han tilldöms det ja, för så vitt jag vet är inte lagen ändrad än? Om inte mamman skriver på så får hon barnbidraget oavsett?

Nu tror jag dock inte att det handlar om pengar i TS fall utan hennes mående.

TS, du får flytta precis vart du vill i världen men du får inte ta med dig barnet hur som helst.

Såvitt jag förstår har ni varannan v nu och pappan tar väl hand om barnet samt att ni har gemensam vårdnad?

Då måste pappan skriva under flytt för barnet, men du kan som sagt göra som du vill.

Man KAN flytta ändå och ta med sig barnet och skicka in utan pappans namnteckning, men då riskerar man att bli av med boendet och vårdnaden om pappan stämmer dig. Om han inte bryr sig om det så görs en utredning om vart barnet har sin huvudsakliga nattvila och skriver barnet där.
  • Anonym (Stina13)
    MoAl skrev 2012-02-12 09:51:02 följande:
    Man KAN flytta ändå och ta med sig barnet och skicka in utan pappans namnteckning, men då riskerar man att bli av med boendet och vårdnaden om pappan stämmer dig. Om han inte bryr sig om det så görs en utredning om vart barnet har sin huvudsakliga nattvila och skriver barnet där.
    Japp! Måste instämma.
  • Lumma

Tack för alla småtrådar.

jo jag är väl införstådd i att umgänget blir förändrat. Det är sånt jag vet och att dottern bor hos sin Pappa, att barnbidraget går till honom förstår jag oxå, men det här handlar om att ha ett liv och att må bra.

Att jag skulle bo 10 mil som detta rör sig om bort, gör att vi får ändra på umgänget men det kommer att bli bra när vi träffas. Jag kommer inte att vara mer än 1½ timme bort så jag har inga problem med att hämta, skjutsa, lämna., köra fram och tebax emellan.  Så jag har inga problem med att allt blir till hans fördela, det har det varit helatiden iaf, så jag är van!
    För att se sin mamma må dåligt varjegång man träffas är inte heller bra,

jag bor i sthlm och jag har inte råd att köpa en bostad, det finns som de flesta vet inga lägenheter att få tag i o hyra heller. jag hyr ett fritidshus med drag i så det är som att bo ute kan jag säga. jag kan ändå hamna i det läget att jag står utan bostad plötsligt och då sitter jag på pottan.

Det kanske är lätt att säga att man skulle bo under en gran, men seriöst, då lär barnet ändå få bo hos in pappa som har ett stort hus.

men som sagt är man David och har Goliat som pappa till sitt barn så vet man aldrig vad som händer...
     Tack iaf för era synpunkter

• MammaHela

Jag flyttade 5 mil bort från mina 2 barn.

Det handlade om att de skulle ha en mamma 5 mil bort eller ingen mamma alls. Mådde så enormt dåligt av att bo där jag bodde....

Det är 2 år sedan jag flyttade och det fungerar perfekt med varannan vecka =) 

• FrökenCarlsson

Mamma Hela - bara så nyfiken eftersom jag själv är lite i samma sits.. Hur funkar varannan vecka när ni bor så? Med jobb o skola o sådär menar jag?

• MammaHela
    FrökenCarlsson skrev 2012-02-12 18:58:34 följande:
    Mamma Hela - bara så nyfiken eftersom jag själv är lite i samma sits.. Hur funkar varannan vecka när ni bor så? Med jobb o skola o sådär menar jag?
    Jag kör dem till dagis och skola 5 mil bort varannan vecka. Det är inte roligt, men det gör jag utan att knysta för att få träffa mina barn
Svar på tråden Att flytta ifrån sitt barn