• användarnamn1

Katt som får mask hela tiden

Hur ofta är det normalt att en utekatt får mask? Mina (unga) grannars katt, som är väldigt social, har haft mask ett antal gånger på kort tid. Alla tidigare gånger har det varit en sort som kommer ut ur baken på honom levande, men nu verkar det vara bandmasksegment - ser hela tiden att det sitter små vita saker på honom, men den här gången rör de sig inte, och är liksom platta, så.. Eftersom det alltid varit så att man märkt att masken blir kvar en tid har det varje gång blivit så att jag får påpeka för dem att nu har er gosiga katt visst mask igen, och det börjar bli lite pinsamt och jobbigt. Hur ofta är normalt egentligen? Finns det något tips för att minska frekvensen jag kan ge dem? Jag gillar katten, och önskar att han skulle få slippa ha mask så ofta.

• Svar på tråden Katt som får mask hela tiden
  • EmilyB

Katter ska inte springa lösa ute och förstöra andras egendom.
    Att din katt får mask stavas Karma. 

• användarnamn1

Haha, jaha, du var visst varken läskunnig eller socialt begåvad.

Jag är student. Mina studentgrannar har en katt de möjligtvis inte tar så väl hand om. Jag undrar om någon annan än den som det verkar ganska misstrogna EmilyB har koll på om det är normalt att en katt får mask flera gånger inom loppet av några månader. Mig veterligen förstör katten inte någons egendom. Den sitter för det mesta i mitt fönster och vill komma in (- jag tror inte heller dess "ägare" förstår hur ofta katten egentligen vill vara inne) - i övrigt traskar den omkring i ett område utan privata trädgårdar eller dylikt att förstöra med sitt fasansfulla kattmanér.

• Lumo

Katter som fångar råttor, möss o fåglar får mask ofta. Tror man säger att utekatter bör avmaskas nån gång per år. Mina katter bor på landet o jagar ständigt möss, trots att de får bra mat inne. De får mask nån gång varje år. Förr avmaskade man väl förebyggande men numer tror jag rådet är att veta/ana mask innan de avmaskas.

Att katten vill in till dig betyder egentligen inte att den är misskött. Katter är ju såna som gärna flyttar in/hänger hos grannen om de får mat där eller om de blir lite klappade eller om den hittar en skön sovplats där. Mina katter släpps in o ut hela tiden. Men om jag missar dem o inte ser dem (de sitter i fönstret) i säg 10 min så kutar de genast till grannen där hon (lite irriterande nog) släpper in dem. Det är inte ett smack synd om mina katter men grannen har fått för sig det ändå, bara för att de hänger där ibland. Dööööh.... De är bondkatter, typiska och av mig välskötta katter. Hehehe...

• dezibel

Min utekatt har nästan alltid mask (bandmask) och enligt min veterinär kan/ska man inte avmaska för ofta då risken är att masken blir resistent. Jag maskar av ca 4ggr/år och då med ett medel som även tar rundmask.
    Man märker inte på min katt att han har mask, han är lagom tjock, fin päls och pigg. 

• nemo1

Dina grannar kanske använder fel sorts maskmedel. Men katter som äter råttor får bandmask hela tiden. Axilur och Milbemax tycker jag är mycket bra medel. Vuxna friska katter klarar av att ha lite mask.

Svar på tråden Katt som får mask hela tiden