• Mrs Ella

Tips till laktosfritt barnkalas?

Det vankas barnkalas och två av de små gästerna är laktosintoleranta.
    Jag tycker att det är trevligast om alla kan äta av allt, så därför undrar jag:

1. Är kakor som man köper i affären, typ Oreo, laktosfria?

2. Tips på något man kan baka?

• Svar på tråden Tips till laktosfritt barnkalas?
  • Längtan1986

Hej
    jag är själv laktos intollerat,
    Det finns en hel del man kan köpa, vet inte om kakorna är laktosfria, men det beror ju på hur känsliga barnen är ifall det kan gå bra ändå
    Det finns också en hel del glass faktiskt, (inte bara sorbet) som man kan köpa =)
    Vill du baka så finns ju allting man behöver laktosfritt, grädde, smör, mjölk.
    Ta ett recept du gillar och bara byt ut det som behövs mot laktosfritt.

Lycka till! Det kommer säkert bli jättebra! 

• Karl Pilkington

Vet inget om kakor, tyvärr. Men när vi hade laktosintoleranta barn på kalas körde vi bara på korv och bröd och sen glass. Finns massor med goda glassar utan mjölk. Tofuline är oväntat god faktiskt. Inget barn nobbade den eller ifrågasatte att det inte var vanlig glass.

• annika11

om det bara är laktos som dom inte tål. så ska dom kunna tåla när det är lite mjölk och så i kakor

• Tjollerfia

Baka laktosfritt är ju inga problem du byter bara ut de vanliga mejeriprodukterna mot laktosfria. de smakar inte annars än vanliga.

• pytteliten

Du kan baka kanelbullar med laktosfri mjölk, blir lika gott - om inte godare! Har nämligen en vän som inte tål laktos, men kanelbullarna fungerar utmärkt!

• shine

Är du säker på att det är laktos och inte mjölkprotein-allergi? Har hört att det är väldigt ovanligt att barn är laktosintolleranta. Mer vanligt med mjölkprotein-allergi.

• Österbotten

Findus frysta bullar är mjölkfria. Oreos är inte laktosfria men nästan alla singoallakex är laktosfria. Cocosbollar (ländias tex) är laktosfria.

• ThePointOfItAll

Jag bakade laktosfria tårtor i helgen, det gick utmärkt och var väldigt uppskattat(barnkalas). Receptet på bottnarna var redan mjölkfritt, så jag behövde bara använda laktosfri mjölk i vaniljcremen och laktosfri vispgrädde på tårtan.
    Chokladbollar är ju enkelt, även kanelbullar. De flesta småkakor kan du ju baka med mjölkfritt margarin. Glass finns ju också som flera skrivit.

• ThePointOfItAll
    shine skrev 2012-02-13 00:20:45 följande:
    Är du säker på att det är laktos och inte mjölkprotein-allergi? Har hört att det är väldigt ovanligt att barn är laktosintolleranta. Mer vanligt med mjölkprotein-allergi.
    Nja, det är väl snarare tvärtom? Många barn är känsliga mot laktos som små och sedan även efter magsjuka. Speciellt barn som inte är från Norden, jag känner många som inte klarar av laktos.
  • shine
    ThePointOfItAll skrev 2012-03-01 12:54:30 följande:
    Nja, det är väl snarare tvärtom? Många barn är känsliga mot laktos som små och sedan även efter magsjuka. Speciellt barn som inte är från Norden, jag känner många som inte klarar av laktos.
    Jag har hört tvärt om. Jag fick nämligen Altherna utskrivet (mjölkproteinfritt mjölkersättning) och min son blev dålig på den. Då såg jag att det var laktos i den och ifrågasatte det. Då fick jag till svar att det är väldigt ovanligt att så små ska vara laktosintollerant. 

Min son är mjölkproteinallergisk och när jag säger att jag måste äta helt mjölkfritt så tror alla att det är laktos. När jag är på café, restaurang och vänner. Där av mitt svar. Många vet inte ens om mjölkproteinallergi. Talar om egen erfaranhet, jag visste inte heller om det innan.
  • cloudberry79
    ThePointOfItAll skrev 2012-03-01 12:54:30 följande:
    Nej, bröstmjölk innehåller över 100 gånger mer laktos än vad komjölk gör. Det är ovanligt att små barn är laktosintoleranta på riktigt innan fyra-fem års ålder. Mjölkproteinallergi och sekundär laktosintolerans är däremot vanligt.
    If you love me - please don't feed me!
  • ThePointOfItAll

Då har vi hört olika då helt enkelt Jag kan mycket väl ha fel, konstigt att man får fel info från sjukvården isf. De jag känner som är känsliga klarar laktosfria produkter utan problem, vissa tål vanlig mjölk lite andra inte alls. Det de har gemensamt är iaf att de har minst en förälder från ett annat land, vi är ju rätt ovanliga i Norden som ändå klarar mjölk så pass bra. OT så nu ska jag sluta

Svar på tråden Tips till laktosfritt barnkalas?