• Mellanmjölkens land

Osäkert om det är tand eller magsjuka, hur lämge ska barnet hällas i karantän?

Vid första tanden blev dottern dålig i magen med en vattnig diaré. Nästa tand märktes inget alls på magen. Nu är har hon diaré igen samt har kräkts några gånger. 3ggr på torsdagsmorgonen och en gång igår morse.

Hur gör man? 48h karantän efter kräkningarna, det förstår jag också men hur gör man med diarén? Vid första tanden höll det på i 2-3v och vi kan ju inte hålla henne i karantän så länge... Både hon och vi skulle bli galna!

Hon är 10 mån om det gör nån skillnad

• Svar på tråden Osäkert om det är tand eller magsjuka, hur lämge ska barnet hällas i karantän?
  • 969910

Om hon har både diarré o kräks är det nog inte tänder , kräkningar får man inte av tänder !

• thegoddess

Min dotter har spytt inför varje tand. Senast igår och jag upptäckte 2 ny komnatänder

• Mellanmjölkens land

Första omgången kräkningar är jag helt med på att det kan ha varit magsjuka. Andra gången åt hon gröt med blåbär irörda för att förhoppningsvis stoppa upp diarén lite. Blåbär är ingen favorit och skalen kanske kan ha framkallat kräkningen?

48h från senaste kräkningen är inte ett problem men hon har varit lös i magen i uppåt en vecka vid det här laget. Ska vi då låta bli att träffa folk tills det går över? Eller ska man vänta (hur länge i så fall?) och se om det bara fortsätter för att då gissa på tänder?

• thegoddess

Vissa tänder är ju sega på att komma ut. 1 vecka diarré brukar det vara här med. Men dessa 2 hörntänder har hållt på 1 månad fram å tillbaka och kräkning kom först igår men diarré har hon haft i omgångar.
    Det som händer är att det kan bli inflammerat när tänder växer ut vilket gör att man kan kräkas få feber och diarré.
    Är det nån feber? Är det infektion i kroppenbrukar det ju oftast vara lite feber. Min dotter har faktiskt inte haft feber inför tänder. Så det är himla olika det där

• KMW

Alltså, OM det är magsjuka så smittar hon så länge hon har diarré. Det är sk droppsmitta som alltså smittar om någon kommer i kontakt med hennes avföring, på skötbord, dåligt tvättade händer osv.

• 969910

Min dotter kräktes till i från o vi trodde oxå det var tänderna som var på G då men när vi kontaktade Hc så sa dom att dom inte kräks av tandsprickning , vi vet fortfarande inte varför hon kräks då o då !

• KMW

Vi var på sjukhuset med vår son i fredags pga magsjuka och läkaren sa att det kunde hålla i sig i upp till två veckor.

• Mellanmjölkens land

Så vi ska hålla oss hemma i 2v om det inte lugnar ned sig innan dess? Dottern kommer klättra på väggarna... Hon älskar att vara ute bland folk och är en liten solstråle då, hemma däremot...

• 969910

Ja håller det i sig så länge har ni inget val ju , 48 timmar efter sista kräkningen eller diarrén ska man hålla dig inne för det smittar då

• KMW

Ja, alltså läkaren sa så här till oss; ni kanske inte behöver träffa små bebisar som blir riktigt dåliga av smittan.... Han verkade inte tycka att vi behövde hålla oss hemma hela tiden, men det känns ju schysst att hålla sig borta från Öppna Förskolan och sånt. Sen kan du ju träffa folk bara du informerar dom om läget, och ute kan ni ju alltid leka. Då är ni ju båda påbylsade och lär väl inte sprida några bakterier omkring er...

• Ellikapellika

Jag tycker det låter som Rotavirus. Det är långdraget, men för omgivningens skull bör ni hålla er hemma.
    Ni kan ju leka ute i snön, åka lite pulka och så, men undvik lekplatser och andra ställen där folk håller till.
    Rota är det oftast små barn under två år som får och vuxna/äldra barn kan slippa undan helt eller bara bli lite sjuka.

• KMW

Hm, det låter som ett rotavirus sonen har råkat ut för, å nu jag också, fast i mildare form precis som du beskrev....

• pigglet

Våra barn har ibland haft magsjuke-diarré i 2 veckor, sjukvården säger att det inte är helt ovanligt. Så det är bara hålla sig borta från folk, eller fråga några om de tycker det är värt risken att träffas. Tex våra föräldrar brukar inte bry sig så mycket. 

• Mellanmjölkens land

Vi har nu sett att tandköttet är irriterat så oavsett om det är nån magsjuka inblandad så vet vi nu att det är tänder som bidrar till diarén.

• Toolwoman

"Jag är inte bara mamma, jag är tandläkare också"...

Skämt å sido. Jag vill bara säga att jag har (hittills) inte lyckats hitta några vetenskapliga belägg för vad tandsprickning kan orsaka... Sen så går ju inte allt att belägga på det viset givetvis. Det låter dock inte så troligt att just kräkningar skulle orsakas av tandsprickning.... mer feber i och med att det är en inflammation.

Det man dock skulle kunna tänka sig är att om man har en kraftig inflammation så blir ju allmäntillståndet lite påverkat och så även immunförsvaret, så det kan tänkas att man är mer mottaglig för ex. magsjukevirus...

Jag har inga belägg för detta alls, men försöker spåna utifrån den erfarenhet jag har både från jobbet och från mina två barn...

• Mellanmjölkens land

Dålig i magen har åtminstone jag blivit varenda gång jag fått nya tänder, även när jag i vuxen ålder fick mina visdomständer.

Nu har i alla fall magen lugnat ner sig på dottern och det verkar som att tanden (äntligen) är påväg ut

Svar på tråden Osäkert om det är tand eller magsjuka, hur lämge ska barnet hällas i karantän?