nemo1 skrev 2013-12-05 09:40:06 följande:
Hur gammal är kattungen? Har du fler katter? Hur många lådor? Vad jar du för lådinnehåll? Vad för slags låda?
Sorry, inte varit inne här på länge nu ;)
Kissandet fortsätter här hemma & kan uppdatera kort från början...
Vi har 2 damer på 5 & 6 år här hemma sen innan. Båda rumsrena.
De tog inte emot honom så bra.. de var ej dumma men morrade osv precis som katter gör. Inget konstigt!
Nåväl, kattungen var 16v när jag fick hem honom.
Rumsren hos förra ägaren (säger dom).
Livrädd katt så han & jag bodde i ett instängt rum för att jobba med honom att bli tam. Inget kissande.
Han blev gosig & kelig men tog ingen kontakt själv.
Han blev modigare & blev utsläppt efter 1v. Fortf väldigt rädd & gömde sig men kom fram ibland. Speciellt kvällstid då barnenlugnat ner sig eller lagt sig.
Det är nu kisserit börjar. I sängar...
Jag googlar en hel massa om vad man kan göra åt detta. & tog till mig med massor av olika tips & knep.
Vi begränsar hans tillgång till alla sovrum. Har öppet nattetid & inget kiss i sängarna på morgonen.
Vi har kattlåda ute i hallen i ett hörn som gränsar in till 2 sovrum + badrum.
En kattlåda mitt i vardagsrummet. Dessa pottor har olika sorters kattströ.
Har 2 kattlådor utspridda på undervåningen. Även dessa med olika kattströ.
Han fortsätter kissa på sådant som ligger på golv.. tex mjukliften på dockvagnen, utklädnadskläder som sonen kastat på golvet.. filtar i soffan...etc..
Vetrinären rekomenderade Feliway
Har kört på det i kontakten i sedan dess fram till idag. Har även spray.
Tycker inte att det ger så mkt. Märker iaf ingen skillnad..
Efter 1-2v öppnar vi upp ett sovrum i taget dagtid & det går bra.. sen öppnar vi upp ett efter ett.. Funkar bra.
Till en kväll då jag lägger dottern & han hoppar upp i hennes säng medan jab bäddar ner henne & sätter sig & pissar mitt framför oss.
Efter detta har han kissat endast 1 ggn i hennes säng efter det. Å det skedde kanske 1 mån senare..
Han blev tam väldigt snabbt & han terroriserar de andra 2 damerna konstant. Han hoppar på dem & försöker få igång dem. Han har mängder med leksaker & en stor klätterställning som går mellan golv & tak.
Kisserit avtar men sker ändå ca 1ggn/1v. Så när han blev ca 55 ,mån så kastrerade jag honom i hopp om att han skulle sluta upp med detta kissandet.
Det är ca 3v sedan & han har kissat 3ggr efter det. För tidigt att säga om kastreringen gjorde någon hjälp...
Vi tog honom iaf innan han blev könsmogen så jag hoppas på det bästa nu.
Han kissar INTE på: dörrmattan, dotterns rumsmatta.... sånna typiska ställen de brukar kunna gå på.
MEN han kissar gärna på väskor som ligger på golvet, kläder, handdukar, "skostället" (en sådan plastmatta man ställer blöta skor på), nu senast på en filt han brukar sova & gosa på i soffan...så nu har jag skurat soffa & soffdynor...
Mina andra 2 katter går ute ibland. De är mest innekatter men får gå ut & lufta pälsen om dagarna då jag är hemma. All annan tid är de inne. Så i vår/sommar är tanken att han ska få komma ut i koppel & känna av för att sedan få springa ute med de andra 2.. Men vet inte om jag vågar det.. tänk om pissandet tar fart då ist. Som protest för att han inte får vara ute mer.. Då vi är på jobbet tex..
Har du tips & ideer så ös på barra, pissandet har blivit bättre men för min del så får det gärna upphöra helt :)