• April barn

Feliway hormoner till katt som kissar inne?

Hej vi har tre katter hemma hane 3år, hona 2 år och hona 1 år. Den sista var en sommarkatt vi fick ta omhand om. Tyvärr har vi upptäckt att hon kissar inne (möjligtvis även den näst äldsta) Det var egentligen inte tänkt att vi skulle ha mer än de två första men vi hade inte hjärta att låta henne bo ute..
    Vi vet inte riktigt vad vi ska göra nu då hon kissar både i sängen och utanför lådan, vi vill absolut undvika att behöva avliva henne och söker efter andra alternativ. Så jag undrar om någon annan har erfarenheter om Feliway, funkar det på katter som kissar inne?. Vi hade tänkt köpa spray och den man sätter i väggkontakten.

Alla tre är utekatter och kastrerade.

MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Svar på tråden Feliway hormoner till katt som kissar inne?
  • April barn
    Litenåfin skrev 2012-02-12 15:04:38 följande:
    Funkade för oss :)
    Vad skönt, jag hoppas verkligen att detta ska funka för oss med. Börjar bli riktigt äckligt när hon sätter sig i vår säng Rynkar på näsan
  • Litenåfin

Vi köpte urin off och inte piss off och städade med :) vi använde feliway i uttaget i ungefär två månader sen kunde vi sluta :) nu får han bara för sej att kissa på nya ryamattor ;) å det är ju lätt att undvika... :)

• April barn
    Litenåfin skrev 2012-02-12 18:13:49 följande:
    Vi köpte urin off och inte piss off och städade med :) vi använde feliway i uttaget i ungefär två månader sen kunde vi sluta :) nu får han bara för sej att kissa på nya ryamattor ;) å det är ju lätt att undvika... :)
    Vad är det, det där urin off och piss off? Glad
  • nemo1

Du måste tvätta sängkläderna med en skvätt ytdesinfektion i maskinen annars känner katterna lukten ändå. Jag tycker du ska boka tid till veterinär för urinprov, katten kan ha uvi eller kristaller som smärtar och då associerar katten lådan med smärta.

• Litenåfin

Det är spray som får bort lukt och fläckar, får du inte bort det kommer den gå dit ändå...

• April barn
    nemo1 skrev 2012-02-12 20:28:06 följande:
    Du måste tvätta sängkläderna med en skvätt ytdesinfektion i maskinen annars känner katterna lukten ändå. Jag tycker du ska boka tid till veterinär för urinprov, katten kan ha uvi eller kristaller som smärtar och då associerar katten lådan med smärta.
    Har idag köpt hem feliway till uttag och spray, det stod på att man absolut inte fick tvätta med något medel där de kissat för att detta bara triggade dem att markera igen. Vi har naturligtvis tvättat allt som blivit nerkissat men bara med vanliga tvättnötter och såpa. Så nu hoppas jag att detta ska lugna ner henne. Vi tänkte prova med detta och se om det funkar först annars kommer jag naturligtvis boka tid hos veterinär för att undersöka henne och sedan får vi se vad de tycker vi ska göra. Men än är vi inte där, förhoppningsvis kommer detta lugna ner henne.

Någon annan som detta funkat för? eller andra saker som kan vara bra att göra när en honkatt kissar inne?
  • nemo1

Du ska inte rvätta med skurmedel som innehåller ammoniak, ej heller klorin då katter älskar den lukten. Klorin är mycket bra att skura ur kisslådan med. Tar död på både bakterier och virus, och dessutom lockar det till besök. Jag hade bokat tid snabbt till en veterinär för urinprovtagning, innan beteendet blir för stort.

• April barn
    nemo1 skrev 2012-02-13 19:57:48 följande:
    Du ska inte rvätta med skurmedel som innehåller ammoniak, ej heller klorin då katter älskar den lukten. Klorin är mycket bra att skura ur kisslådan med. Tar död på både bakterier och virus, och dessutom lockar det till besök. Jag hade bokat tid snabbt till en veterinär för urinprovtagning, innan beteendet blir för stort.
    Jo men grejen är den att hon kissat inne ganska länge, det började någon månad efter vi fick henne och har gått upp och ner i perioder, det kan gå flera veckor utan att hon kissar trots att hon ligger och sover i sängen varje dag sen helt plötslig så har hon kissat där :/ Sen gör hon det mellan 2-4 ggr månaden ungefär så det är inte mycket heller. Jag tror inte det har med någon sjukdom att göra utan att hon är orolig eller liknande därför tyckte jag detta var bättre att prova med.
  • nemo1
    April barn skrev 2012-02-13 22:05:10 följande:
    Jo men grejen är den att hon kissat inne ganska länge, det började någon månad efter vi fick henne och har gått upp och ner i perioder, det kan gå flera veckor utan att hon kissar trots att hon ligger och sover i sängen varje dag sen helt plötslig så har hon kissat där :/ Sen gör hon det mellan 2-4 ggr månaden ungefär så det är inte mycket heller. Jag tror inte det har med någon sjukdom att göra utan att hon är orolig eller liknande därför tyckte jag detta var bättre att prova med.
    Då kan hon ha en stressblåsa och det finns det inget bot för men lite medikament man kan prova. Googla på det och se vad du kan göra. Hon kan ändå ha kristaller i urinen som endast smärtar ibland när det kleggat ihop sig i blåsan.
  • LillaL

Jag skulle rekomendera att ni lämnar in ett urinprov till vet. då det är ett täcken på kiss-problem för katter när de kissar i sängen. Det kostar typ några hundra och skadar ju inte att undersöka?

Jag har i ca ett år haft samma problem med en av mina honor, hon kissar i sängen och soffan i perioder. Urin-off funkar inte för mig, hon kissar på samma ställe ändå.

Lycka till med kissandet i alla fall och hoppas du får bukt med de!

• April barn

Ja vi ska göra det sen om detta inte funkar, tänkte ge detta 1-2 månader och se först. Men funkar det inte kommer vi självklart att åka till veterinären med henne.

Jag läste på feliway förpackningen att man absolut inte ska tvätta av stället med någon stark rengöring de inte gillar eftersom det bara triggar dem att kissa över det igen, du skulle kanske prova feliway sprayen och spraya över?

Lycka till du med :)

• April barn
    hon mot strömmen skrev 2012-02-18 21:08:03 följande:
    var får man tag dessa medel?
    Feliway? Det köper man på apotek eller djuraffär/veterinär.
    Det är kattens egna hormondofter som man lyckats ta fram på egen hand, som lugnar katten och gör den mer "harmonisk"
  • östgötetös

Hur gick det??

Sitter själv med en kissande kattunge. funderar på att köpa detta. Dyrt som gatan så nu googlar jag erfarenheter :)

Såååå hur gick det?? :

• nemo1
    östgötetös skrev 2013-12-04 22:46:45 följande:

Hur gick det??

Sitter själv med en kissande kattunge. funderar på att köpa detta. Dyrt som gatan så nu googlar jag erfarenheter :)

Såååå hur gick det?? :

Hur gammal är kattungen? Har du fler katter? Hur många lådor? Vad jar du för lådinnehåll? Vad för slags låda?
  • östgötetös
    nemo1 skrev 2013-12-05 09:40:06 följande:
    Hur gammal är kattungen? Har du fler katter? Hur många lådor? Vad jar du för lådinnehåll? Vad för slags låda?

Sorry, inte varit inne här på länge nu ;)

Kissandet fortsätter här hemma & kan uppdatera kort från början...

Vi har 2 damer på 5 & 6 år här hemma sen innan. Båda rumsrena.

De tog inte emot honom så bra.. de var ej dumma men morrade osv precis som katter gör. Inget konstigt!

Nåväl, kattungen var 16v när jag fick hem honom.

Rumsren hos förra ägaren (säger dom).

Livrädd katt så han & jag bodde i ett instängt rum för att jobba med honom att bli tam. Inget kissande.

Han blev gosig & kelig men tog ingen kontakt själv.

Han blev modigare & blev utsläppt efter 1v. Fortf väldigt rädd & gömde sig men kom fram ibland. Speciellt kvällstid då barnenlugnat ner sig eller lagt sig.

Det är nu kisserit börjar. I sängar...

Jag googlar en hel massa om vad man kan göra åt detta. & tog till mig med massor av olika tips & knep.

Vi begränsar hans tillgång till alla sovrum. Har öppet nattetid & inget kiss i sängarna på morgonen.

Vi har kattlåda ute i hallen i ett hörn som gränsar in till 2 sovrum + badrum.

En kattlåda mitt i vardagsrummet. Dessa pottor har olika sorters kattströ.

Har 2 kattlådor utspridda på undervåningen. Även dessa med olika kattströ.

Han fortsätter kissa på sådant som ligger på golv.. tex mjukliften på dockvagnen, utklädnadskläder som sonen kastat på golvet.. filtar i soffan...etc..

Vetrinären rekomenderade Feliway

Har kört på det i kontakten i sedan dess fram till idag. Har även spray.

Tycker inte att det ger så mkt. Märker iaf ingen skillnad..

Efter 1-2v öppnar vi upp ett sovrum i taget dagtid & det går bra.. sen öppnar vi upp ett efter ett.. Funkar bra.

Till en kväll då jag lägger dottern & han hoppar upp i hennes säng medan jab bäddar ner henne & sätter sig & pissar mitt framför oss.

Efter detta har han kissat endast 1 ggn i hennes säng efter det. Å det skedde kanske 1 mån senare..

Han blev tam väldigt snabbt & han terroriserar de andra 2 damerna konstant. Han hoppar på dem & försöker få igång dem. Han har mängder med leksaker & en stor klätterställning som går mellan golv & tak.

Kisserit avtar men sker ändå ca 1ggn/1v. Så när han blev ca 55 ,mån så kastrerade jag honom i hopp om att han skulle sluta upp med detta kissandet.

Det är ca 3v sedan & han har kissat 3ggr efter det. För tidigt att säga om kastreringen gjorde någon hjälp...

Vi tog honom iaf innan han blev könsmogen så jag hoppas på det bästa nu.

Han kissar INTE på: dörrmattan, dotterns rumsmatta.... sånna typiska ställen de brukar kunna gå på.

MEN han kissar gärna på väskor som ligger på golvet, kläder, handdukar, "skostället" (en sådan plastmatta man ställer blöta skor på), nu senast på en filt han brukar sova & gosa på i soffan...så nu har jag skurat soffa & soffdynor...

Mina andra 2 katter går ute ibland. De är mest innekatter men får gå ut & lufta pälsen om dagarna då jag är hemma. All annan tid är de inne. Så i vår/sommar är tanken att han ska få komma ut i koppel & känna av för att sedan få springa ute med de andra 2.. Men vet inte om jag vågar det.. tänk om pissandet tar fart då ist. Som protest för att han inte får vara ute mer.. Då vi är på jobbet tex..

Har du tips & ideer så ös på barra, pissandet har blivit bättre men för min del så får det gärna upphöra helt :)

• östgötetös

Vill oxå lägga till att han är världens gosigaste katt idag!

Han spinner & dreglar & gosar i mängder! Han ligger gärna i knät & blir gärna buren. Barnen kan plocka obegränsat med honom osv osv.. Han är efterhängsen & är med överallt. Han "pratar" & kurrar så fort man tittar åt honom eller gosar med de andra katterna. Han ska vara med överallt! 

Han är en helt annan katt idag än vad han var då han kom hit.

Då han kom hit var han inte van vid människor. Livrädd & satt längst in under möbler & trött. Stora svarta ögon & reda att flyga på en när man närmade sig (inget han gjorde men såg livsfarlig ut ;))

Trots pissandet så har han gått på pottan hela tiden, 90% av alla toabesök sker i pottan idag. Förut var det kanske 80% :P

• nemo1

Katter kan bli könsmogna från fyra månaders ålder så det kan ha varit det. Det ser man inte alltid på dom, mer än kisserierna.

Svar på tråden Feliway hormoner till katt som kissar inne?