Anonym (nervös) skrev 2012-02-15 21:55:12 följande:
Tack! Du verkar ha god koll. Jättebra det du beskrivit. Kan du utveckla det där med psykiskt våld? Har du erfarenhet där? Vilken sorts psykiskt våld menar du?
Ja jag har erfarenhet. Insåg inte att det var våld förrän efter skilsmässan när det eskalerade till allvarliga mordhot och jag därför fick en stödkontakt via soc med rätt kunskap, hon är till stor hjälp.
I vårt fall har det handlat om svartsjuka med starkt kontrollbehov, grova anklagelser helt utan grund, ständigt misstänksamma frågor som fick mig att begränsa och förminska mig själv allt mer i mina försök att få honom att tro på min kärlek, isoleringsförsök genom ständiga anklagelser mot alla jag tycker om (familj och vänner) att de skulle ogilla/kränka honom, han å sin sida ljög hej vilt, han har slagit sönder saker, även i ilska slagit en kattunge men inte slagit mig, sexuellt våld iform av utpressning (om inte jag vill ha sex just nu kl 23.30 när jag nästan är medvetslös av trötthet pga sömnbrist och nattamning eller heltidsjobb och väckning kl 05 så är det ett bevis på att jag har någon annan) eller att helt enkelt inte respektera ett nej utan fortsätta ändå tills han fick sin vilja fram vilket lämnade mig men en klump i magen av att inte bestämma över min egen kropp. Gentemot barnen hånfullhet, respektlöshet, hårdhänt när han blir arg vilket han blir mycket ofta och på ett oförutsägbart sätt, och efter skilsmässan att använda barnen för att framföra hot till mig, prata illa om mig och hela min familj till barnen, lägga ansvar på barnen att få honom att må bra mm mm.
Misshandel av mamman räknas som psykisk misshandel av barnen. Jag läste bla en bok som heter "Barn som upplever våld" där det står mycket klokt om hur barn påverkas av våld i nära relationer och att det är lika skadligt för barnen med psykiskt våld mot mamman som fysiskt (handlar helt enkelt om att om barnets anknytningsperson inte är trygg så kan inte barnet heller vara det). Tyvärr verkar inte alltid de i Tingsrätten vara helt uppdaterade på kunskapsläget...
Om du funderar på om det är våld du levt i kan du tex läsa på
tuvaforum.se