• Anonym

Ved

Hej. Vi har en kamin hemma som vi eldar en hel del i under vinterhalvåret. För att alltid ha torr ved så brukar vi ha en hel del ved uppstaplad bredvid kaminen. En del vedträn, skulle uppskatta det till 1/4 har någon form av mögel på sig, oftast svartmögel, men även vitt och i undantagsfall grönt. Kan detta skada mig som är gravid? Jag har själv slutat att ta in ved, och undviker ju därmed en del kontakt med det. Dock eldar jag en hel del själv, men tvättar då alltid händerna efter att jag tagit i veden. Den här veden ligger ju dock i vårt vardagsrum hela tiden.. Bör jag vara orolig över att ha bott i det här under största delen av graviditeten? Jag är nu gravid i vecka 32.

• Svar på tråden Ved
  • Aleksandra Barnmorska

Hej!

Såä länge du tvättar händerna efter att du tagit i den och inte får i dig det via munnen är det inte skadligt.

lycka till

• Anonym

Det spelar alltså ingen roll om jag andas i det här rummet och eldar med veden?

• Aleksandra Barnmorska

Hej!

Djurstudier har visat skador vid oral tillförsel av mögel och jag hittar ingen studie som pekar på negativ effekt av att elda med möglig ved. Jag tycker att ni bara ska ta in ved för själva eldningstillfället och inte ha den inomhus och att du ska vara nogrann med handhygienen.

lycka till

• Anonym

Det hade ju varit det bästa, men eftersom det inte fungerar så bra i praktiken att elda med ved som är -10 grader eller ännu kallare så är det ingen bra lösning ändå. Det finns alltså inga studier som visar att inandning av små mängder mögelsporer kan påverka fostret?

• Aleksandra Barnmorska

Hej!

Jag hittar inga studier om det, hittar bara om djur. jag kollade på sökmotorera på lunds universitet och pubmed.

hälsningar aleksandra

• Anonym

Ingen studie om djur och inandning av mögelsporer heller med andra ord, utan bara studier om att det kan skada att äta mögel? Ursäkta alla följdfrågor, men känner att det är lika bra att fråga på när jag ändå har dig "på tråden".

• Anonym

Tack så jättemycket för dina svar!

Svar på tråden Ved