• DetGodaLivet

Du som ARBETAR inom barnomsorgen...när är bäst ålder för förskolestart?

Du som själv arbetar i förskola. Jag vill veta din erfarenhet baserat på hur förskolans resurser, gruppstorlekar och verksamhet ser ut i praktiken (dvs hur du upplever att det är, inte hur du önskar att det vore i en perfekt värld):

När skulle DU välja att låta DITT barn börja i förskola om du hade helt fri möjlighet att välja utifrån vad du tror är bäst för barnet.

Dvs vad tror du (ur ett barnperspektiv) är den mest lämpliga åldern för ett barn att börja i förskola under dagens förutsättingar.    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-13 16:33
    OBS jag menar alltså INTE när du tror är enklast att skola in barnet.

Det jag vill veta är vid vilken ålder du som förskollärare tycker att förskolevistelse börjar vara bättre för barnet och ge mer än att vara hemma. Dvs kunde du vara hemma hur länge du ville, och anpassa starten till vad du tror ger mest för barnet, vilken ålder skulle ditt barn då börja?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som ARBETAR inom barnomsorgen...när är bäst ålder för förskolestart?
  • Jumji

röstade 3, jobbar i förskola sedan 3 år tillbaka
    Är barnet tre skulle jag säga att  halvtid kanske 5 timmar per dag är lagom, i en perfekt värld alltså.

• DetGodaLivet

Spännande att läsa. Jag har själv jobbat inom förskolan (med specialpedagogiska uppdrag) i några år och upplever att miljön är ganska tuff för de minsta. Särskilt de perioder då det finns många små samtidigt och personalen inte räcker till.

• pigglet

Mina barn har varit ca 4 år. Jag tror att det allra bästa för barnen är att vara med sina föräldrar (normalfungerande naturligtvis). Naturligtvis behöver de träffa andra människor, och andra barn, men inte nödvändigtvis bli lämnade av föräldrarna.

• FrkJenny

2,5 och uppåt, säger jag.

Min absoluta minimigräns går vid 15 månader. Det är min erfarenhet att det händer någonting i barnens utveckling just då som gör att de börjar kunna ta för sig av det vi erbjuder på ett mer aktivt sätt och går från att "flyta med" till att mer målmedvetet välja saker att utforska. De far inte illa innan dess heller, men de har inte direkt något utbyte av att vara där. Och ju yngre barnen är desto viktigare är det att det verkligen är en liten barngrupp och stadig personalgrupp.
    Dagens förskola, så som den ser ut på många håll i landet, är inte alls optimal för ett litet barn. Det är alldeles för många relationer och "kontaktytor" för att det skall vara fördelaktigt. 

• ViVäntarLois

Är inte själv förskollärare (och röstade inte :p) men nära familj är det och de pratar ofta om att barn bör börja vid 2,5/3 års ålder. Att det är först då de faktiskt har nytta av förskolan och det inte bara handlar om förvaring eller "göra det bästa av situationen". 

• Firstblood

Jobbar i förskolan. Det finns ingen perfekt ålder men barn under ca 2 år mår bäst av att bli hämtade före klockan 15 och gärna gå endast 3-4 dagar per vecka. Därefter kan man öka lite. Grejen är att det är först runt 3 år som barn uppfattar andra barn som kompisar och klarar av att leka socialt/interaktivt. Först då blir förskolan en höjdpunkt för barnen. En 3-åring begriper också oftast exakt vad som händer, dvs föräldrarna jobbar och dagarna följer ett mönster som slutar med helgen. Yngre barn lever i ett tomrum där de förstår fragment av sin tillvaro. Detta, tror jag, kan vara stundtals väldigt påfrestande för dem. Så om ni kan - ha era barn hemma tills de närmar sig tre år.

• guernica

Jag tycker att man ska vänta till 2,5-3 år om man kan. Där jag arbetar har vi inte möjlighet att ge 1-2 åringarna vad de behöver. Vi har för många små och för lite tid, det är knappt man hinner ta upp dem när de gråter ibland. Fruktansvärt att det ser ut så och vi har både klagat uppåt och skrivit brev till skolförvaltningen men inför föräldrarna håller vi god min. Många har inte så mycket att välja på och då är det bara dumt om de får dåligt samvete. Vi gör det bästa vi kan av situationen men funnes möjligheten hade de haft det bättre hemma.

• Karlaa

Jag tycker nog att det kan skilja väldigt mycket från förskola till förskola, jag har arbetat på några med stora barngrupper och ganska oengagerad personal där jag inte hade velat placera mina barn om de inte var närmare 3 år. Jag har också arbetat på en förskola med små barngrupper och mycket bra personal där jag skulle säga runt 1,5 år kanske. Sen beror det ju på hur långa dagar barnen har också... I allmänhet tycker jag att 2år är en lagom ålder. Tyvärr är det ju få som har möjlighet till det, mig själv inräknad.

• Kaffegalningen

Runt 2-2,5 år. De är lite större, kan ofta prata och förstår när föräldrarna berättar att de ska gå men komma tillbaka senare. Det barnet är samtidigt litet nog att lätt kunna avledas. En treåring tycker jag är svårare att avleda och få med, de snöar lätt in sig på att de inte vill vara där så de inte kan upptäcka hur kul det är. De är också små nog att enkelt komma in i gruppen, från tre-fyraårsåldern blir det svårare...

Nu menar jag inte att det ska vara enkelt för personalen utan att även barnet tjänar på att kunna glida in i gruppen tämligen friktionsfritt.

Svar på tråden Du som ARBETAR inom barnomsorgen...när är bäst ålder för förskolestart?