• lena j89

Recept på varm brieost/mögelost

Jag är så sjukt sugen på brieost! Drömmer om det på nätterna (nästan lite sjukligt... )
    Läste någonstans på FL om brieosttårta,
    Har ni några recept på brieost/mögelost? Alltså att den värms så jag som gravid kan äta den utan risk för toxoplasma :)  

• Svar på tråden Recept på varm brieost/mögelost
  • BuoBä

Googla "ugnsbakad brie" så hittar du massa recept. (Kan inte länka från mobilen)

• lena j89

Jo där finns hur mycket som helst så klart, fast ändå ganska samma, tycker jag. 
    Många där hemma har recept som inte finns på nätet :)

Och så menade jag såklart listeria, Skyller på att jag är trött ;) 

• La Lola

Mögelost kan du ju göra pastasås på och äta ihop med pasta.

Men brieosten har jag inga tips om.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • lena j89
    La Lola skrev 2012-02-13 07:41:35 följande:
    Mögelost kan du ju göra pastasås på och äta ihop med pasta.

Men brieosten har jag inga tips om.
    Jo det är en ganska vanlig rätt här hemma, gravid eller ej, och det är gott :) Men är mer sugen som "fredagsmys"

• La Lola
    lena j89 skrev 2012-02-14 21:05:03 följande:
    Jo det är en ganska vanlig rätt här hemma, gravid eller ej, och det är gott :) Men är mer sugen som "fredagsmys"
    Köp mögelost på tub då.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Miep

Det här åt jag till frukost, lunch och middag när jag var gravid och sugen på brieost. Med rökt lax!

Ugnsbakad färskpotatis med brie och vallmofrön

4 pers
    40 minuter

Gott med till exempel lufttorkad skinka eller rökt lax till.

500 gr färskpotatis (delad)
    1 apelsin (finrivet skal och saft)
    olivolja
    salt och nymalen svartpeppar
    250 gr brie eller camembert (tjocka skivor)
    1 msk vallmofrön

Värm ugnen till 180 gr. Lägg potatisen i en ugnsfast form och blanda runt med apelsinskal, apelsinsaft, olivolja och lite salt och peppar. Lägg camembertskivorna ovanpå och strö lite vallmofrö över. Baka i ugnen i 30 minuter eller tills potatisen är mjuk.

• Jess86

Ljummen ädelostsallad är sanslöst gott, måste göra det nån dag nu bara för det!

Brukar ugnsrosta klyftor av sötpotatis, du kan ju slänga på bitar av ädelost sista minutrarna så den får bubbla upp lite men sen när du inte är gravid så kan du smula på den otillagad på salladen.

Sallad:
    Ruccola
    Soltorkade tomater
    Cocktailtomater
    Pinjenötter eller pistagenötter
    Avocado
    Rödlök
    Lite olja som dom soltorkade tomaterna ligger i

Sen häller du i den varma sötpotatisen och osten och slugar runt så blir allt lite ljummet. Servera till en köttbit eller kyckling. *Dregglar*

• Tiptop

Brieosttårta som du skär av toppen på (översta lagret liksom) pensla med en uppvispas äggula, stick ner massor av valnötter å grädda på 150 grader en 20 min ungefär (tiden kan ju skilja lite, gå lite på känn här ). Mumma.

Svar på tråden Recept på varm brieost/mögelost