• Anonym (My shining star)

Att köpa en stjärna...

Idag blev jag tillfrågad att få bli gudmor åt en liten jänta som jag gladeligen tackade ja till. Vilken ära!!! Vill självklart fixa något personligt som doppresent till henne. Ingenting av det vanliga tilltalar mig. Vad hade ni som föräldrar blivit glada för? 1. Personlig filt med barnets namn, födelsedagen, vikt & längd. 2. Personlig dagbok och namntavla. 3. Fonder. 4. Döpa en stjärna. Den sistnämnda är något jag verkligen fastnade för. Vad tycker ni om det?????? Kom gärna med idéer om jag kan göra något personligt på dopet också.

• Svar på tråden Att köpa en stjärna...
  • Anonym

Du vet väl att det där med att köpa en stjärna bara är fake? Det finns ingen som äger stjärnorna, och följdaktligen ingen som kan sälja dom. Företag som sysslar med detta tar dina pengar och trycker bara upp ett tjusigt diplom över just "din" stjärna.

Det mest förnuftiga är väl fonder, men så har jag svårt för lull-lull som inte är speciellt användbart.  

• Anonym

Tycker det är urlöjligt det här med att "köpa en stjärna". De kan visst hitta på allt möjligt för att tjäna pengar.

• finallly

Ingen stjärna.. typ lika illa som att ge bort 4 kycklingar till någon i afrika man aldrig eller aldrig kommer att träffa.
    Tycker fonder var bra. Det andra kommer läggas i en låda efter ett tag och glömmas bort.

• Coyote

Det här med stjärnor är ju bara trams. Hellre en fin filt i så fall, som man kan använda.

Okey tack för bra respons. Då vet jag det;) Funderade också starkt på filten då det är något som hon kommer spara för alltid. Har ni bra förslag på något skoj man kan hitta på under dopet? Läsa något personligt kanske under fikat?

• FruLiNi

Döpa en stjärna? Går folk verkligen på den där bluffen?!

Jag kanske är lite väl hård nu, men man är inte riktigt färdig i huvudet om man går på sådant skitsnack.

• Risifrutti

jag tycker filten låter som en jätte bra ide. =)

• Coyote
    Anonym (My shining star) skrev 2012-02-12 22:25:32 följande:
    Okey tack för bra respons. Då vet jag det;) Funderade också starkt på filten då det är något som hon kommer spara för alltid. Har ni bra förslag på något skoj man kan hitta på under dopet? Läsa något personligt kanske under fikat?
    Skriv ett litet tal till barnet, om önskningar och förhoppningar inför framtiden eller något liknande, och rama in det och ge i present. Då går det att spara också.
  • tjej87

Jag tycker filten var ett bra förslag och fonder också. Om du köper fonder så kan du ju köpa i någon fond som t.ex värnar om naturen och människor, dvs är bra för framtiden och den värld som den lilla tjejen kommer leva i :)

• Argo

Fake och fake. Det förstår nog alla att man inte köper en stjärna på riktigt utan att de bara handlar om att få sitt namn registrerat och copy-rightat på en viss stjärna som har ett annat, vetenskapligt, namn.

För ungar i småbarnsåldern är det en cool grej att ha en egen stjärna uppkallad efter sig. Den glädjen kan vara värd några hundralappar.

Annars är Barnens Regnskog ett tips med lite mer substans:
    http://www.barnensregnskog.se/index.php

Eller VI-skogen om man absolut vill ha ett 90-nummer:
    http://www.viskogen.se/Default.aspx?AreaID=2

Men det är samma grej där. För ungarna är det häftigare "att äga" en bit regnskog i ett reservat än att veta att det planterats 100 träd i något land.

FruLini: Lämna gärna din trista inställning någon annanstans. Jag frågade om råd eftersom jag inte vet hur något av det här fungerar. Svar fick jag och det räcker. Klar i huvudet är jag, men jag undrar hur trevlig och ödmjuk dina vänner tycker att du själv är.

Argo: tack för länkarna. Ska genast in och kika på de. Hade för mig att en bit regnskog och att döpa en stjärna har ungefär samma princip. Tack ni andra för tips. Funderar på att ställs ut en Mina vänner bok, så att gästerna kan fylla i under fikats gång:)

• Argo
    Anonym (My shining star) skrev 2012-02-12 22:38:17 följande:
    Argo: tack för länkarna. Ska genast in och kika på de. Hade för mig att en bit regnskog och att döpa en stjärna har ungefär samma princip. Tack ni andra för tips. Funderar på att ställs ut en Mina vänner bok, så att gästerna kan fylla i under fikats gång:)
    Absolut inte.

Stjärnan är en kul grej. Ett papper att hänga på väggen och en stjärna att spana efter på kvällarna.

Regnskogen köps verkligen in och räddas undan avverkning.

Om jag kommer ihåg rätt så fick man välja vilket av deras projekt man ville stödja (vi valde Monteverde, Costa Rica) och jag tror att man till och med fick en position/"ett tomtnummmer" på den delen av reservatet som köpts in för dina pengar.
  • Coyote
    Argo skrev 2012-02-12 22:46:13 följande:
    Absolut inte.

Stjärnan är en kul grej. Ett papper att hänga på väggen och en stjärna att spana efter på kvällarna.

Regnskogen köps verkligen in och räddas undan avverkning.

Om jag kommer ihåg rätt så fick man välja vilket av deras projekt man ville stödja (vi valde Monteverde, Costa Rica) och jag tror att man till och med fick en position/"ett tomtnummmer" på den delen av reservatet som köpts in för dina pengar.
    Det låter ju faktiskt vettigt. Något jag skulle ge till någon som "har allt"!
Svar på tråden Att köpa en stjärna...