Millsy skrev 2012-02-17 19:04:53 följande:
Bra poäng. Har nog inte riktigt tänk så utan vill liksom bara att utbrottet ska gå över så vi försöker prata, trilskas, övertala mm... men det kanske inte är rätt i stundens hetta när jag tänker efter. I alla fall inte när det redan eskalerat...
Man ska försöka komma över tröskeln om att ilska och frustration och heta känslor hos barn är något negativt. Jag tror många medvetet eller omedvetet känner att det är något fel när man hamnar i konflikt - fel på barnet som är "ouppfostrat", "krävande", "bortskämd" eller vad det nu kan vara, fel på mig som förälder som inte kan "hantera" mitt barn, som inte förstår mitt barn etc.
Det handlar inte om att det är fel på någon. Små barn har ännu inte erfarenheten eller förmåga att hantera alla situationer och inte minst alla känslor som väller upp inom dem. Inte har de det verbala språket heller många gånger. Det är helt enkelt deras, i stunden, bästa lösning på situationen. Det bästa man som förälder då kan göra är att visa hur man just kan hantera "heta" känslor........med lugn. Genom att själv möta barnets utåtagerande ilska, frustration etc. med lugn så visar man barnet att det inte är något farligt eller fult att känna och om man sedan även pratar med barnet eller ännu bättre konkret visar hur han/hon kan göra istället så ger man ju barnet redskap för hur han/hon kan just hantera en liknande situation. Bekräfta känslan barnet har istället för att bestraffa det.
Det är ju faktiskt OK att barn inte har samma uppfattning som jag som förälder har. Det är ju helt OK att tycka att jag är dummast i världen för att jag inte tillåter låt oss säga en bulle före maten. Bulle blir det inte före maten, men helt OK att skrika och vråla ut sin ilska över detta

. När det finns utrymme för samtal så pratar vi om varför bullar före maten inte är ett alternativ. Fortfarande helt OK att inte hålla med, men ge det lite tid och snart kommer det att accepteras. Kanske inte gillas men accepteras

.
Och ibland är man som förälderr trött och stressad och blir arg och säger och gör fel saker.....och det är också ok. Vi är alla mänskliga, och barn behöver mänskliga föräldrar

. Och så ber man om ursäkt för sitt beteende

.
Rekommenderar varmt:
Ingegerd Gavelin: Att möta sitt barn - och sig själv