Den fetaste staden i USA
Nån som såg det här programmet på Kanal 5 igår kväll?
Jag satt mest och äcklades (JA, äcklades!) över dessa intervjuade personers mentaliteter, och hur de ser på sin egen fetma. En dam som vägde nästan 300 kilo vägrade gå ner i vikt för att "folk ska kunna acceptera henne i alla fall". Hon hade inte tänkt på att folk kanske är rädda om henne och vill att hon ska leva längre än sin 40-års dag.
Fetaste staden är Houston, Texas för er som undrar Här är lite mer skrämmande kommentarer från programmet. 2/3 av befolkningen i den här staden är överviktiga, och 1/3 lider av fetma.
- En man orkade inte ens gå till brevlådan (6 meter!), utan när han skulle ta bilen nånstans så passade han på att ta posten.
- En dam tyckte att det skulle vara alldeles förträffligt om man bara behövde gå 3 meter till en affär; hon tyckte att hennes livsstil där man kunde köra ända fram till dörren till affären var det ultimata.
- Det finns inga trottoarer så att man kan gå eller cykla i den här staden, utan allting transporteras via bil.
- En familj skjutsade sin pojk ända fram till stop-skylten (som låg 15 meter från huset) där skolbussen stannade när han skulle till skolan.
- En 10-årig pojk vägde 76 kilo när han egentligen skulle väga kanske 40 kilo. Tyckte så synd honom, det är ju inte hans fel att hans mamma enbart gav honom snabbmat.
- En man kunde äta en 900 grams biff + sås, pommes och tillbehör själv.
OBS! Jag hoppas jag inte låter för provocerande här, men jag blev rätt så chockad av det här programmet. Såklart så får människor leva som de vill, men de sakerna som jag såg i det här programmet var riktigt extrema. Så länge man fortfarande kan göra saker med sin kropp, och så länge man på bästa sätt tar hand om sin kropp så tycker jag man gör gott. Men de här människorna fullkomligt VRÄKTE i sig mat från morgon till kväll, och då förstår jag inte varför man talar om fetas rättigheter, exempelvis större flygplansstolar och större stolar på restauranger.
Tyckte också att intervjuerna kunde ha gjorts lite mer krititserande, jag skulle exempelvis frågat damen med de 300 kilona om hon verkligen gillade sitt liv när hon 1. inte kunde föda några barn 2, inte kunde gå mer än några meter själv (hon satt nu i permobil) och 3. Inte kunde ha ett fungerande sexliv.