Erfarenhter från Mäklare med fula metoder sökes!
Hej!
Jag har drabbats av att ha blivit lurad an mäklare inför ett förvärv av en lägenget.
Enligt min uppfattning angav mäklaren en för lågavgift och lovade att planerade renoveringsåtgärder ej
skulle beröra lägenheten. Sedermera visar sig mäklarens utfästelser vara lögn med avsikten att snabbt erhålla en försäljning.
När man är missnöjd anvisar mäklareföretaget till att man kan få sin sak prövad oberoende i Fastighetsreklamationsnämnden. Nu råkar det vara så att FRN delvis finansieras av Mäklarsamfundet vilket ger en situation som kraftig kan ifrågasättas. För vem finns FRN? De har ingen hemsida, det går inte att överklaga deras beslut och deras beslut är endas en rekommendation. Det känns konstigt tycker jag.
Eftersom mäklarnas "små" utfästelser kan få stora konsekvenser är det viktigt att belysa metoderna och belysa hur mäklarna försöker gömma sig bakom FRN. Det skall även noteras att FMN som är Fastighetsmäklarnämnden (statlig myndighet) endast prövar ärenden som är yngre än 12 månader. Som okunnig köpare kan man därmed anvisas att pröva ärenet i FRN med långdragen process varpå man kanske missar möjligheten att ta mäklaren till FMN.
Jag kommer nu påbörja en artikelserie som skall handla om "Mäklarnas fula metoder". Sannolikt kommer seren att erbjudas normal dagspress alternativt att det blir digital publicering. Därmed sökes nu andra med exemplifierade situationer som råkat illa ut.
Känner du dig lurad av mäklaren, hör gärna av dig med dina erfarenheter!
/Richard