• Moonis

Trasig spishäll i hyreslägenhet!

Det är så att barnen lyckats ha söner glaset på våran spishäll. När jag ringde hyresvärden sa dom att det är vi som ska betala en ny eller då gå genom våran hemförsäkring. När jag ringde och skulle göra skadeanmälan frågade hon hur gammal spisen va och sa att den är nog mellan 10-15 år gammal i alla fall men vet inte säkert.
    Eftersom den är så pass gammal så får vi inte ut något alls för den på försäkringen och tycker själv att det låter galet att låta oss stå för en helt ny.
    Kollar lite på hyresgästföreningen och hittar ett svar angående golv där man ska bedöma ersättningens belopp utifrån hur mycket det är värt idag.
    Detta låter mycket mer rimligt och undrar om det är fler som varit med om liknande och hur har ni fått göra?
    Är hyreslägenhet. 

• Svar på tråden Trasig spishäll i hyreslägenhet!
  • Philippa

Jag hade en exakt likadan situation och jag fick betala en ny spis själv.... helt rätt enligt hyresgästföreningen.

• Moonis
    Philippa skrev 2012-02-13 15:06:58 följande:
    Jag hade en exakt likadan situation och jag fick betala en ny spis själv.... helt rätt enligt hyresgästföreningen.
    Hur gammal va din spis?
  • Philippa
    Moonis skrev 2012-02-13 15:08:14 följande:
    Hur gammal va din spis?
    Den var 11 år...
  • Moonis
    Philippa skrev 2012-02-13 15:10:31 följande:
    Den var 11 år...
    Låter inte ens rimligt att behöva betala helt ny själv. Att betala mellanskillnad låter mer rimligt.
  • Philippa
    Moonis skrev 2012-02-13 15:16:32 följande:
    Låter inte ens rimligt att behöva betala helt ny själv. Att betala mellanskillnad låter mer rimligt.

Tja... har ungarna förstört den så är det nog bara att betala....
  • Pappa G

Går det inte att få till en kompromiss med fastighetsägaren med tanke på hällens ålder då?
    Skulle ni tagit den via hemförsäkringen så hade ni ju fått en självrisk där..

I situationen finns det väl inget som hindrar att ni köper en begagnad heller, eller har fastighetsägaren specifika krav?

• Moonis
    Pappa G skrev 2012-02-13 15:21:43 följande:
    Går det inte att få till en kompromiss med fastighetsägaren med tanke på hällens ålder då?
    Skulle ni tagit den via hemförsäkringen så hade ni ju fått en självrisk där..

I situationen finns det väl inget som hindrar att ni köper en begagnad heller, eller har fastighetsägaren specifika krav?
    Ja, ska kolla vad dom säger. Hon skulle ringa tillbaka när hon hittade hur gammal hällen va. Ska vi betala för en så borde vi rimligen också få avgöra var och hur mycket vi ska lägga ut med tanke på åldern på den andra.
  • Pappa G

Är det en vanlig glaskeramikhäll?
    Elgiganten säljer ju ex. en MATSUI inbyggnadshäll för 1695 kr..
    Går dock på 230V!

• Dolcegabbana

Var med om lika för flera år sedan.  Så himla surt!! Jag köpte en spis på Blocket eftersom vi endå skulle flytta...

• Pallas

Är det en spis med häll eller är det separat häll med inbyggnadsugn? Oavsett så går båda sorterna att hitta på tex Blocket för en spottstyver i sammanhanget. Värden kan rimligen inte ställa krav på att du ska köpa en fabriksny, du kan gott ersätta med en likvärdig.

• Moonis
    Pappa G skrev 2012-02-13 15:28:40 följande:
    Är det en vanlig glaskeramikhäll?
    Elgiganten säljer ju ex. en MATSUI inbyggnadshäll för 1695 kr..
    Går dock på 230V!
    Problemet är att denna är så gammal att den inte ens finns att få tag i längre Foten i munnen En gammal Siemens med enskild panel nedanför för vred.
    Så det blir ju att man måste sätta för hålet nere som blir efter den gamla ändå och sen är det bara att måtten passar. Men ska absolut säga till om det om dom anser att vi ska stå för det, då vill vi köpa själv.
  • Moonis
    Pallas skrev 2012-02-13 15:29:11 följande:
    Är det en spis med häll eller är det separat häll med inbyggnadsugn? Oavsett så går båda sorterna att hitta på tex Blocket för en spottstyver i sammanhanget. Värden kan rimligen inte ställa krav på att du ska köpa en fabriksny, du kan gott ersätta med en likvärdig.
    Ja, det låter absolut rimligt och hoppas hon jag pratat med anser det också.
  • Moonis
    Pallas skrev 2012-02-13 15:29:11 följande:
    Glömde svara på frågan. Det är bara en spishäll utan ugn.
  • Moonis

Okej, då har hon från hyresbolaget ringt och tydligen är den så pass gammal att vi inte behöver stå för något alls denna gången *andas ut*.Den borde vara över 20 år då eftersom det är deras intervall på att byta ut vitvaror.

Vi hade turen på vår sida denna gången och det är jag väldigt tacksam för Solig 

Svar på tråden Trasig spishäll i hyreslägenhet!