Bebis spänner sig hela tiden och gör konstiga rörelser. Hjälp vad kan det vara?
Min fyra månaders son har sen ca sex veckor tillbaka börjat göra konstiga rörelser. Ibörjan var det någon enstaka gång, men nu är det flera gånger om dagen. I början kom de främst när han satt uppstöttad mot kuddar eller när han satt i knäet, men de kan nu även komma när jag bär honom framåt i famnen, när han ligger i famnen eller när han ligger ner. Det han gör är att han spänner bak över kroppen (dvs skjuter fram bröstet) och sträcker armarna uppåt samtidigt som han också sträcker ut benen något. Och sen upprepas de flera gånger. Han är vid medvetande, men kan släppa föremål som han håller i t.ex. sitter han i ens knä gör rörelserna att han glider ner. Han kan både va ledsen och glad när de kommer. Jag har visat filmer på rörelserna för läkare och BVC, men de vet inte vad det är. Vid ett tillfälle gissade man på reflux och han fick medicin för det, men det hjälpte inte. Jag har funderat på om det bara är att han inte trivs med det han gör eller positionen eller om han skulle vilja kunna röra sig på egenhand, men som förstagångsmamma känner jag mig osäker. Han kan ju dessutom fortsätta med rörelserna även om vi byter position och aktivitet. Någon som varit med om liknande eller har gissningar?