• Tulip

Zakynthos eller Lefkas?

Planerar en utlandsresa med en tjejkompis för att fira våra 30-årsdagar i år. Vi funderar på Zakynthos eller Lefkas. Resan ska troligtvis bli i augusti.

Är det någon som har varit på båda öarna och kan ställa dem mot varandra?

Vi vill ha både lite party och lugn och ro.

• Svar på tråden Zakynthos eller Lefkas?
  • Nallemajatjejen

Jag har i alla fall varit på Zakynthos och kan säga att det är en underbar ö. Vet dock inte om det är någon vidare party ö? Nog mer romantiskt lung och ro...

• Tulip

Någon annan som varit till dessa öar eller i alla fall till någon av dem?

• sweetpea

Jag var på Lefkas som 10-åring, 1990. Då var där extremt lugnt och fortfarande väldigt grekiskt. Hur det är nu har jag ingen aning om, men partylivet är nog fortfarande begränsat.

På Zakynthos finns ju en av grekiska ö-världens mest ökända bargator med fulla britter i varje gathörn, så fest är nog inte svårt att hitta. Ska man hitta det härliga Grekland där får man nog söka sig utanför de etablerade turistorterna. Jag har hört om folk som har haft det underbart på Zakynthos, men nästan lika många har inte tyckt om det alls. Det beror nog väldigt mycket på var man hamnar.

Jag kan nämna ett antal öar som jag tycker har en idealisk kombination av idyll och party, men de ligger alla i Egeiska havet.

• Max mamma

Hej hej...har varit på båda öarna!

Var till Zakynthos-94 och till Lefkas -97.

Föredrar Lefkas måste jag säga!
    Men båda öarna är härliga!

• kassio

Jag har inte varit på Zakynthos, men väl på Lefkas. Visserligen i slutet av säsongen (2003) och tillsammans med min mamma, men vill ändå säga att det är en ganska lugn ö. Vi bodde i den största turistorten, Nidri, där man kommer så nära party man kan komma på ön. Det finns något eller några diskotek i utkanten av stan, men annars är det mest restauranger och ganska lugna barer som gäller.

En annan sak med Lefkas är att de finaste stränderna ligger på andra sidan ön jämfört med turistorterna, så lite kan man nog känna att man missar något om man inte har möjlighet att hyra bil eller vespa. Det finns utflyktsbåtar från Nidri men helst hade jag nog velat upptäcka litegrann på egen hand. För övrigt är de flesta stränderna på Lefkas inte sand utan klappersten.

Slutligen, tipsar som vanligt när det gäller Grekland om en underbar hemsida - www.kalimera.nu! Massvis med information på nätet, finns e-guider och CD-skivor att beställa med mer info och ett forum med aktiva Greklandsresenärer som gärna svarar på frågor.

• Tulip

sweetpea - Berätta gärna om de andra öarna också. Jag gillar Grekland så alla tips mottages tacksamt!

Kassio - Kalimera har jag koll på! Mycket bra sida.

• kassio

Visst är den bra!

Själv skulle jag kunna tänka mig kombinationen Skiathos/Skopelos vid tillfälle. Skiathos med underbara stränder och en hel del "röj" (som jag förstår det) och Skopelos lite lugnare och mer genuint - bara en timme med båt därifrån. Kanske kan det vara något för er?

• sweetpea

Ska man ha allt i ett så är Naxos bäst, alla kategorier. Men tar man en flygstol till Santorini kan man ta några dagar på Naxos, några dagar mitt i vildaste partyt på Ios och avsluta med en svindyr drink i Oia på Santorini, med utsikt över calderan.

Ios är en schysst ö, faktiskt. Jag tillbringade en hel singelsommar där för några år sedan och drack nog mer öl än jag åt mat - men härom året var jag där med sambon och bodde på trevligt hotell med pool med utsikt över hela stan där vi mest hängde i poolbaren och spelade backgammon med fötterna i vattnet. Vi hyrde moppe och tuffade runt - man kollar ju in hela ön på en dag eller två - och låg i hängmattorna nere vid stranden, drack öl och läste. Min partyö blev värsta slapparön, och fungerade lika bra som det.

Förra året var vi på Samos, och i Pythagorion finns både party och stränder.

• Trynträ

Jag tyckte Lefkas var lugnt och fint men jag hatade alla äckliga spindlar som fanns överallt i naturen.

• Blonde

Var på Lefkas för 2 år sen. Inget vidare party där inte.

• joso

Var på Zakynthos i September 2002. Vi bodde i Argassi och där var det väl inte direkt nåt party, vet inte om det beror på att vi var där i slutet på säsongen. Men vilken underbar ö! Denär så vacker och alla dessa små stränder som man kan ha helt för sig själv. Bara att hyra en vespa och ge sig ut. Vi hittade massor med små restauranger på ön, jätte mysigt.

Svar på tråden Zakynthos eller Lefkas?