Jag har inte varit på Zakynthos, men väl på Lefkas. Visserligen i slutet av säsongen (2003) och tillsammans med min mamma, men vill ändå säga att det är en ganska lugn ö. Vi bodde i den största turistorten, Nidri, där man kommer så nära party man kan komma på ön. Det finns något eller några diskotek i utkanten av stan, men annars är det mest restauranger och ganska lugna barer som gäller.
En annan sak med Lefkas är att de finaste stränderna ligger på andra sidan ön jämfört med turistorterna, så lite kan man nog känna att man missar något om man inte har möjlighet att hyra bil eller vespa. Det finns utflyktsbåtar från Nidri men helst hade jag nog velat upptäcka litegrann på egen hand. För övrigt är de flesta stränderna på Lefkas inte sand utan klappersten.
Slutligen, tipsar som vanligt när det gäller Grekland om en underbar hemsida - www.kalimera.nu! Massvis med information på nätet, finns e-guider och CD-skivor att beställa med mer info och ett forum med aktiva Greklandsresenärer som gärna svarar på frågor.