lyssna på barnets hjärtljud i v.11?? hjälp mig!!
Någon som vet om bm kan lyssna på hjärtljudet med en doppler i v.11?? jag är så nervös att ngt är fel...
Någon som vet om bm kan lyssna på hjärtljudet med en doppler i v.11?? jag är så nervös att ngt är fel...
kan kan dom väl men de dröjer nog länge innan dom hittar rätt
kanske lättare med ett VUL/UL för att se om hjärtat slår?
finns inte där jag bor, måste åka 4,5 mil då :(
Jag tror att det är lite tidigt. Man brukar väl göra ett vaginalt ultraljud om man är orolig. Då ser man om hjärtat slår. Varför är du orolig?
du kan ju göra ett VUL, hör med bm
annars så lyssnar hon på hjärtat vecka 16, tidigare är svårt sa min bm och hon sa att man kanske inte kan höra det i vecka 16 fast barnet finns där och hjärtat slår.
Men det är normalt att vara orolig, prata med din bm om detta
du ska inte oroa dig tycker jag!
När jag var på ett besök hos BM i v.16 så sa hon att vi kunde försöka lyssna på hjärtat. Men hon sa oxå att jag inte skulle bli orolig i fall hon inte hitta ngt, men det gjorde hon.
Jag tror nog tyvärr att vecka 11 är lite tidigt men som änglatuss sa...via vul kan de se om hjärtat slår o mkt mkt annat. Ring o prata med din BM o så får du kanske en akut tid till läkaren i fall du är väldigt orolig.
Om du inte har ngt emot att jag frågar. Vad är det som gör dig orolig?
lycka till
eftersom jag vid min förra grav mådde illa konstant och nu mår jag knappt illa alls, bara nån kväll/natt ibland
men det ska du vara glad över att du inte mår illa, mitt illamående gick över i vecka 6-7 och andra kräks hela grav.
Vi fick höra hjärtljuden med doppler på inskrivningen i v 11, hördes jätte tydligt. :)
Men BM "varnade" innan att det kunde vara svårt att hitta ljudet, så att vi inte skulle bli besvikna.
Ring din BM å kolla, de kan säkert lugna dig om du är orolig. Lycka till! :)
Humlan...men det skall du inte oroa dig för tycker jag. Det finns 100 anledningar till varför det är så.
Myten säger ju att kvinnor mår mindre illa när man väntar en pojke. Fakta säger att andra graviditeten ibland blir mkt enklare för många.
Det kan vara så att din kropp har varit med om detta förut en gång o "kommer i håg" och inte reagerar lika starkt.
Men ring o prata med din BM du för orolig skall man inte känna sig. Men jag tror verkligen inte du har ngt att oroa dig för.
Hörde hjärtljuden i v 12 hos BM gick alldeles utmärkt låg på 163......lät som det skulle för tiden
Hej. Jag var hos BM idag är i v.13 (12+6) och vi försökte lyssna efter hjärtljud, men hörde inga. Innan vi lyssnade sa BM att det bara var 50% chans att höra hjärtljuden så här tidigt. Vi hörde dock rörelser så jag känner mig inte alls orolig för att vi inte hörde hjärtljuden. Jag mår också helt annorlunda denna grav. än min förra. Jag tänkter inte så mycket på det utan ser det som att varje grav. är olika beroende på att det är olika foster. Om du känner dig väldigt orolig tycker jag att du ska åka 4,5 mil för ett VUL.
Det är bättre att stilla sin oro. Kram Malin
Tack allihopa, ska ringa min bm på fredag, jag jobbar imorgon och vill inte ringa ifrån jobbet, alla har väldigt stora öron där...
Jag fick lyssna på hjärtljuden när jag var hos BM redan i v.10! Jag blev inskriven i v.8 men jag har därefter träffat min BM 10 gånger till pga att hon ger mig akupunktur mot mitt illamående. Första gången hon försökte lyssna letade hon en liten stund men när hon fann ljudet så var det starkt. Ca 170 i puls (vanligt för en så mini-bebis som det är i v.10) Därefter har de lyssnat efter hjärtljud varje gång jag fått akupunktur och de har mer eller mindre direkt hittat "Pyrets" hjärta. Enligt min BM så kan det vara svårt att hitta hjärtljuden tidigt eftersom barnet är så litet och om det är så att barnet ligger bakom moderkakan, i från magen sett. Annars bör det inte vara några problem.
Det är ju dock förstårligt om många BM väljer att vänta att leta ett tag. Onödigt att göra hoppfulla föräldrar besvikna! (Idag har Pyret växt till sig så mycket så hjärtljuden är nere i ca.150 slag/minut. (v.15+0))