• nova star

Har ni några bra tips på aktiviteter jag kan göra på dagarna med en 4 åring och en 1 åring :-)

Vi börjar bli uttråkade av att göra det samma hela tiden och behöver lite nya ideèr!

Någon som har ett tips på roliga inne och uteaktiviteter som passar bägge barnen (1 och 4 år)? Vi är gärna ute, även om det är minusgrader, men börjar tröttna på att bara åka pulka och gräva i snön med spaden

Vad gör ni andra som är hemma på dagarna?

(Öppna förskolan går vi redan på och vi har inga barnfamiljer runt oss som är hemma på dagarna)

• Svar på tråden Har ni några bra tips på aktiviteter jag kan göra på dagarna med en 4 åring och en 1 åring :-)
  • nova star

Inne bygger vi kojor, bakar, målar, klipper och klistrar, leker med lera, bygger lego osv.

• Babyystar

Blanda ihop en trolldeg :)

1 dl vatten
    1 dl salt
    2 dl vetemjöl
    1 msk olja
    Och karamellfärg om du har.

• Flickan och kråkan

Vattenfärg, fingerfärg. Går ju att lätt göra ätbar fingerfärg  så fungerar det till liten också . Potatistryck tyckte min 4-ååring och snar 3-åring var jättekul för ett par veckor sedan.

Om ni har riktigt kallt där ni bor gör "isskulpturer". Fyll tomma mjölkpaket med vatten, stoppa i silkespapper i någon fin färg eller häll i karamellfärg - ställ ut och frys. Man kan också fylla ballonger som man gör likadant med och hänger upp så får man fina isklot. Stoppa man något i så att det blir ett hål i så kan man göra islyktor.   

Gör en låda med alla mössor, hattar och liknande att prova och leka med.

Skattjakt (fungerar både inne och ute)

• nova star
    skogstjärna skrev 2012-02-16 14:20:33 följande:
    Vart bor du? Bor du i Stockholm eller i närheten har jag ett tips
    Nej tyvärr, bor inte i Stockholm
  • nova star
    gogunonnonaror skrev 2012-02-17 11:48:56 följande:
    Gå till biblioteket!
    Det gör vi redan en del Den lilla tuggar dock sönder böckerna
  • nova star
    pigglet skrev 2012-02-17 20:20:20 följande:
    Badhus.
    Nej det är lite för läskigt att åka och bada ensam med bägge.
Svar på tråden Har ni några bra tips på aktiviteter jag kan göra på dagarna med en 4 åring och en 1 åring :-)