• Anonym (orolig mamma)

min son är för smal, vad gör man?

Min son är 3år ( nyss fyllda) Han är alltid sjuk. Och vi vet inte varför, har varit på vårdcentralen och tagit prover som vi får svar på snart..

Han är ca 100cm lång & väger 12,8kg. Han vägde 13,9kg för en månad sen men har gått ner till 12,8kg pga att han alltid är sjuk.. Nu har vi börjat ge honom välling morgon &kväll för att han ska gå upp lite i vikt.

Vad borde en 3 årig pojke på ca 100cm väga ?

Har du några tips på hur vi ska få honom att gå upp i vikt ?

Kan det vara så att han alltid blir sjuk för att han är så smal och inte har så bra immunförsvar pga det  ?

tacksam för svar snabbt.          

• Svar på tråden min son är för smal, vad gör man?
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Tydligen finns det en oro varför han är sjuk så ofta och gått ner i  vikt, därav all provtagning.
    Det kan ju bero på en intolerans för något ämne i ex. maten. Svårt för mig att sia om.

Din gosse ligger en STD över i längd och 2 STD under i vikt.
    Om han vägt undefär 2 kg till hade han legat bra, i vikt.
    Fett är bra , tar upp näringsämnen, så alltid när du ger honom mat kan du spetsa med lite rapsolja, ca: 1 msk per dygn.
    Grädde i maten, regelbundna måltider , att det enbart går 2½-3 timmar mellan måltiderna på dagen.

Inte dricka läsk eller juice, utan enbart vatten. Inte småäta mellan måltiderna. Frukt efter maten.

Om sonen har dålig aptit, kan du du ge ½ chipsbit 20 min. innan maten serveras, kan stimulera aptiten.

Dipmat, med feta såser.

Lycka till , hoppas de kommer fram till vad som fattas din lille kille.

Vänligen Carmen

Svar på tråden min son är för smal, vad gör man?