• Mummy

Någon som har valt våtrumsskiva?

Vi ska göra om vårt badrum till hösten/vintern och funderar på vad vi ska välja för något material. Kakel lockar inte speciellt mycket pga olika saker. Vi har funderat på våtrumsmatta/tapet, men även funderat på våtrumsskiva. Vi känner dock inga som valt detta så vi vet inget om dem. 
    Finns det nån här som har erfarenhet av det? Hur ligger det i pris om man jämför med tex kakelellervåtrumstapet? Vad hade ni för golv? 

• Svar på tråden Någon som har valt våtrumsskiva?
  • NHult

Bara nyfiken, varför lockar inte kakel ?
    Det är för mig första valet alla dagar i veckan, massivis med trevliga lösningar och oändligt med mönster och kombinationer. stora små plattor, oliga färger och grejer.

Sen är ju ett helkaklat badrum, även värdehöjande.    

• Mummy

För oss har inte värdet så stor betydelse. Vi skulle aldrig få för oss att sätta in något enbart pga att höja värdet. Ett nyrenoverat badrum kommer dessutom också höja värdet i jämförselse med det som är nu.

Med kakel blir det dyrare och hårdare. Vi har haft två nyrenoverade badrum i vår förra lägenhet och vi gillade våtrumsmattan betydigt mer. Det kändes mer ombonat och "hemma"

• Ann Nelly

Jag förstår personligen inte denna hysteri runt kakel. Visst är det snyggt men jag tycker det kan vara lika snyggt med andra alternativ. Tycker det är enklare att hålla rent med våtrumsmatta och våtrumstapet än med kakel och alla dessa miljoner fogar. Vi har idag i våra två badrum kakel på väggar och våtrumsmatta på golven, dessa badrum behöver renoveras. Ute vid bastun har vi en dusch där det är våtrumstapet och våtrumsmatta och jag tycker det ser jättefräscht ut fast det inte är kaklat. När vi gör om badrummen så vill jag inte ha klinker på golvet iallafall men min make och jag är inte riktigt överens där. Jag har inte hört talas om våtrumsskivor, så jag är också nyfiken på vad TS får för svar på detta. Om det är något vi också ska kolla upp inför renovering.

• Crea Diem

Det kan vara rent ut sagt DUMT att sätta in kakel, speciellt i äldre trähus som 'rör' sig efter årstiderna, det är som bäddat för vattenskador! Våtrumsmatta är 'säkrast' ur den synpunkten! Billigare, lättare att hålla rent. Livslängden är väl inte lika lång som kakel, men modet svänger, så hellre en billig våtrumsmatta som man har råd att byta efter tio år när man ledsnat på färgen/mönstret än kakel som man med modets svängningar tycker är skitfult efter en tid och då inte har råd att byta. Och dessa fogar i kaklet, URK, de kräver mycket skrubbande för att hålla sig fräscha!

• Mummy

Kul att fler uppskattar annat än kakel

Vore kul med svar också från någon som använt sig av skiva. Det kanske inte är så vanligt än? 

• Pappa G

Jag antar att det är norska FIBO-Trespos skivor du menar.
    Dessa skivor svävar fortfarande i någon form av gråzon gällande godkännande. Vissa försäkringsbolag anser dem OK i vissa lägen - andra inte..

Prisläget är från ungefär 600 kr per m² och uppåt. Det krävs ju att man köper hela skivor, så det brukar ibland dra med sig en rejäl andel spill om måtten inte riktigt stämmer.

Kostnadsmässigt lägger du nog in såväl keramik liksom matta billigare, vilket är en utav orsakerna till att lösningen inte slår igenom, liksom frågetecken när det gäller övergången till golvets tätskikt.

Svar på tråden Någon som har valt våtrumsskiva?