• Blondina

Fast vaxduk på bordet

Nu måste jag fråga, och hoppas på att någon redan har provat.

Vi har väldigt mycket vitt i vårt hem, valde att göra så, eftersom vi inte vet hur vi vill ha det. Nu är jag sugen på att sätta lite färg på det vita köksbordet. Ett alternativ är att tapetsera bordsskivan med en snygg tapet och sen lacka och lägga skiva uppepå. Men kom även på att det finns en hel del snygga vaxdukar. Är det någon som har provat att häfta fast vaxduk på bordsskivan och sen lägga plexiglas uppe på, eller bara låta det vara utan skiva?

Blir det bra? Har en 2-åring och en till på G om några veckor, så det kommer ju bli några år av slitage. Känns som att vaxduk går att byta ut vid behov och ändrad smak.

Men blir det snyggt???????

Gärna bilder från er som provat........

• Svar på tråden Fast vaxduk på bordet
  • Vitamin

Om du ändå tänker lägga en glasskiva på bordet kan du ju i princip lägga vilket snyggt tyg som helst under, eller snygga tidningssidor, foton, tapeter eller vad som helst? Det skulle jag göra, och fästa det dekorativa mellanlägget mot bordsskivan med några duttar limstift här och där...
    Eller tänker du dig att det ska hänga ner över kanten på bordet? Då funkar ju inte ovanstående.

• Blondina

Det ska inte hänga över kanten. Tanken var först att ta tapet och lacka, men det kändes som för mycket jobb, och så blir det krångligare att få tillbaka till orginalet, sen när man tröttnat. Ska kolla lite med glasmästarna vad en skiva kostar.............

Några tips på hur jag fäster skivan? Funderar på såna klämmor som man använder ute för att hålla duken på plats, så den inte blåser iväg.

• missypissy

Har inte gjort det än och har därför inga bilder, men vi ska klä vårt köksbord med vaxduk. Har googlat och det verkar vara enkelt som tusan, bara häfta fast vaxduken på undersidan. Skitsmidigt när man har barn (med allt kladd det innebär!), och lätt att byta när man tröttnar!

Såg ett annat tips i Amelia (tror jag det var), om hur man lätt piffar upp ett bord genom att tapetsera och sen lacka, lät också superenkelt. Så jag har köpt hem lite tapetprover och ska klä vårt skittråkiga vita soffbord med lite olika fina tapeter.

Vi flyttar snart till en nyrenoverad lägenhet där ALLT kommer att vara vitt vitt vitt och då behövs lite färg tycker jag,
    Och jag tror båda varianterna kommer att bli skitsnygga och ge en ordentlig färgkick!

• Jeena

Vi har sån textil-vaxduk på vårt köksbord eftersom jag pajade ytan på skivan för ett tag sen.. har bara sett till att vika snyggt runt hörnorna och sen silvertejp längsmed hela duken på undersidan av bordet. Funkar fint!!! Har en typ gråsvart duk och sedan byter jag vanlig löpare ovanpå i olika färger.

Svar på tråden Fast vaxduk på bordet