• petronellaa

Stort hål i tanden, bedövning eller inte?

Hej! Så för några veckor sen så ramlade en stor bit av min tand av (ungefär en tredjedel av den) så jag gick och kollade upp det idag med tandläkaren och fick en tid för lagning i Mars.

Hon frågade om jag kommer vilja ha bedövning eller inte, men är inte säker. Vilket tycker ni är bäst? Har aldrig haft hål innan så har liksom ingen aning hur det är och vad som är bäst, men jag är väldigt rädd för tandläkaren och att det ska vara obehagligt/smärtfullt. Hålet är väldigt djupt, så djupt som det kan bli tror jag. Man ser ju tandköttet och allt. Det är en käktand. Hade ni valt med eller utan?

• Svar på tråden Stort hål i tanden, bedövning eller inte?
  • MHM

Med! Jag är så känslig i mina tänder att jag får ont fast jag är bedövad.. huu

• Agapi

absolut med. Skulle aldrig låta någon pilla med sånt i mig utan ordentligt med bedövning först!

• Duckan

Alltid mycket bedövning för min del. Avskyr när det ilar, vilket det gör när de borrar. Iiiik!

• SoStylish

Med bedövning absolut. Bedövningen gör ju inte ont för fem öre. Det jobbigaste är väl efteråt när man är helt sne och inte märker om man drägglar ;)

• Purpurbräcka

Jag brukar alltid be om bedövning. Jag har inget emot att vara lite slapp i läppen några timmar om det är det som krävs för att slippa smärta.

• Thursday

Jag tycker att du ska ta bedövning, särskilt om du är rädd. Smärtan kan göra rädslan mycket värre, och det är ju onödigt att utveckla en fobi.

I reject your reality and substitute my own.
  • UlleGull41

Om de är ett så pass stort hål i din tand som du säger, så svarar jag självklart med bedövning, om den ni verkligen går att laga? Du kanske behöver dra ut den?. Min dotter hade dåliga mjölktänder som liten så hon fick hål i 2 av sina nedre tänder längst bak. De ena hålet var så otrolit stort så de valde att dra ut den tanden, då de ine var lönt att laga den. lycka till!!

• Duckan

Tanden har gått sönder, inte karies UlleGull41. Men borra får de ju göra för att sen staga upp sidan på tanden.
    Gjort precis samma sak rätt nyligen. Tämligen snabbt ingrepp i mitt fall, bedövningen jag bad om satt i till sena kvällen

• GrönaDruvan

Jag har lagat hål utan bedövning, och det rekommenderar jag inte!!!! Jag hade dock inget val, när inte bedövningen tog...

• before

Ja, men inte lika ont som att laga UTAN bedövning...

• Utropstecknet

Min tandläkare säger att bedövningen är lika mycket för hans skull som min. Om man lagar utan bedövning finns ju risken att man spänner sig och rycker till vilket försvårar för honomn att utföra ett gott arbete.

• gullan83
    petronellaa skrev 2012-03-24 13:12:10 följande:
    Okej, ska nog köra med bedövning då. Men gör sprutan ont?

dom kan ta på en bedövningsalva först innan de ger sprutan.. men de känns lite obehagligt när de sticker in sprutan de sticker ju inne i munnen i kinden för att du skall bli bedövad och du blir oftast bedövad i halva munnen de är som när en del av kroppen somnar de är den där stickande känslan.
  • Coyote

Jag har lagat hål utan bedövning, tandläkaren sa att om jag tycker det gör ont så kan hon avbryta och bedöva då. Det tar ungefär två minuter att lägga bedövningen enligt henne, så det var inga problem att göra när hon väl börjat laga. Kanske kan du be om det också?

Svar på tråden Stort hål i tanden, bedövning eller inte?