• Ampellilja

Vad är de för fel på min katt?

Min katt är ungefär 2 år och hon mår bra på alla sätt, får god mat. är utekatt och alltid rent vatten. får även lite gott vid matbordet när vi äter leverpastej o så men nu till problemet.. hon äter sin kattsant :S förstår inte varför.. hon började med detta för ca 2 månader sedan att hon sätter sig och äter sanden (har låda på natten till henne) idag så föste jag iväg henne när hon gjorde det så då gick hon och började äta på en toarulle.. vad e fel med henne?!?! hon har leksaker, klösställning. foderatomat. burkmat 3-4 ggr om dagen o alltid torrfoder och barn som leker med henne o kelar henne.. men varför äta kattsanden?? vet ni varför eller har ni katter som gör de??

och som ni ser hon ser ut att må ganska bra med..
  • Svar på tråden Vad är de för fel på min katt?
  • lollisen

Detta kan bero på mineralbrist eller annan brist som katten försöker kompensera genom att äta kattsand, detta är något man bör ta på allvar och uppsök veterinär för att utreda det.

Det behöver inte vara något fel på katten, men bättre att ta det säkra före det osäkra. Särskilt eftersom det är ett nytt beteende.

För katten kan det innebära livsfara att äta kattsand, då detta kan blockera mag-tarm.

När vuxna katter äter sand, kan detta indikera på anemi. Kolla efter hur din katts slemhinnor ser ut. Enklast gör du detta genom att titta på tandkött/under läppen. En frisk katt ska ha rosa färg, är den blek indikerar detta på ohälsa hos katten.

Men som skrivet, kontakta veterinär för vidare utredning. Hade jag varit du, så hade jag tagit bort lådan tills vidare särskilt då katten är utekatt och kan göra sina behöv ute. =)

Lycka till med katten och uppdatera gärna hur det går!

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Ampellilja

tack för svaret. tandköttet ser kanon ut så det är ingen fara med det.. och det är nog något med denna kattsanden då hon åkte till min mamma igår och brydde sig inte om sanden alls.. så ska byta sand så hon slutar med det o funkar det så tror jag inte det är någon fara

• ForReal
    Ampellilja skrev 2012-02-15 13:04:12 följande:
    tack för svaret. tandköttet ser kanon ut så det är ingen fara med det.. och det är nog något med denna kattsanden då hon åkte till min mamma igår och brydde sig inte om sanden alls.. så ska byta sand så hon slutar med det o funkar det så tror jag inte det är någon fara

Fast om du byter sand och hon slutar äta av den nya, så löser ju inte det de ev. problem katten har. En vuxen katt som äter sand borde kollas upp. Det kan vara allt från fix idé till njurproblem, mineralbrist med mera. Du bör kolla upp hennes värden hos en veterinär.

Vad är det för sand? Ha absolut inte klumpbildande sand ifall hon får för sig att äta av den, då blir det som cement i magen vilket inte är så bra. Ha gärna någon sand av trä eller papp tills ni vet mer.

• skorpionen80
    Ampellilja skrev 2012-02-15 13:04:12 följande:

Det är jättebra att du byter kattsand så att hon inte äter den, men att äta kattsand är ett symptom bara. Grundproblemet finns fortfarande kvar. Kan vara allt från anemi till magont eller mineralbrist som botas med matbyte. Min katt började äta kattsand när han hade problem med bukspottkörteln och det spred sig till bla levern. Hans tarmar, lever, mjälte och bukspottkörtel var inflammerade och svullna. Hans allmäntillstånd var dock rätt ok, han hade magrat lite och hade inte lika mycket leklust som innan, men inget man tänkte på, skillnaden var så pass liten.

Det jag försöker säga är att det kan ligga något allvarligt bakom, det är inte på något sätt normalt att en katt tycker kattsand är gott!!! Besök gärna ett lite större djursjukhus, de är duktigare på att utreda och har lite större erfarenhet av olika diagnoser.
  • lollisen

Hade det varit min katt så hade jag aldrig chansat på att "det går över" bara sådär. Det ingår liksom i ansvaret att man kollar upp det för att kunna utesluta att katten mår dåligt. Det är inte alltid lätt att se på en katt att de är sjuka.
    Var med om det i jobbet nyligen, där jag tog beslutet att uppsöka vård för djuret, ägaren tyckte att "det är nog ingen fara".

Djuret hade sannolikt avlidit på plats samma dag om jag inte uppsökt vård för det.

Ägare tyckte att djuret verkade "som normalt" och att det inte var så allvarligt. Jag hade koll på pulsation, andning och andningen, därav kunde jag se att djuret var stressat och förmodade att stressen berodde på smärtor. Jag hade rätt.

Så nej, jag hade inte chansat på att djuret mår bra, bara för att jag tar bort kattsanden. Det KAN vara ett allvarligt symtom. Samt om det var en kattsand som klumpar sig kan det ha cementerats i tarmarna på katten redan, utan att du märker av det just nu.

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Ampellilja

jag har varit hos en veterinär med henne och hon var helt frisk.. kan även tala om för alla att jag inte har klumpbildande sand.. han sa att e bara va en ide hon hade som han trodde iaf men skulle hon bli sjuk på något vis så skulle jag komma tillbaka med henne o kolla upp henne igen,. jag talade om för veterinären att jag även missat att byta sanden en period så hon inte kunde gå på lådan (dock att hon är utekatt) och de gjorde att hon alltid gjorde sina behöv ute vilket har fortsatt efter det. så han precis som jag tror att de beror på att hon är glad för en ren låda o går o tar en pylla då o då men han kan inte tro hon sväljer den utan tuggar bara sönder den.. de kunde även vara tänderna som gjorde detta att det kliade lite i tänderna och så ibland och ville ha något som rev lite..

• Ampellilja

klart att dom tog prover på henne.. o hon var frisk så :D och hon har inte ätit sanden på ett par dagar

Svar på tråden Vad är de för fel på min katt?