• Troll20

Läsa juridik?

Jag har läst en del, men har just nu studieuppehåll. Har starka funderingar att läsa juridik. Men juristlinjen är 180p o jag har bara 110 v kvar att ta lån på csn.

Vet att man kan läsa olika fristående kurser inom juridik, men vad får man för arbete på det? Är det någon som vet eller något bra tips hur man går tillväga......

• Svar på tråden Läsa juridik?
  • anna68

Om du vill jobba som jurist är enda chansen att du läser 180 p på juristprogrammet och får en examen. Fristående kurser i juridik kommer du ingen vart med... Du måste ha din examen och dessutom sitta ting i 2 år efter det för att ha en chans på de rena juristjobben.

• Justess

Ting i 2 år är INTE en nödvändighet för att jobba som jurist. Däremot är det ofta en fördel.

• Troll20

Jo förstod nog att det var så. Men hur sjutton får man 110 csn-veckor att räcka till 180 p? Har hört att man kan få dispens på påbörjat program o få fler veckor från csn. Men det beror kanske på hur många veckor det är frågan om....

• Justess

Sedan nya systemet infördes är det jättesvårt att få dispens. Ring och prata med dem så får du veta säkert.

• timberhochmandie

Om du kan få tag i ett jobb vid sidan av kan det ju gå bra! Om du bara tar studiemedel för tolv veckor per termin så räcker det i alla nio terminerna. Men då måste du ju ha någon annan inkomst undertiden. (Eller en make/sambo med rejäl inkomst, eller ett sparkapital att nalla på...) Mitt råd är att du försöker hitta nåt kvällsjobb!

*kram*

• Troll20

Tack för tipset timberhochmandie! Det tål väl att tänkas på Kanske finns en lösning trots allt.

• Sirlig

Jag ska läsa Arbetsrätt med början på måndag, men det är bara en 5-poängskurs.

• Troll20

AA aa:

Tack!

Sirlig:
    Va kul! Får se hur jag gör. Om det blir program eller kurser... Beror lite på vad man vill arbeta med sen. Svårt val.....

• Mrs Moneybags

Jobba samtidigt som du studerar. Det är fullt möjligt!
    Min bror gick 4,5 år på Teknis utan studiemedel, tog bara bidraget.

• Ta da

Det är fullt möjligt att jobba samtidigt som man läser juristlinjen. Du kan t.ex jobba som ammanuens på juridiska ins. på halvtid. Om du jobbar extra på byrå, tex kan du ju ha lättare att få jobb sen dessutom. Lycka till!

• AA aa

Nu vet inte jag vad ni är för några supermänniskor men jag skulle aldrig ha klarat att jobba oxå.

• Ta da

Jodå, det funkar. Man måste ha nåt att distrahera sig med, och gärna umgås med icke-jurister, annars blir man ju asocial och knasig!

• Indianica

Billigare boende kanske, t ex inneboende om du inte redan är sambo? Jag vet några som läser med bara bidragsdelen! En del bor hemma hos föräldrarna och det kanman väl göra i värsta fall om de går med på det. Min man har läst en termin på läkarprogrammet och då hade vi bara mitt lån och 2 barnbidrag, ca 8000 i månaden på 4 personer. Men vi bodde då väldigt billigt (ca 1500 per månad i huset vi köpte innan) Man KAN leva snålt om det gäller kortare perioder, kläder t ex kan man förhoppningsvis ha i ett år eller mer utan att de går sönder allt för mkt, man kan laga billig mat etc och alla nöjen får man utesluta, men vad gör man inte för att nå drömmarnas mål?

Kan man jobba vid sidan om är det ju superbra, men för många blir studierna faktiskt lidande av det pga att tiden blir mindre tillstudierna så är det bara. Okej, man kanske klarar poängen, men vad får man för kvalité på kunskapen då?

Och sitta ting, ja, det är ju bra, men så vitt jag vet är det svårt att få göra det.

• AA aa

Ta da; Något att distraera sig med? Barnen då?

• Ta da

Jag kunde inte jobba särskilt mycket i terminerna eftersom jag hade barn och jag ser det som ett jobb i sig Har du barn och är du ensam med dem? Däremot varje lov fick jag jobba, det var jag ju tvungen till. Om man läser i Stockholm är det inte särskilt mycket schemalagd undervisning, så tidsmässigt är det inga problem att göra även annat. Som förälder lär man sig att vara effektiv i sina studier. Och med lite sunt förnuft och livserfarenhet så klarar man sig galant genom juristlinjen. Inget att vara rädd för!

Svar på tråden Läsa juridik?