• Hemlighet

Bilen varit på service, nu lyser lampan om låg kylarvätskenivå=/

Fyller dom inte på sådant på servicen?
    Jag vet att dom kollade slangarna/rören mm till kylarvätskan men fyller dom inte på den också?
    Lämnade in den på service för 1 vecka sedan:(
    Betalade ändå 3000:- för servicen som var en "liten".

Någon som vet??

• Svar på tråden Bilen varit på service, nu lyser lampan om låg kylarvätskenivå=/
  • cloudberry79

Är det kallt där du bor? Vilken blandning är det på kylarvätskan? Om man blandar så vätskan ska klara -10 grader och det under ett par dygn är -15 kommer det att frysa till slut. Vi hade -36 förra veckan som kallast, det var alltid kallare än -30 under fyra dygn i sträck, så bilen larmade om låg vätskenivå, fast behållaren var full, eftersom det fryst. Du borde kunna kolla spolarvätskan själv, ta annars en kompis till hjälp eller kolla i serviceboken. Jag tror att det är fryst helt enkelt, späd i så fall med lite koncentrerad spolarvätska.

If you love me - please don't feed me!
  • Hemlighet
    cloudberry79 skrev 2012-02-14 14:14:40 följande:
    Är det kallt där du bor? Vilken blandning är det på kylarvätskan? Om man blandar så vätskan ska klara -10 grader och det under ett par dygn är -15 kommer det att frysa till slut. Vi hade -36 förra veckan som kallast, det var alltid kallare än -30 under fyra dygn i sträck, så bilen larmade om låg vätskenivå, fast behållaren var full, eftersom det fryst. Du borde kunna kolla spolarvätskan själv, ta annars en kompis till hjälp eller kolla i serviceboken. Jag tror att det är fryst helt enkelt, späd i så fall med lite koncentrerad spolarvätska.
    Kylarvätska inte spolarvätska :)

Sen servicen har vi haft ca -5 grader vilket båda vätskorna skall klara;)
  • cloudberry79

Duh, jag läste tydligen med röven eller annat icke-ögon-organ

Kylarvätska borde de definitivt kolla, men även det kan man kolla själv. Se bara till att ha en blandning som tål typ -10 om du fyller på. Börjar den larma snart igen kan det vara något problem med själva kylaren (läckage, trasiga slangar etc.) Det brukar inte ingå i vanlig service att felsöka ev problem med bilen, men kolla först så det faktiskt finns kylarvätska (glykol och vatten blandas till lämplig blandning, finns mätare som visar vilket förhållande som råder för tillfället) i bilen.

• Hemlighet

Men jag har för mig att dom skulle provtrycka kylarvätske slangarna mm. Vet hur man kollar och fyller på men jag tycker dom borde ha gjort det på servicen:/ Skall kolla på räkningen så fort jag kommer till bilen för har jag betalat för det så åker jag dit och gnäller och dom får fylla på mer.
    Tycker det är lite skumt att bilen varnar för låg nivå precis efter servicen bara=/

• cloudberry79
    Hemlighet skrev 2012-02-14 14:24:31 följande:
    Men jag har för mig att dom skulle provtrycka kylarvätske slangarna mm. Vet hur man kollar och fyller på men jag tycker dom borde ha gjort det på servicen:/ Skall kolla på räkningen så fort jag kommer till bilen för har jag betalat för det så åker jag dit och gnäller och dom får fylla på mer.
    Tycker det är lite skumt att bilen varnar för låg nivå precis efter servicen bara=/
    Ja, det verkar konstigt. Det kan blivit något fel i kompressionskärlet kanske, är locket ordentligt påskruvat? Annars kan det rinna ut vätska när motorn blir varm.
  • Grande Rock

Glykol och vatten kostar inte så många pengar så det skulle jag då rakt inte idas åka tillbaka till verkstaden för att få uppfyllt.

• Rabarbapuppa

Beroende på vilken bil det är bör man ha koll på om man ska ha blå, röd, eller grön/gul kylarvätska.
    Så har man koll på det så skulle jag pytsa i själv.

• Coyote

Ring och fråga, men annars är det plättlätt att fylla på själv, åk till macken så får du hjälp om du inte vill göra själv.

• Hemlighet

Kikade på service pappret och det ingick inte påfyllning. Köpte lite kylarvätska.
    Hade dom tagit betalt för kylarvätskan och sen inte fyllt på så hade jag åkt dit och krävt dom att fylla på. Men som sagt så ingick det inte i denna servicen:/

Svar på tråden Bilen varit på service, nu lyser lampan om låg kylarvätskenivå=/