• Tosser

Hård i magen av välling!!

Det kommer alltså (ursäkta språket) bajskorvar.
    Ska jag byta till majsvälling eller går det över?
    Eller bara dryga ut med lite plommonpure under dagen (vilket hon älskar)

Fler som det blev så för??
    Vi har ganska precis börjat med vällingen. Använder Nestles Plusvälling.

• Svar på tråden Hård i magen av välling!!
  • miafelix

vi börja med sempers ris välling ...den var mild för min sons mage

• moppet

Samma här, med Nestlés plusvälling. Har börjat ge för en vecka sedan och hon får bara 1 dl om dagen (inte riktigt 6 månader ännu) och magen blev hård som ett brev på posten. Tror att det är ganska vanligt och det går över när deras magar vant sig. Jag ger lite katrinplommonpure varje dag nu, ska se hur det går. Det går ju förstås att prova med annan välling också men hon gillar denna så jag fortsätter ett tag till.

• Tosser

moppet: Samma här, hon gillar den verkligen så jag ids inte byta då heller. Hon får iofs bara 1 gång om dagen och då på kvällen innan hon ska sova. Hon dricker ca 150ml.
    Men jag ska prova som du, med lite plommonpure varje dag och se hur det funkar.
    Man tycker bara så synd om dom små när dom klämmer och klämmer

• kissemjao

Om det inte fungerar så kan jag tipsa om att majsvälling är lite mildare för magen. Men att det kan bli tjorvigt får man nog ta i en övergångsperiod. Så länge det blir bättre inom rimlig tid.

• Tosser

Men hur länge ska man "vänta"??
    Hur länge är det ok att dom är hårda i magen vill säga??
    Så länge man kan hjälpa på med plommonpure är väl okej, eller??

Kom även på att hon fått morotspure till maten igår som även det kan ha gjort sitt

• kissemjao

När min dotter var liten så blev hon tillfälligt hård i magen, men inte värre än att hon kunde bajsa. Nån gång gav vi henne katrinplommonspuré och nåt tillfälle fick vi hjälpa till lite genom att peta med ändtermometern lite.
    Med sonen så har det flutit på mycket smidigare, han blir inte hård utan lite mer torr tandkrämskonsistens (skönt samtalsämne detta...).

Så småningom så klarar dottern av att bajsa korvar utan att hon kändes förstoppad, och det måste ju också vara målet med magen. Så funkar det ju för oss vuxna. Men i början för barn så kan det ju vara lite som ett aerobicspass.
    Jag tror man ska känna efter själv. Givetvis ska inte ens barn behöva plågas. Att magen protesterar lite såhär i förändringens tid får man kanske räkna med, men det får ju inte bli så att toabesök (blöjbesök?) ska vara olyckligt. Skynda långsamt.

• Flowerpower

Vår dotter blev hård i magen när hon åt sempers majsvälling och det står ju på förpackningen att den vällingen är bra för dem som har diarèe så det är ju inte så konstigt att hon blev hårt. Vi har nu bytt till havrevällingen och även bytt ut majsgröten till havre gröt med äpple i.

• Flowerpower

Glömde skriva att hon inte är lika hård i magen efter det.

• izza29

Inte majsvälling, det om nåt gör magen trög!!

Svar på tråden Hård i magen av välling!!