• grind

”Hen gör barn förvirrade”

Att säga ”hen” till barn gör dem förvirrade. Elise Claesons ifrågasätter genuspedagogiken. Hon pekar på att det finns forskare som ifrågasätter genusforskningen.

Varför ska man inte använda ordet ”hen” till barn?

– Man vet att barn får sin könsuppfattning väldigt tidigt. Flickor får sin prinsessperiod i 4-6 årsåldern, och alla tycker det är hemskt, men det är en fas. Pojkar har en motsvarande fas där de upptäcker att de har ett kön. Det går över och är inget som hänger kvar hela livet.

Vad kan hända med barnet?

– Att upptäcka sitt kön är ett naturens steg för att bli vuxen. Men eftersom genuspedagoger anser att inte finns några biologiska skillnader förnekar de detta, det är bara något som korkade föräldrar har hittat på. Barnen pekas ut som om det är något fel på dem. Men det är viktigt att de får leva ut upptäckten av sin sexualitet. Meningen är att vi ska vara män och kvinnor. Förnekar man det är man antihumanist och på sikt gör man världen mer oromantisk.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kritiker-hen-gor-barn-forvirrade 

• Svar på tråden ”Hen gör barn förvirrade”
  • Helle333
    grind skrev 2012-02-14 17:01:28 följande:

Att säga ”hen” till barn gör dem förvirrade. Elise Claesons ifrågasätter genuspedagogiken. Hon pekar på att det finns forskare som ifrågasätter genusforskningen.

Varför ska man inte använda ordet ”hen” till barn?

– Man vet att barn får sin könsuppfattning väldigt tidigt. Flickor får sin prinsessperiod i 4-6 årsåldern, och alla tycker det är hemskt, men det är en fas. Pojkar har en motsvarande fas där de upptäcker att de har ett kön. Det går över och är inget som hänger kvar hela livet.

Vad kan hända med barnet?

– Att upptäcka sitt kön är ett naturens steg för att bli vuxen. Men eftersom genuspedagoger anser att inte finns några biologiska skillnader förnekar de detta, det är bara något som korkade föräldrar har hittat på. Barnen pekas ut som om det är något fel på dem. Men det är viktigt att de får leva ut upptäckten av sin sexualitet. Meningen är att vi ska vara män och kvinnor. Förnekar man det är man antihumanist och på sikt gör man världen mer oromantisk.

www.dn.se/nyheter/sverige/kritiker-hen-gor-ba... 

Varför säger hon ingenting om killars princessfas? De flesta killar jag har träffat har haft en period i livet när de älskat princessor, klänningar, glitter och rosa.
  • grind

Finns mycket som kan nämnas. Hela poängen är att genuspedagogiken ifrågasätter barn på ett sätt som är olämpligt.

• I Know

Jag skulle som barn känt mig osäker om någon kallade mig hen precis om någon hade börjat kalla mig för "han", identifierar man sig inte med något då är det förvirrande att få höra.

Alla kan tänka sig in i detta, hur det skulle kännas om någon misstog en som t.ex. kvinna för "han", precis så känns det för ett barn som anser sig vara han eller hon, då vill inte barnet bli kallat för t.ex. "hen".

Barnet vill ha den identitet som den känner sig mer som, bekräftad. Det är då olika från barn till barn, jag tror att vuxna vill göra det lättare för sig med "hen" då behöver man inte tänka på individuella olikheter, alla är bara "hen"

• Ziindlaa

Rätta mig om jag har fel men i Finland använder man väl inte orden hon och han (i talspråket) utan man har väl ett ord typ hen om både pojkar och flickor? och finska barn mår väl inte dåligt för det?

• grind
    Ziindlaa skrev 2012-02-14 18:10:21 följande:
    Rätta mig om jag har fel men i Finland använder man väl inte orden hon och han (i talspråket) utan man har väl ett ord typ hen om både pojkar och flickor? och finska barn mår väl inte dåligt för det?
    varför skulle det vara ett argument?

I svenskan finns han och hon. 
  • SoStylish

Om alla människor hade varit exakt likadana så hade väl HEN varit okej. Men nu är vi faktiskt olika och det finns två olika kön - Ett manligt och ett kvinnligt. Kan inte alla genustokiga bara sluta att förneka det och tro att alla är likadana?

• Keeya

Stämmer att i Finskan har vi inga ord för han eller hon. Vare sig i skrift- eller talspråk. Och mer förvirrade än andra är vi inte. Så ja set är ett argument att ordet hen inte skulle i sig vara förvirrande för barn. Jag kan tom tycka bara att det är bra att ha ett ord för han och hon. Men jag förstår att det kan skapa förvirring om det skall tvingas fram i språk där det inte finns naturligt. Alltså på kort sikt men om alla började använda det naturligt så skulle inte det skapa förvirring.

• Coccolina
    SoStylish skrev 2012-02-14 18:13:59 följande:
    Om alla människor hade varit exakt likadana så hade väl HEN varit okej. Men nu är vi faktiskt olika och det finns två olika kön - Ett manligt och ett kvinnligt. Kan inte alla genustokiga bara sluta att förneka det och tro att alla är likadana?

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • PolyPond
    Ziindlaa skrev 2012-02-14 18:21:45 följande:
    Barn ska vara barn inte uppdelade i prinsessor och stålmän.
Svar på tråden ”Hen gör barn förvirrade”