• Anonym (orolig)

Plötslig blödning efter flera år med Mirenaspiral

Jag satte in en Mirena för tre år sen och har varit mensfri sen ett halvår efter insättningen. Igår hade jag skitont i magen (trodde det var stress över att min gosse var sjuk) och idag kändes det helt plötsligt som om jag kissade på mig men när jag kollade efter var det blod. Jag är trött och har mensvärk och mår lite illa. Ringde mvc och fick en tid nästa vecka. Hon tyckte den här mensen skulle gå över först. Jag tycker det känns konstigt i min kropp och är orolig.

Till saken hör att de där trådarna inte kännts på länge och jag har varit på koll och de kunde inte heller hitta dem. 

Bör jag oroa mig? Fler som detta har hänt med?

• Svar på tråden Plötslig blödning efter flera år med Mirenaspiral
  • Två döttrar och en son
    Anonym (orolig) skrev 2012-02-14 18:26:53 följande:
    Jag satte in en Mirena för tre år sen och har varit mensfri sen ett halvår efter insättningen. Igår hade jag skitont i magen (trodde det var stress över att min gosse var sjuk) och idag kändes det helt plötsligt som om jag kissade på mig men när jag kollade efter var det blod. Jag är trött och har mensvärk och mår lite illa. Ringde mvc och fick en tid nästa vecka. Hon tyckte den här mensen skulle gå över först. Jag tycker det känns konstigt i min kropp och är orolig.

Till saken hör att de där trådarna inte kännts på länge och jag har varit på koll och de kunde inte heller hitta dem. 

Bör jag oroa mig? Fler som detta har hänt med?

Men om du har varit till bm och kollat och hon inte såg trådarna så bör hon ju skickat dig på ultraljud för att se om spiralen sitter i livmodern....
    Låter ju konstigt om hon bara lät dig gå hem utan att kolla upp det.

Min bm sa vid insättningen förra veckan att om det inte blöder något så är det inte nödvändigt att kolla trådarna varje månad, utan främst om det skulle blöda lite mer. Är tydligen väldigt ovanligt att hormonspiral stöts ut...   
  • Fru  Svensson

Har haft min i 1 år och har samma som dig varit mensfri sen ett halvår efter men idag helt plötsligt så hade jag en rejäl blödning och mensvärk så ska ringa imorgon och kolla om det inte har gått över

• Anonym (orolig)

Ja, visst är det konstigt att hon inte kollade noggrannare...  Eftersom inte mensen kommit tillbaks har den säkert varit kvar men nu undrar jag. Har nog slutat blöda igen men har värk och är trött.

Var riktigt irriterad och lättretad för en vecka sen och nu så här efteråt kan jag väl tänka att jag hade ägglossning då. Jobbigt att inte känna igen sin kropp...

• Anonym (orolig)

Mår illa och är orolig för graviditet eller utomkvedshavandeskap. Ska nog gör ett test idag för att lugna nerverna. Mirena ska ju vara lika säkert som sterilisering...

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-02-16 11:44:32 följande:
    Mår illa och är orolig för graviditet eller utomkvedshavandeskap. Ska nog gör ett test idag för att lugna nerverna. Mirena ska ju vara lika säkert som sterilisering...

Ja den är tom lite säkrare än kirurgisk kvinnlig sterilisering.
    Och lika säker som essure-sterilisering.
    Men två av 1000/år blir gravida så..... det är inte helt omöjligt. Men väldigt ovanligt och en satans otur isåfall.
  • DiannaLovisa

Hej! Jag vet att det här tråden är gammal, men jag skulle gärna vilja veta hur det gick för dig! Fick du något svar på om din blödning var "normal"? Jag har själv Mirena sedan 1,5 år tillbaka och har varit mensfri från första veckan. Men nu har jag plötsligt fått mens! Bore jag vända mig till en gynekolog? Tacksam för svar! /Orolig

• Anonym (orolig)

Hej! Det har hänt några gånger till. Oftast när jag varit på någon träning där jag tagit ut mig rejält. Jag har frågat barnmorskan igen och hon menade att det berodde på att spiralen retade slemhinnan i livmodern och att det egentligen inte var någon menstruationsblödning. Jag behöver byta spiral nu i mars och är lite orolig för om det ska gå att ta ut den när de inte hittat några trådar...

• Anonym (orolig)

Oj! Glömde skriva att jag inte var gravid...

Svar på tråden Plötslig blödning efter flera år med Mirenaspiral