• starfizz

överdos, levaxin?

Jag fick i fredags reda på att jag har låg ämnesomsättning och behöver därför äta Levaixn. Började göra detta i fredags och äter nu en halv tablett per dag, 25 mg. Min tanke är nu att jag vill åka till Indien nästa vecka men jag vet ju att man egentligen behöver gå och kolla upp att sina blodprov stämmer efter sex veckor.
    Undrar om någon vet hur lång tid det brukar ta innan man får biverkningar av Levaxin? Om någr n av er märkt av några, borde jag inte ha känt dem nu efter 5 dagar... om jag skulle ha fått några?
    Tror inte att chanserna är så stora för att mina värden ändras drastiskt då jag ska äta en så låg mängd levaxin nu i början.

• Svar på tråden överdos, levaxin?
  • cloudberry79

Du kan inte överdosera Levaxin, inte så det blir några permanenta problem på kort tid (man kan gå med hyper under några år utan att ens få början till permanenta skador). Insättningssymtom märker man i princip direkt (darriga händer, huvudvärk, lätt yrsel tex) och det borde inte märkas på den låga dos som du äter. Hur länge ska du vara i Indien??

If you love me - please don't feed me!
  • Lajkie

Tror inte det är någon fara, men fråga läkaren. Hur länge ska du stanna i Indien?
    Jag fick typ hjärtklappning och diarré när jag ätit levaxin ca 2 veckor.

• skiljsmässobarn
    starfizz skrev 2012-02-14 20:07:39 följande:
    Jag fick i fredags reda på att jag har låg ämnesomsättning och behöver därför äta Levaixn. Började göra detta i fredags och äter nu en halv tablett per dag, 25 mg. Min tanke är nu att jag vill åka till Indien nästa vecka men jag vet ju att man egentligen behöver gå och kolla upp att sina blodprov stämmer efter sex veckor.
    Undrar om någon vet hur lång tid det brukar ta innan man får biverkningar av Levaxin? Om någr n av er märkt av några, borde jag inte ha känt dem nu efter 5 dagar... om jag skulle ha fått några?
    Tror inte att chanserna är så stora för att mina värden ändras drastiskt då jag ska äta en så låg mängd levaxin nu i början.

Jag äter oxå levaxin och det ger inga störe biverkningar som du behöver oroa dig för. och man märker ingen skillnad på att hjälpa förren du har ätit i ca 1 månad
  • Etrangere
    Lajkie skrev 2012-02-14 20:13:20 följande:
    Det var normalt. Åt då 25Mg. Nu äter jag 100mg.
    Mikrogram menar ni inte ´milligram.
  • starfizz

vad skönt att höra det!
    jag hade tänkt vara i indien i 2 månader och mitt tsh ligger just nu på 7,2.
    det jag är väl är mest rädd för är väl att jag ska kunna gå från att nu ha låg ämnesomsättning till att istället få problem med hög ämnesomsättning? nu när jag ju inte kommer att kunna ta prover där borta... men det säger ni alltså inte troligtvis kan hända på så kort tid?
    tanken var egentligen att jag skulle gå upp till 25mg efter två veckor nu, men jag hade tänkt fråga min doktor om jag istället kan äta en halv 25mgramstablett om dagen för att inte vara med om biverkningar...?

• starfizz
    Lajkie skrev 2012-02-14 20:12:38 följande:
    Tror inte det är någon fara, men fråga läkaren. Hur länge ska du stanna i Indien?
    Jag fick typ hjärtklappning och diarré när jag ätit levaxin ca 2 veckor.
    biverkningarna märkte du alltså av först efter två veckor? jag har ju bara provat i fem dagar ännu men vill så gärna åka med på denna resa!
  • starfizz
    cloudberry79 skrev 2012-02-14 20:12:34 följande:
    Du kan inte överdosera Levaxin, inte så det blir några permanenta problem på kort tid (man kan gå med hyper under några år utan att ens få början till permanenta skador). Insättningssymtom märker man i princip direkt (darriga händer, huvudvärk, lätt yrsel tex) och det borde inte märkas på den låga dos som du äter. Hur länge ska du vara i Indien??
    vad skönt att höra att jag inte kan det. jag är rädd för att hamna på ett tsh under 0,4... men jag kanske inte kan gå från att nu ligga på 7,2 till under 0,4 på så kort tid?
    jag hade tänkt vara i indien i två månader. det är ju skönt att slippa permanenta skador men samtidigt skulle man ju kanske bli lite orolig om man plötsligt blev hyper där nere och läkarna inte skulle förstå.
  • MajaVira

Ta med någon form av dokumentation på engelska som du kan visa läkarna om du skulle få problem under resan.

• Bella8

Du kommer inte att bli överoserad när du har ett 7,2 nu och höjer till 50mcg! Jag har gått från ett TSH på 45 och det har tagit mig 4,5 månader att ta mig ner till mitt nuvarande värde på 4,5 i TSH. Då höjde min endokrinolog mig direkt med 25mcg till, till 125mcg, och sa att hon räknade med att jag skulle hamna pp ett TSH på ca 2.0. Jag brukar ändå göra så att varje höjning delar jag 25mcg tabletten i 2 delar och tar halva ungefär 7-10 dagar för att minska riken för hjärtklappning och yrsel pga doshöjning... Det enda jag kn se är väl att du kan få hjärtklappning om ngra dagar. Jag får alltid svår hjärtklappning, diarre och yrsel efter ca 7-10 dagar och det brukar hålla i sig 1-2 vekor men jag är ganska känslig... Sedan kan det vara bra att ladda upp med lite info om din sjukdom, så du har bra koll och vet vad det handlar om. Ta även med en rejäl laddning med Levaxin, packa i olika väskor några burkar så du äkert vet att du har när du åker... Lycka till!

~~*~~Charlie050412~~***~~Cara080402~~*~~
  • starfizz
    Bella8 skrev 2012-02-14 21:20:04 följande:
    Du kommer inte att bli överoserad när du har ett 7,2 nu och höjer till 50mcg! Jag har gått från ett TSH på 45 och det har tagit mig 4,5 månader att ta mig ner till mitt nuvarande värde på 4,5 i TSH. Då höjde min endokrinolog mig direkt med 25mcg till, till 125mcg, och sa att hon räknade med att jag skulle hamna pp ett TSH på ca 2.0. Jag brukar ändå göra så att varje höjning delar jag 25mcg tabletten i 2 delar och tar halva ungefär 7-10 dagar för att minska riken för hjärtklappning och yrsel pga doshöjning... Det enda jag kn se är väl att du kan få hjärtklappning om ngra dagar. Jag får alltid svår hjärtklappning, diarre och yrsel efter ca 7-10 dagar och det brukar hålla i sig 1-2 vekor men jag är ganska känslig... Sedan kan det vara bra att ladda upp med lite info om din sjukdom, så du har bra koll och vet vad det handlar om. Ta även med en rejäl laddning med Levaxin, packa i olika väskor några burkar så du äkert vet att du har när du åker... Lycka till!
    vad skönt att höra! hur lång tid tog det tills du började känna dig piggare? och vad började du med för dos? har du ätit en så log dos som 25mcg varannan dag? fick du i så fall hjärtklappning och yrsel bara av en så låg dos?
  • Bella8

Jag började med en dos på 50mcg och har sakta, sakta fått höja pga att jag hade Grav Hypotyreos med ett TSH på 45 och urdåliga T3 och T4 värden. När man varit nere så djupt tar det lååång tid innan man mår bra så jag är inte pigg än, har massor av hemska symptom som svullet ansikte, irriterade, röda, kliande ögon, håravfall, hörselbortfall på hö öra, känselbortfall och krypningar i ben och händer... Och så denna sanslösa trötthet! Jag har nu varit sjukskriven i 4,5 månad för detta elände! Så du får fråga andra som haft ett lägre TSH till att börja med, för det är nog lättare för dem att säga när de började må bättre då du och jag har ganska stor skillnad på våra värden... Jag är nu uppe i 125mcg men kommer troligen få höja ytterligare då mina symptom är kvar. Mitt TSH var för en vecka sedan 4.5. Ja, jag är ganska känslig, förmodligen pga att kroppen tagitså mycket stryk av detta så jag får hjärtklappning av den lilla höjningen på 12.5 mcg varje dag! Har du koll på dina T4 och T3 värden? Framöver tycker jag att du ska se till att begära en kopia på dina blodprover varje gång du tagit dem. Denna sjukdom måste man ha koll på själv så man känner igen symptomen och så när man behöver höja Levaxinet... Lycka till!

~~*~~Charlie050412~~***~~Cara080402~~*~~
  • Scream2
    starfizz skrev 2012-02-14 20:58:16 följande:
    vad skönt att höra att jag inte kan det. jag är rädd för att hamna på ett tsh under 0,4... men jag kanske inte kan gå från att nu ligga på 7,2 till under 0,4 på så kort tid?
    jag hade tänkt vara i indien i två månader. det är ju skönt att slippa permanenta skador men samtidigt skulle man ju kanske bli lite orolig om man plötsligt blev hyper där nere och läkarna inte skulle förstå.

Jag har TSH på mindre än 0,006 och är inte ett dugg överdoserad.
    Med det värdet på TSH lär du inte bli överdoserad i första taget, om du inte går upp på 100 direkt, då lär du nog märka av det. Men jag skulle tex testa att höja 25 mcg ex var tredje vecka, om jag inte har möjlighet att ta prover. Skulle då få symtom på överdosering så är det ju bara att återgå till gamal dosen.   
Svar på tråden överdos, levaxin?