• Mille11

Tips på resmål och hotell

Hej alla resenärer!

I sommar ska vi dra utomlands med vår son ör första gången. Han kommer då vara ca.1,5 år.

Vi är inte alls vana att resa, sist vi var iväg var -07 i Bulgarien då vi blev ganska besvikna.

Kraven är att det ska finnas pool och det ska vara nära till strand och shopping. Kul också om det är billigt att vara där. Gärna lite "bättre" standard på hotell.

Är lite inne på Turkiet eller Egypten, men vet inte riktigt varför.. :)             

Det jag skulle behöva hjälp med är som sagt lite tips på resa helt enkelt - tex: Arrangör? Land? Resmål? Annat?

Tack!      

• Svar på tråden Tips på resmål och hotell
  • Acelise

Turkiet i juli-september är sjukt varmt och jobbigt. Spara Turkiet till vår eller höst,,,

• MammatillJacob

Hejsan, vännen från januarigruppen här. Vi åkte till Turkiet i början på juni förra sommaren då min son var endast 5,5 månad gammal. Visst det var ungefär 35 grader men vi var oftast i köpcenter under soltimmarna. Kan mycket varmt rekommendera Turkiet, de har så ljuvlig mat, shopping och mycket annat. Vi åkte till Istanbul men om ni vill ha både strand och shopping så åk till Alanya, super fint där med. Vi hoppas på en resa till Turkiet i år med, vi får se. Lycka till.

• Mille11

Har varit i Alanya men det var säkert 10 år sen. Vet bara att jag tyckte mycket om det så det är nog därför jag är lite sugen på Turkiet.

Mammatilljacob har du nåt bra tips på hotell? Känns som att det skulle vara skönt att bo mitt i. Alltså med inte alltför lång promenad till stad och bad.. :)

• Enter Sandman

Jag tänker Indien eller Ösel.
    Indien har ju många fina hotell och jag tror en rätt låg prisnivå, dock kan det vara dyrt att ta sig dit kanske. 

Ösel är en ö som liknar Gotland på många sätt. 
    Det är väldigt pittoreskt och fint men jag vet inte om shoppingen är jätteomfattande där.
    Ett hotell som jag tycker om är det här:

http://www.grandrose.ee/#se

Eller kanske det här:

http://www.vegaresor.se/estland/osel/ruutli/

Usch, nu blev ju jag ressugen. :)

Trevlig semester.      

• Just me

Turkiet är våran favoritresmål just nu iaf Åker varje år dock gjorde vi inte det förra året då jag var höggravid men i år åker vi igen. Håller med Acelise att det är en riktig hetta under sommaren. Förrförra året åkte vi i juli och vi har sagt det att ALDRIG mer utan väntar hellre till september och åker då. Kan poängtera att vi ÄLSKAR värmen men det var nästintill olidligt, hehe...
    Längtar som en tok tills vi åker... Mtane, servicen,stranden ja allt är underbart där! Bra priser också men det gäller att pruta pruta pruta ...  

• Acelise
    Just me skrev 2012-02-15 12:34:53 följande:
    Turkiet är våran favoritresmål just nu iaf Åker varje år dock gjorde vi inte det förra året då jag var höggravid men i år åker vi igen. Håller med Acelise att det är en riktig hetta under sommaren. Förrförra året åkte vi i juli och vi har sagt det att ALDRIG mer utan väntar hellre till september och åker då. Kan poängtera att vi ÄLSKAR värmen men det var nästintill olidligt, hehe...
    Längtar som en tok tills vi åker... Mtane, servicen,stranden ja allt är underbart där! Bra priser också men det gäller att pruta pruta pruta ...  
    Ja, Turkiet är fantastiskt. Min sambos familj är därifrån, så jag har varit där hela mitt vuxna liv varje sommar och älskar det. Framförallt de "icke-turistiga" delarna som är genuint vackra och lugna. Däremot är juli och augusti verkligen ett helvete för värmen. Senast jag var där var jag gravid och fick "feber" av värmen, trots att jag låg stilla inomhus. Det var fruktansvärt. Och det är nog ingen som vill stanna inne i luftkonditionering mellan 9 och 17 hela dagarna. Jag skulle i alla fall inte betala pengar för det.
  • Just me
    Acelise skrev 2012-02-15 12:48:59 följande:
    Ja, Turkiet är fantastiskt. Min sambos familj är därifrån, så jag har varit där hela mitt vuxna liv varje sommar och älskar det. Framförallt de "icke-turistiga" delarna som är genuint vackra och lugna. Däremot är juli och augusti verkligen ett helvete för värmen. Senast jag var där var jag gravid och fick "feber" av värmen, trots att jag låg stilla inomhus. Det var fruktansvärt. Och det är nog ingen som vill stanna inne i luftkonditionering mellan 9 och 17 hela dagarna. Jag skulle i alla fall inte betala pengar för det.
    Håller med! Själv svimmade jag i restauangen troligtvis pga värmen för vatten försökte jag dricka massor..
    Har inte varit i de delarna av Turkiet ännu men kommer vilja någongång!.
    Hittills har jag bara varit i Side,Kemer och Alanya...Gaaaah vad jag längtar,farligt med såna här trådar men underbart skönt att drömma sig bort och länta ändå  
  • mammis96

alanya- sun park garden!

Vilket toppen hotell! Åker dit varje år med mina fyra barn som är 15,6,4 och 1!   Dom älskar det och jag är inte ett dugg rädd för att släppa dom lösa på hotellområdet!   Trevlig personal, god mat, nära shopping och hav!

Vattenpark och sånt roligt med

Kram

• Mille11

Mammis: Vilket bolag har det hotellet? Ligger det i nära Alanya C då eller är det annan shopping?
    De där stora hotellen med vattenparker brukar alltid ligga så långt från alla annat.. :(

• mammis96

Ving!! :)

Det är väldigt nära till city! Man promenera ner på tio minuter ungefär!    Hotellet är inte sådär jääätte stort, och inte vattenparken heller.. Väldigt mysigt

• Merhaba

Håller med om att SunPark Garden är ett mysigt hotell med trevlig personal och barnvänliga områden. Även hyfsat läge i förhållande till City. Däremot är det en bra bit till stranden (jag tror dom har bussar man får åka gratis med på morgonen dock) så är ni ute efter strandnära kanske ni ska kika på SunPark Beach eller SunPark Marine istället som ingår i samma kedja men ligger vid Kleopatra-stranden istället.

--------------------------------------------
    MVH, Magnus
    www.merhaba.se - Mötesplatsen för oss som älskar Turkiet.

• Mille11

Merhaba: Ja okej. Ja vi vill ju gärna vara nära både stad och strand. :)

Ska absolut kolla!

• MammatillJacob

Ett hotel jag känner igen i Alanya heter Myflower, där var vi när jag var 13år hihi, men jätte fint hotell med 2 pooler och så hade de fest då och då vid helgerna. Kanske kan vara värt att se? Dock var detta lägenhetshotell men mycket fint.

• mammis96

Jag har bott på sun park beach och är inte alls lika nöjd med det som med garden! Det går bussar vid tio, elva och tolv, och sen går bussar hem vid tolv, ett och tre eller något sådant! :) Till havet alltså... 

Sen känner jag att havet var så fruktansvärt strömt där, man vågar inte släppa barnen där... Blir djupt väldigt snabbt också..

• mamau

Vår yngsta är 8 mån i sommar och vi var också först inne på turkiet. Slutvalet föll sedan på Teneriffa, då det är lite svalare på Kanarieöarna  (på sommaren) än i Medelhavet och då framför allt östra medelhavet där det är väldigt hett.

• mia maria

Jag har varit i Turkiet de senaste fem åren med barn, o jag kan varmt rekommendera både Alanya o Marmaris/Icmeler.
    Är i år sugen på att prova Bodrumkusten, där Bitez verkar vara den lugnaste orten.
    Annars brukar Side vara en favorit bland barnfamiljer.

Även jag har bott på SunPark Garden (Ving) o även Mayflower (Fritidsresor).
    Blue Star Flower Garden är annars ett poppis hotell (Fritidsresor) o samtliga dessa ligger på promenad avstånd från stranden.
    Min erfarenhet säger mig att de större bolagens hotell med betyg 3 o uppåt håller en god klass, men det beror ju på vad för slags standard man är ute efter såklart!

Svar på tråden Tips på resmål och hotell