• MizzTez

Hjälp! Ev mögel.

Jag behöver hjälp! Jag vet inte vart jag ska vända mig nu ang. våran lägenhet..
    Vi har så vitt ögat kan se svartmögel i badrummet, vi har varit i kontakt med hyresvärden och det blev kostaterat fuktskadat och detta är för ett år sedan, ingenting har hänt så jag har kontaktat både hyresgästföreningen och miljökontoret men av dessa får jag bara svaret att de kan inte hjälpa mig.

Anledningen till att jag ej vill kontakta hyresvärden igen är en historia i sig men kort förklarat så anser dem att vi får skylla oss själva eftersom vi har tvättmaskin.

Vi har bott i lägenheten i 4 år och första dagen vi flyttade in fick vi vattenskada, denna tog ett halvår innan de började fixa den. Tydligen har ventilationen ej fungerat under de tre första åren vi bodde här (vet inte hur länge innan) antagligen därför tapeterna i hallen inte håller sig på plats. Nu säger de att ventilationen är okej men luften här inne säger en annan sak.. Vi har blivit behandlade som skit!

Nu till mitt problem, min son på snart 4 år har visat tendens på allergi från födseln, konstaterade mjölkprotein allergi och nu senaste året har han fått astma, proverna visar positivt för pälsdjurs allergi och mögel. Han har fått atopiskt eksem och han är sjuk ca 200 dagar per år.. 
    Även jag är allergiker med atopiskt eksem och jag har samma pälsdjur, fukt och mögelallergi. Jag känner på kroppen att nått är fel här och har sagt det åt alla instanser jag kontaktat men det verkar som att ingen vill ta tag i saken!

Så, nu till mitt stora problem, vem, vad eller vilka kontaktar jag för att få en ordentlig genomgång av lägenheten?? Någon som är kunnig på mögel, fukt och ventilation här kanske som kan förklara åt mig?
    Behöver verkligen hjälp!!          

Hittade en sida som beskrev reaktioner man kan få av mögel (de i fet stil är de som jag eller sonen har)    

sveda i ögonen rinnande eller kliande(stickande) näsa svullen nässlemhinna och hals röstförändringar och hosta ovanlig trötthet huvudvärk symptom från nervsystemet svullna halsmandlar svullna lymfkörtlar eksem

• Svar på tråden Hjälp! Ev mögel.
  • Ajkje

Jag vet inte hur det fungerar i lägenhet men kan du inte ringa till t.ex Anticimex och be om råd?
    Svartmögel är verkligen inte bra att dela bostad med.

• MizzTez
    Ajkje skrev 2012-02-15 09:37:57 följande:
    Jag vet inte hur det fungerar i lägenhet men kan du inte ringa till t.ex Anticimex och be om råd?
    Svartmögel är verkligen inte bra att dela bostad med.

Ahaa.. Det kan ju vara en idé! Ska kolla på deras hemsida om det står nått! Tack för tipset!
  • Pappa G

Ni måste ju ta kontakt med fastighetsägaren.
    Klarar du inte det själv så be någon (närstående/kompis) om hjälp.

Ta också ny kontakt med miljökontoret. De måste ha missuppfattat situationen.

• Corvina

Är du med i hyresgästföreningen?
    Kontakta dom! De kan hjälpa till att pusha på din hyresvärd att göra något åt saken.
    Gör han ingenting kan de skicka ärendet vidare till hyresnämnden. 

• MizzTez
    Pappa G skrev 2012-02-16 11:55:25 följande:
    Ni måste ju ta kontakt med fastighetsägaren.
    Klarar du inte det själv så be någon (närstående/kompis) om hjälp.

Ta också ny kontakt med miljökontoret. De måste ha missuppfattat situationen.

Jag har kontaktat fastighetsägaren, det var nog det sämsta jag varit med om, jag kan nog säga att du hade gjort en bättre koll än dem! Listerna i toaletten är genomruttna och det skulle fixas för ett år sedan, de svarta prickarna skulle målas över.
    Så dem skippar jag att ens försöka mig på en kontakt med mer, inget har hänt heller. 
    Har haft mailkontakt med miljökontoret och förklarat läget väldigt grundligt, flera gånger men om jag citerar dem så står det i mailet "Lite svartmögel får man räkna med i de där husen" så jag antar att fler har problem.
    Corvina skrev 2012-02-16 12:24:05 följande:
    Är du med i hyresgästföreningen?
    Kontakta dom! De kan hjälpa till att pusha på din hyresvärd att göra något åt saken.
    Gör han ingenting kan de skicka ärendet vidare till hyresnämnden. 

Har pratat med dem, de kunde inte hjälpa oss med en mögel/fukt koll utan de ville att jag tog kontakt med miljökontoret. Jag tror att jag kan återkomma till dem efter en koll gjorts.

Har iallafall tänkt göra som så att jag tar kontakt med Anticimex och frågar dem hur det går till, sen får vi göra en privat koll av lägenheten (för det känns som mygel med de här bolagen) sen får jag utgå från det resultatet..   
Svar på tråden Hjälp! Ev mögel.