• blomsterboll

Min son får rita på lektionerna!!!

Hej

Har en 8 årig son som har adhd samt autismliknande tillstånd.
    Han har resurs i skolan men vi kommer byta skola till hösten då skolan han är på idag inte klarar av att se till att min son får det han behöver.
    Har dock varit bra dom sista veckorna, men vi va på möte igår och då visar det sig att när läraren står vid tavlan och pratar får min son sitta och rita!!!!

Hon sa att han inte kan sitta och lyssna utan hon tror att han lyssnar bättre såhär.
    Tycker det är ett stort skämt!!!
    Sa att det har ju sina för och nackdelar och visst att han kan ta in vissa saker bättre när han gör något annat, men att sitta och rita???
    Är lite chockad för trodde inte det va så!
    Eller är jag ute och cyklar?

• Svar på tråden Min son får rita på lektionerna!!!
  • Little Ms Chatterbox

Det beror ju på, det kan ju faktiskt vara så att han lyssnar och tar i det hon säger när han ritar. Det är att han gör något samtidigt, annars han hade tuggat på tröjan, gungat på stolen hummat eller rytmiskt sparkat med foten på ett bordsben. Det hade stört de andra eleverna så då hade det inte varit bra heller. Han kanske skulle kunna ha en koschboll, kramboll eller annat att pilla med.
    Om han faktiskt tar in vad läraren säger så är det inget big deal om han ritar. Lite längre framåt kanske man skulle kunna kräva att han ritar något om vad läraren säger eller försöka föra lite anteckningar så det kopplar ihop med vad som har blivit sagt. 

• Nancie

Skulle tippa på att din son tillhör dom som gagnas av den kinestetiska inlärningsstilen...man har olika inlärningsstilar. Kort så kan man säga att det finns "visuell"- där man lär sig mest genom att titta på läraren, "Auditiv"- där lär man sig mest genom att lyssna och är inte lika beroende av vad läraren pysslar med vid tavlan och så kan man tllhöra gruppen "Kinestetisk".
    Tillhör man det kinestetiska gruppen så kan man kort säga att någon skulle kunna lära sig bäst genom att sitta och sticka samtidigt som läraren går igenom lektionen.

Du kan säkert googla på "inlärningsstilar" och med lite tur så hittar du frågeformulär som kan ge dig lite mer inblick i vilken av kategorierna din son tillhör.

HÄRLIGT med en lärare som tillämpar så enkla hjälpmedel istället för att lägga alla elever i samma fack!

• blomsterboll

Jag kan köpa det, men när jag frågade om han lyssnar bättre sa hon att hon vet inte om han tar in bättre på det sättet.

Ok om hon kan visa att det faktiskt fungerar.

• BringJes

Jag är en sån som har svårt för att koncentrera mig om jag inte samtidigt får göra något annat. Tex, rita, handarbeta eller liknande. Så kanske har läraren rätt grej på spåren :)

• Nancie
    blomsterboll skrev 2012-02-15 09:32:34 följande:
    Jag kan köpa det, men när jag frågade om han lyssnar bättre sa hon att hon vet inte om han tar in bättre på det sättet.
    Ok om hon kan visa att det faktiskt fungerar.
    Men hon har säkert prov och adra test där hon kan bedöma hans inlärningsförmåga!
  • blomsterboll

Om det ändå vore så att dom tillämpar vissa inlärningsstilar, men tyvärr är det inte så.

För det första behöver min son det visuella för att ta in lättare, och det dom gör på skolan är visserlugen att testa, men dom har noll kunskap om hur dom ska göra, han ligger efter i sina mål och känner att sitta och rita då är ju knappast rätt metod.

Speciellt när dom säger att dom inte vet om han tar in vad dom säger eller inte.

• Nancie
    blomsterboll skrev 2012-02-15 09:40:39 följande:
    Om det ändå vore så att dom tillämpar vissa inlärningsstilar, men tyvärr är det inte så.
    För det första behöver min son det visuella för att ta in lättare, och det dom gör på skolan är visserlugen att testa, men dom har noll kunskap om hur dom ska göra, han ligger efter i sina mål och känner att sitta och rita då är ju knappast rätt metod.
    Speciellt när dom säger att dom inte vet om han tar in vad dom säger eller inte.
    Jag menar inte att lärarna ska tillämpa olika inlärningsstilar- jag menar att alla bäst tar in information genom att tillhöra olika kategorier!
    Vilken kategori tillhör du själv? Vad behöver du göra för att lära dig något på ultimat sätt? Behöver du lyssna, behöver du titta eller behöver du praktisk/ känna?
  • blomsterboll
    Nancie skrev 2012-02-15 09:33:45 följande:
    Men hon har säkert prov och adra test där hon kan bedöma hans inlärningsförmåga!

Nej det har som inte utan dom utvärderar när terminen är slut.

Dom har noll koll på hur man ska ha hand om min son. Han resurs va sjukskriven ett halvår utan att vi fick veta det. Hela hösten har varit katastrof för min son.

Vi har haft så många åtgärdsprogramsmöten, men inget händer och dom frågar oss hur dom ska göra.

Är en friskola så kontaktade tillslut ledningen och dom blev upprörda över hur det fungerar på skolan.

Der finns ingen viss pedagogisk stil dom kör utan dom chansar och testar, vilket kan va bra, men min son ska onrw bevöva gå om ett år bara för att skolan står handfallna.
  • Nancie

En ultimat inlärningssituation är när läraren tillämpar undervisning som passar alla kategorier...när läraren varvar informationen med tal, skrift och praktiska övningar/exempel.

På 70-talet skulle alla sitta still och vara tysta i klassrummet- det fanns inte så mycket kunskap om att elever har olika sätt att lära sig på, då skulle alla passa in i en och samma mall.

• blomsterboll
    Nancie skrev 2012-02-15 09:44:19 följande:
    Jag menar inte att lärarna ska tillämpa olika inlärningsstilar- jag menar att alla bäst tar in information genom att tillhöra olika kategorier!

Vilken kategori tillhör du själv? Vad behöver du göra för att lära dig något på ultimat sätt? Behöver du lyssna, behöver du titta eller behöver du praktisk/ känna?

Ja men om han inte klarar sina mål, och sen får man höra att han får sitta och rita, känns lite motsägelsefullt.

Jag vet att han fokuserar på det han gör, som han tycker är kul. Rita är ett stort intresse och kan sätta min hand på att han inte lyssnar, för han får rita istället.

Självklart ska dom testa saker men om man inte kan säga att det verkligen funkar känns det knappast tryggt, eftersom dom i nästa andetag säger att han inte uppnår målen och att dom hoppas han inte behöver gå om ett år.

Tycker det är skrämmande att det saknas så mycket kompetens för att fånga upp dessa barn och se till att dom lär sig och uppnår sina mål.

Är ju faktiskt skolans skyldighet.
  • Kotthare

Jag lyssnar bättre om jag får pyssla med ngt samtidigt...

• Wicked113

Jag arbetar som lärare och många av mina elever sitter och ritar samtidigt som de lyssnar! Det är ett alldeles utmärkt sätt för vissa att lyssna och ta in saker på. Absolut inget fel på det! Alla lär vi och tar in saker på olika sätt. Jag skulle ha hanterat det på precis samma sätt kan jag säga.

• mamma till 2 frön

Jag har en elev (autismspektrumstörning) som läser(!) samtidigt som jag går igenom saker. Det känns ju jättemärkligt och utifrån ser det väldigt konstigt ut men faktum är att h*n tar in mer om h*n dubbelaktiverar hjärnan än om jag kräver att h*n ex bara ska pilla på en kooshboll eller liknande. Jag har testat flera gånger genom att fråga på det vi gått igenom så jag vet att h*n lär sig bättre på det viset. Det kan ju inte vara så svårt för ditt barns lärare att kolla, ska ju definitivt inte vänta till terminsslut! Alla lösningar är bra lösningar om de funkar

• yndra

Men om det nu varit bra i skolan för din son unbder de senaste veckorna så kanske det betyder att hans ritande faktiskt fungerar. Om det gör att han blir lugnare i sig och trivs bättre kommer ju även hans lärande att öka. Han kanske mycket väl tar in vad läraren säger. Ge det en chans!
    Jag jobbar själv som lärare och har bara elever med olika svårigheter och jag tycker att det läraren i och med detta gör låter bra. Sedan ska sin son självklart ha hjälp att nå sina mål men det är en annan fråga i det hela. Det här kan ju vara en början eller hur?

Svar på tråden Min son får rita på lektionerna!!!