• Jenny054

Bör ej användas av gravida?? Varför? Risker? Nu får ni hjälpa mig..

Har en del problem med spänd nacke och fick en eldriven massageapparat från älsklingen.
    Med infraröd värme och massa grejer.

Perfekt grej ju.. Men så läste jag i bruksanvisningen:
    Bör ej användas av gravida!
    Jahop.. Bara att lämna tillbaka grejen då..

Varför ska man ej använda detta?
    Finns ju massa saker gravida ej ska använda..
    Bl.a

Saunabelt och abtronic från Tv-shop
    Vissa massageoljor

Vad är det som är så farligt med den?

• Svar på tråden Bör ej användas av gravida?? Varför? Risker? Nu får ni hjälpa mig..
  • ökenblomman

Massageapparaten kanske är amerikansk? De varnar för allt möjligt på sina grejer för att alltid ha ryggen fri - de kanske är rädda att gravida ska gnugga magen med den?

• Blossi

Har hört att de första tre månaderna ska man inte använda vare sig Tens, massage eller liknande behandlingar. Det är för att eliminera den lilla faktorn, så att man inte tror att det beror på det. Personligen tror inte jag det är någon fara att använda den i nacken, ryggen eller benen. Däremot kanske man inte ska använda den mitt på magen.

• Jenny054

Det är en Melissa, har ingen aning om vilket land som tillverkar dom..
    Hittar inget i förpackningen heller.

• Desteny

he he ja köpte till min man en liknande massage grej i julklapp,tänkte på mig när ja köpte den=)
    A visst en kväll när ja hade jätte ont tog ja fram den,så läste ja manualen först så stog de att gravida får ej använda apparaten=(
    tror de beror på att den har stålning eller något,för vem fan masserar sina njurar eller magen?
    Så de e nog strålningen de beror på....

• KarinaL

Vad gäller vissa massageoljor så tror jag att det kan bero på att de kan innehålla extract (essential oil) av vissa växter som kan stimuelar "fel" saker när man är gravid. T ex så kan de stimulera värkarbetet och på så sätt sätta igång en förlossning för tidigt.

Jag går på ayurvedisk massage och tjejen som masserar mig har varnat mig för vissa oljor. I alla fall i ren form och ej utspädda att ha direkt på huden.

Svar på tråden Bör ej användas av gravida?? Varför? Risker? Nu får ni hjälpa mig..