• IntheSky

Blottade eluttag på förskola

Hur är det på era barns förskolor, finns det blottade eluttag eller är de barnsäkrade?

• Svar på tråden Blottade eluttag på förskola
  • 969910

Dom SKA vara barnsäkra så klart

• IntheSky

Så klart. Men det är de inte någonstans på våran. påpekade vid inskolningen men såg att inget hänt. Lillan gick fram till ett och pekade: "Ajaj".

Skrikandes

Mailar föreståndaren då.

• veh

Sedan någon gång på åttiotalet så är ju alla kontakter petskyddade, så behovet av att barnsäkra dem ytterligare är ju inte så gigantiskt då...?

• Rockan

Alla nyare uttag är ju barn/petsäkra, så på vår förskola är de det. Ingen "extra" barnsäkring dock.

Egentligen är jag förbannat snäll
  • IntheSky
    veh skrev 2012-02-15 11:09:48 följande:
    Sedan någon gång på åttiotalet så är ju alla kontakter petskyddade, så behovet av att barnsäkra dem ytterligare är ju inte så gigantiskt då...?
    Hur menar du? De små skydden innanför som ger vika om man petar in nåt? Känns inte så säkert när en liten petar in saker överallt.
  • Rockan
    IntheSky skrev 2012-02-15 11:11:03 följande:
    Hur menar du? De små skydden innanför som ger vika om man petar in nåt? Känns inte så säkert när en liten petar in saker överallt.
    Om det finns tillräckligt små (metall)sakar för små barn att leka med på förskolan så skulle jag se det som ett större problem än att det inte sitter extra petskydd i uttagen.
  • IntheSky
    Rockabillan skrev 2012-02-15 11:10:53 följande:
    Alla nyare uttag är ju barn/petsäkra, så på vår förskola är de det. Ingen "extra" barnsäkring dock.
    Hur funkar det? Förskolan är nybyggd, så då borde de vara skyddade, och lägenheten vi bor i är från 70-talet. uttagen funkar likadant, det är bara att trycka in kontakten.
  • IntheSky
    Rockabillan skrev 2012-02-15 11:12:26 följande:
    Om det finns tillräckligt små (metall)sakar för små barn att leka med på förskolan så skulle jag se det som ett större problem än att det inte sitter extra petskydd i uttagen.
    Sant. Dock är lillan så liten att hennes finger skulle gå in. Jag vet inte, jag oroar mig för detta men kanske i onödan.
  • ViTvåBlirTre
    veh skrev 2012-02-15 11:09:48 följande:
    håller helt med!
    Min sambo fick förvisso bevisa för mig i att dom verkligen ÄR petskyddade o nu när jag e överbevisad ser jag inte heller nån anledning till att barnsäkra dom ytterligare!.
    Sen kan man ju ändå lära barnen att inte pilla på dom iaf, att d faktiskt e "ajaj"
  • Rockan
    IntheSky skrev 2012-02-15 11:14:14 följande:
    Sant. Dock är lillan så liten att hennes finger skulle gå in. Jag vet inte, jag oroar mig för detta men kanske i onödan.
    Men hon kan väl inte få in fingrarna i hålen? Bakom plastskydden?
    IntheSky skrev 2012-02-15 11:12:45 följande:
    Hur funkar det? Förskolan är nybyggd, så då borde de vara skyddade, och lägenheten vi bor i är från 70-talet. uttagen funkar likadant, det är bara att trycka in kontakten.
    Om den är nybyggd så är uttagen garanterat säkra.
  • ViTvåBlirTre
    IntheSky skrev 2012-02-15 11:12:45 följande:
    D funkar så att du måste peta in nåt i BÅDA hålen SAMTIDIGT, annars går d inte in.
    O kontakter hat ju två lika långa "saker" att sticka in samtidigt.
    Det va just detta min sambo fick bevisa för mig, han tog ett urkopplat uttag o försökte sticka i en skruv men inget hände så tog han en till o stack in dom samtidigt o då gick dom att trycka in.
    Men kan ett barn lyckas med detta kan d nog lyckas ta av "barnsäkringen" oxå.
  • IntheSky
    Rockabillan skrev 2012-02-15 11:15:45 följande:
    Men hon kan väl inte få in fingrarna i hålen? Bakom plastskydden?

Om den är nybyggd så är uttagen garanterat säkra.
    Vilket plastskydd? Ser inte skillnaden på deras nya eluttag och de här hemma från 70-talet. Det sitter ju något innanför hålen som ger vika när kontakten stoppas in.
    Jag förstår liksom inte vad som är skillnaden mellan fingrar och kontakten, är det att det behövs tryck på båda samtidigt...? *tänkersådetknakar*
  • IntheSky
    ViTvåBlirTre skrev 2012-02-15 11:19:06 följande:
    D funkar så att du måste peta in nåt i BÅDA hålen SAMTIDIGT, annars går d inte in.
    O kontakter hat ju två lika långa "saker" att sticka in samtidigt.
    Det va just detta min sambo fick bevisa för mig, han tog ett urkopplat uttag o försökte sticka i en skruv men inget hände så tog han en till o stack in dom samtidigt o då gick dom att trycka in.
    Men kan ett barn lyckas med detta kan d nog lyckas ta av "barnsäkringen" oxå.
    Aha! Då fattar jag Skrattande
    skönt att höra, det har oroat mig faktiskt. Speciellt då lillan har blivit ännu mer fascinerad av dom sen jag förklarat att dom är "Ajaj"... :)
  • Rockan
    IntheSky skrev 2012-02-15 11:21:28 följande:
    Vilket plastskydd? Ser inte skillnaden på deras nya eluttag och de här hemma från 70-talet. Det sitter ju något innanför hålen som ger vika när kontakten stoppas in.
    Jag förstår liksom inte vad som är skillnaden mellan fingrar och kontakten, är det att det behövs tryck på båda samtidigt...? *tänkersådetknakar*
    Det behövs tryck på båda samtidigt ja. Sen sitter själva elen en bit innanför plastskydden och inte ens en nyfödd har tillräckligt små fingrar för att få in dem så långt. Du kan vara lugn.
  • IntheSky
    Rockabillan skrev 2012-02-15 11:27:13 följande:
    Det behövs tryck på båda samtidigt ja. Sen sitter själva elen en bit innanför plastskydden och inte ens en nyfödd har tillräckligt små fingrar för att få in dem så långt. Du kan vara lugn.
    Bra, tack. Glad
  • Dohgon

jag vet att de är så kallat barnsäkra ändå idag, men jag säkrar dem än en gång ändå och låter inte killarna vara och pilla på skydden heller för den delen. troligtvis händer aldrig någonting, men även fast de är skyddade på alla sätt nu så skall de veta att de är aja baja

Svar på tråden Blottade eluttag på förskola