• Bollhav

Hur hög hyra har man råd med som ensamstående?

Jag kommer antagligen separera från min man. Jag har en inkomst på ca 22000 före skatt och ett barn på  tre år som i så fall bor deltid hos mig. Vi har i nuläget god ekonomi vilket jag inte kommer att ha på egenhand. Min inkomst är ju ändå normal så det måste finnas många i samma sits. Hur mycket betalar ni i hyra? Berätta gärna om övriga kostnader också.

• Svar på tråden Hur hög hyra har man råd med som ensamstående?
  • Flurpa

Bostadsbolagen i GBG iaf räknar med att du ska kunna betala 1/3 av lönen före skatt i månaden. Alltså om du har t ex 21000 före skatt blir din maxhyra 7000 i månaden... Men allt handlar ju om vad du har för egna utgifter förstås, 7000 är väl inte det roligaste att lägga om du får ut 17000 efter skatt i exemplet...

• Bollhav
    Furstinna skrev 2012-02-15 11:58:16 följande:
    Jag har 7300 i hyra.
    Har du liknande inkomst som jag? Blir det inte väldigt tajt?
  • Mandy1981

är mammaledig till 2 på 9 månader och 5 år, har båda på heltid, har en hyra på 6200 kr i månaden. Får bara underhåll för ett av barnen, barnbidrag samt bostadsbidrag, funkar bra för oss

• Furstinna

Bollhav: jag har ut mellan 21-24 och jag klarar mig och lyckas spara mkt också. Såg nu att fin inkomst var före skatt.

• Mareldsbarn

Jag är ensamstående med en 3-åring. Jag har några tusenlappar mindre än dig i lön, dock ob för helger, och har en tre med hyra på 6200 kr + bil + lån + csnlån. Det går, tro mig. Man måste tänka om och planera bättre kanske (i varje fall jag fick det) men det går

• annikandy

Jag har ungefär samma inkomst som dej, nån tusenlapp mindre vissa månader. Tycker d e lite trist när man inte får en fast inkomst varje månad, den varierar en del. Har barnbidrag på 1800:- och bostadsbidrag på ca:2000.
    Hyran ligger på 7022:-. Har en stor lägenhet på 117kvm så alla tre barnen har varsitt rum. Tycker det funkar bra har även csn lån och lån på bilen. Mycket pengar går till bensin eftersom jag pendlar till jobbet som ligger tre bil bort. Men d funkar bra tycker jag.
    Lycka till 

¤Familjen är mitt allt¤
Svar på tråden Hur hög hyra har man råd med som ensamstående?