• IVFmamma

Bli gravid tätt efter KS?

Jag födde min tredje dotter för 14 dgr sedan med KS, läkaren avrådde mig att inte bli gravid förrens om 1,5år för att livmoderväggen var tunn och hon prata även om magmuskelrna.

Jag glömde och fråga henne men undrar vad som kan hända om jag skulle bli gravid för tidigt, tex. om 8 mån?

Nån som vet? 

• Svar på tråden Bli gravid tätt efter KS?
  • Momalicious

Risk att livmodern spricker t.ex. Vet inte hur vanligt det är om man inte går in i värkarbete dock.

• Izap

Det hörde jag inget om eftet mitt ks. Blev gravid igen efter sju-åtta månader och födde vaginalt.

• IVFmamma

En vaginal förlossning är inte aktuellt utan skulle jag bli gravid igen så är det absolut KS som gäller(alla 3 barnen har kommit med KS).

Jag är bara fundersam på vad riskerna är och vad som är det farliga med att bli gravid för tätt om livmoderväggen är för tunn, är det att den kan spricka under graviditeten?

• Duckan

Har en vän som gjorde sitt andra snitt i slutet på juli och kommer att göra ett tredje i slutet på juni, dvs ett år senare. Enligt den läkaren hon konsulterat ska det gå bra.

• IVFmamma

Läkaren sa till mig att jag inte får bli gravid förrens den sista är minst 1,5år och vill veta vad som kan vara farligt med det då hon inte förklarade varför och jag glömde fråga. Kan livmodern spricka under gravidteten?

• IVFmamma

Jag ska förklara mig bättre, en vaginal FL är inte aktuellt. De första 2 barnen är IVFbarn och nummer 3 som föddes för 14dgr sen är en spontan gravidtet. Läkaren sa efter nu det 3e barnet att jag måste vänta minst 1,5år att bli gravid igen och måste då använda preventivmedel. Även risken inte är så stor att bli gravid med prevmedel så undrar jag vad som skulle kunna hända OM jag blev gravid innan nr 3 är 1,5 år, är det så stor fara för mitt och bebisens liv att jag måste göra abort? Eller vad kan hända? 

• Duckan

Ingen aning eftersom min väninna fick okej på detta. Kanske är olika från fall till fall? Ring din läkare och fråga.

• Momalicious

Om hon sa att din livmodervägg är tunn så är det antagligen risk för att livmodern spricker i snittet, om du blir gravid för tidigt. Men för att få ett ordentligt svar borde du ringa läkaren som sa dethär till dig.

Svar på tråden Bli gravid tätt efter KS?