• Lite Av Varje

Kan man bygga skjutdörrar själv?

Min man säger att man kan.
    Skjutdörrar till garderob alltså. Stommen är ju inte så svår att bygga.
    Karlen är ganska händig och jobbar med snickeri, jag vill försöka få till det billigare. Får man det? För det jag vill ha är ett par skjutdörrar ungefär i detta stuket:

Alltså, jag vill inte ha några vanliga från IKEA eller så, tycker inte de är så snygga där. Men något i denna stilen. Men tyvärr är dessa jättedyra.
    Har kollat runt på blocket ett bra tag men inget napp än.

Kan man få tag på något slags "mönster" som man spikar på dörrarna som är likt detta?
    Ja, jag kan inte uttrycka mig, men ni fattar kanske vad jag menar.

Annars kanske ni har tips om lite billigare någonstans? Men vill helst ha det så billigt som möjligt eftersom vi sparar så mycket vi kan till något annat.

• Svar på tråden Kan man bygga skjutdörrar själv?
  • Lite Av Varje

Vill tillägga att det behöver inte vara som på denna bilden exakt. Men letar efter något lite mer gammeldags, fint. Inte något helvitt utan mönster, inte speglar. Helst inga färger.
    Garderoben ska inte vara till sovrum utan till ett vanligt rum.

• mimsan01

Klart man kan! Om gubben din jobbar med snickeri kanske han kan fräsa ur spår ur nån MDF-skiva eller liknande så får ni såna dörrar.  

• Lite Av Varje
    mimsan01 skrev 2012-02-15 13:51:39 följande:
    Klart man kan! Om gubben din jobbar med snickeri kanske han kan fräsa ur spår ur nån MDF-skiva eller liknande så får ni såna dörrar.  
    Jag har inte pratat närmare med honom om det så därför fattade jag inte hur han hade tänkt.
    Men tror du det blir fint att göra själv då? =)

Hur mycket kan allt kosta om man gör det själv? Tänkte man kunde försöka få något slags pris så man vet om det är lönt :)
  • Frontline

Skulle precis länka och skriva att du skulle kolla på Skånska byggvaror när jag såg att bilden var därifrån.
    Funderar själv på nått liknande till hallen sen när det blir dags att renovera den...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lite Av Varje

Tycker det är så dyrt. Vill helst ge så lite som möjligt. På skånska blir det i alla fall minst sju tusen, tror det kan bli mycket mer. Är nog bara dörrarna som kostar det tyvärr :/

• Frontline
    Lite Av Varje skrev 2012-02-15 14:18:17 följande:
    Tycker det är så dyrt. Vill helst ge så lite som möjligt. På skånska blir det i alla fall minst sju tusen, tror det kan bli mycket mer. Är nog bara dörrarna som kostar det tyvärr :/
    Det ingår ju skenor och allt du behöver, så beroende från vilken bredd du ska ha kostar det ju från 4000:- till 9300:-

Men det är ju svårt att säga vad det totala priset blir för er det beror ju på hur det ser ut i övrigt...
  • Lite Av Varje
    Frontline skrev 2012-02-15 14:29:09 följande:
    Det ingår ju skenor och allt du behöver, så beroende från vilken bredd du ska ha kostar det ju från 4000:- till 9300:-

Men det är ju svårt att säga vad det totala priset blir för er det beror ju på hur det ser ut i övrigt...
    vi ska ha ungefär 3-4 dörrar så jag tror det blir ganska dyrt. Ska täcka en halv vägg med garderoberna.
    4000 tycker jag också är dyrt i och med att vi sparar till ett viktigare ting, därför vill vi gärna bygga själva om det går. Frågan är vad material kostar.
    Skivor lär vi få köpa just till dörrar, men brädor och sådant till allt annat har vi redan. Det som tillkommer är kostnad för skenor och sådant.
  • Frontline

Vi hade funderingar på att sätta skjutdörrar på en kortsida ute på altanen då jag har satt upp ett hyllsystem på den och har sommarprylar samt lite annat där på.
    Kollade upp det och tyckte med det vart svindyrt då det var lite över 4 meter brett så vi hitta en snyggt tyg och satte hela vägen istället på en stång.. kostade ca 600:- för allt så då har man råd att köpa nått mer tyg och byta ut det för att förnya lite då och då..

• Lite Av Varje
    Frontline skrev 2012-02-15 15:05:30 följande:
    Vi hade funderingar på att sätta skjutdörrar på en kortsida ute på altanen då jag har satt upp ett hyllsystem på den och har sommarprylar samt lite annat där på.
    Kollade upp det och tyckte med det vart svindyrt då det var lite över 4 meter brett så vi hitta en snyggt tyg och satte hela vägen istället på en stång.. kostade ca 600:- för allt så då har man råd att köpa nått mer tyg och byta ut det för att förnya lite då och då..
    Vilken smart idé :) Är verkligen superdyrt, särskilt vid altan!

Just nu har vi jättegamla garderober som vi bara ska riva ner. De är superäckliga, och hur mycket vi än städat luktar det ändå väldigt skumt.
    Så nu måste vi förnya lite, garderoberna behövs verkligen till förvaringen :)
  • mimsan01

Vi byggde egna skjutdörrar hemma, dock inte såna som på bilden, utan i MDF som vi sedan tapetserade på. Väggen är nästan 4 meter, och vi har 4 dörrar på den. Det som kostade mest var nog beslagen och skenorna som dörrarna hänger i (vi valde dörrar som hänger fr taket för att slippa bullriga hjul och att dörrarna ska köras över ev skräp som fastnar i golv-reglarna). Det som var dyrt var beslagen, har för mig att de kostade nästan 2000kr.

• Lite Av Varje
    mimsan01 skrev 2012-02-15 21:32:54 följande:
    Vi byggde egna skjutdörrar hemma, dock inte såna som på bilden, utan i MDF som vi sedan tapetserade på. Väggen är nästan 4 meter, och vi har 4 dörrar på den. Det som kostade mest var nog beslagen och skenorna som dörrarna hänger i (vi valde dörrar som hänger fr taket för att slippa bullriga hjul och att dörrarna ska köras över ev skräp som fastnar i golv-reglarna). Det som var dyrt var beslagen, har för mig att de kostade nästan 2000kr.
    Tack för informationen!
    Då kanske vi kan få till det mycket billigare än att köpa ändå.
    Tapetsera över är ju faktiskt en idé! Men eftersom vi inte vet vilka tapeter vi ska ha i rummet kanske vi får skippa det. Men jag tror absolut att vi ska börja planera lite här hemma nu och försöka oss på detta.
  • Lady Namárië

Vi byggde en skjutdörr till köket och dessutom en skjutlucka av gamla dörrar som vi hittade när vi renoverade. Vi valde också att hänga upp dem i skenor och det fungerar jättebra. Borde fungera för garderober också.

Skenorna köpte vi på K-Rauta om jag inte missminner mig. Mät hur långa du behöver och ring och fråga vad det skulle kosta.

So say we all
  • Lite Av Varje
    Lady Namárië skrev 2012-02-16 07:24:46 följande:
    Vi byggde en skjutdörr till köket och dessutom en skjutlucka av gamla dörrar som vi hittade när vi renoverade. Vi valde också att hänga upp dem i skenor och det fungerar jättebra. Borde fungera för garderober också.

Skenorna köpte vi på K-Rauta om jag inte missminner mig. Mät hur långa du behöver och ring och fråga vad det skulle kosta.
    Jättebra idé! Tack! Ska genast mäta och kolla lite priser. Bäst att planera upp det lite!
    Minns du vad ni gav för allt?
  • Konvaljen

Vi har en walk-in-closet i sovrummet med dubbla skjutdörrar till. Det som var dyrt var skenorna, tror de gick på drygt 1200:- styck. Min man byggde allt själv men vi använde färdiga dörrar som fanns i huset och som vi målade.
    Blev himla bra hur som helst!

Svar på tråden Kan man bygga skjutdörrar själv?