• Anonym (otålig)

När hör man från tingsrätten?

Så är det då dags för oss... för min del bestämde jag mig för flera år sen, men har bitit ihop p.g.a ungarna. Nu orkar jag dock inte längre och släppte bomben i julas.

Min fru vill egentligen inte skiljas, även om hon förstått att jag inte älskar henne längre, och hittar på den ena anledningen efter den andra till att fördröja processen,

Skickade in papprena till tingsrätten förra veckan. Hur lång tid tar det innan man får svar från dem med ärendenummer etc? Känns som att det behövs för att få min fru att begripa att detta verkligen händer och att hon måste vara med och ta nästa steg.

• Svar på tråden När hör man från tingsrätten?
  • Anonym

Hon har alltså inte skrivit på skilsmässoansökan? Då bör hon få ett brev inom 3-4 veckor.... har ni barn under 18 år kommer det ta 6 månader innan skilsmässan går igenom.

• Baraentanke
    Anonym (otålig) skrev 2012-02-15 14:35:59 följande:
    Så är det då dags för oss... för min del bestämde jag mig för flera år sen, men har bitit ihop p.g.a ungarna. Nu orkar jag dock inte längre och släppte bomben i julas.

Min fru vill egentligen inte skiljas, även om hon förstått att jag inte älskar henne längre, och hittar på den ena anledningen efter den andra till att fördröja processen,

Skickade in papprena till tingsrätten förra veckan. Hur lång tid tar det innan man får svar från dem med ärendenummer etc? Känns som att det behövs för att få min fru att begripa att detta verkligen händer och att hon måste vara med och ta nästa steg.
    För din fru är det en nyhet att ni ska skiljas. Det tar tid att acceptera. Själv har du ju haft flera år på dig att vänja dig vid tanken. Vad taskig du har varit som inte har berättat för henne hur du känner det. Du har ju ljugit i flera år. 
  • Anonym (Det tar)

Det tog nästan 2 veckor innan bekräftelsen på att papperen kommit in till tingsrätten kom, dock blev brytdagen 2 dgr efter att jag postan ansökan.

Jag fattar ändå inte varför just denna bekräftelse från tingsrätten skulle få din fru på andra tankar. Tycker som ovan att du är lite väl okänslig mot din fru...

• Anonym (otålig)

Jag tror ni missförstod mig.

Vi är överens om att skiljas och hon har skrivit på ansökan. Men det stämmer att det är en nyhet för henne att vi ska skiljas. Vi pratade om det redan i somras men då orkade jag inte ta tag i det. Nu har jag äntligen tagit steget och vill inte avbryta eller pausa processen.

Självklart förstår jag att hon har sorg och behöver bearbeta detta och jag gör vad jag kan för att hjälpa henne och trösta henne, trots att det ju är jag som är orsaken till sorgen. Men ibland så verkar det som att hon på något sätt förtränger det faktum att vi faktiskt ligger i skilsmässa och låtsas som inget hänt. Jag vill gå framåt, även om det går långsamt, och t.ex ett besked från tingsrätten att papperen kommit in vore ett steg framåt. 

• Anonym (Nyss skilt mig)

Det tar några veckor innan ni får bekräftelsen. Sedan är det 6 månaders betänketid så efter 6 månader skickar ni in ett gemensamt brev att ni fortfarande vill gå igenom skilsmässan och efter det tar det ytterligare några veckor innan det gått igenom helt.

Svar på tråden När hör man från tingsrätten?