• Anonym

Atarax, Fontex, Citalopram mot kontrollbehov/svartsjuka

Hej!

Jag efterlyser personer med oro/grubbel, svartsjuka och kontrollbehov.
    Ni som använt Atarax, Citalopram osv- har ni upplevt att någon medicin tar bort svartsjuka och kontrollbehov?
    Jag har hört om Fontex- någon som testat detta?

• Svar på tråden Atarax, Fontex, Citalopram mot kontrollbehov/svartsjuka
  • Magriffe

Kan man medicinera bort svartsjuka och kontrollbehov? Trodde det var utryck för dålig självkänsla?

• safini

Hej :)

Jag lider av det just nu.. BIG TIME! Trots att jag inte haft de problemen förr, men får ja fråga, hur är det med ditt självförtroende och din sjäölvkänsla? I bott? antar att min är det, och det gör svartsjuka värre.. höjer man sitt egenvärde och gör saker för sig själv så brukar den minska.. Jag har tex tid över att grubbla på massa jobbigt hela dagarna, och de tankarna driver mig till vansinne!! Och jag väljer att inte göra massa saker om dagarna för då känns de som om ja inte har koll och jag förlorar kontrollen.. nu har jag börjat göra saker, jag går promenader, jag går till simhalllen och bastar med härliga hårinpackningar i. Jag fikar med vänner, jag läser bra böcker osv.. och tro det eller ej, så har de hjälpt en del, får mina svackor men de har blivit mildare..
    Äter Sertralin mot bla panikångest, höjde dosen lite nyss och det har faktiskt oxå hjälpt lite mot alla svartsjuketankar och mitt kontrollbehov..

Hoppas du blir att må lite bättre snart och att du hittar din metod som passar dig för att bli av med detta.. :) 

• safini

Man kan få medicin emot det.. tror att man tom kan få zyprexa emot det.. men de är ju aldrig bra att bara medicinera bort något, utan att ta tag i roten till problemet, så psykologkontakt, kbt OCH medicinering i kombination tror jag mer på i så fall...  :)

• Anonym

Jag har tid på VC nästa vecka.

Det finns SSRI- preparat mot svår svartsjuka. Dock vet jag inte om andra "mildare" mediciner skulle kunna minska svartsjukan om oron (pga svartsjuka) tas bort med t.ex Atarax?

Zyprexa- är det mot svartsjuka också?

:)

• safini

Ja, de kan hjälpa mot det, eftersom de även hjälper mot överdriven  misstänksamhet och så.. :)

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-15 15:08:34 följande:
    Jag har tid på VC nästa vecka.

Det finns SSRI- preparat mot svår svartsjuka. Dock vet jag inte om andra "mildare" mediciner skulle kunna minska svartsjukan om oron (pga svartsjuka) tas bort med t.ex Atarax?

Zyprexa- är det mot svartsjuka också?

:)
    Snarare så att du blir så trött av atarax att du inte "orkar" vara svartsjuk. Eller nått.

Zyprexa är mot paranoi bland annat...
  • safini

Ja, det är även mot paranoia...

• safini

Atarax tycker jag nog är rena sockerpillret mot en så otroligt stark o sönderrivande känsla som svartsjuka och kontrollbehov är.. men de beror ju på hur pass allvarlig din svartsjuka är.. är den måttlig så kanske den kan ta bort toppen på svartsjukan iaf?

• Anonym (ssk)

Men snälla, naturligtvis finns ingen medicin mot svartsjuka och kontrollbehov. Det måste väl ändå alla förstå? Däremot finns det ju mediciner som allmänt dämpar oro men det är ju en helt annan sak och botar ingenting.

Kontrollbehov och svartsjuka kommer ifrån låg självkänsla och inte heller den går att bota med medicin. Dock kan man äta medicin mot depression och ångest för att på så viss få ork att ta itu med de underliggande problemen nämligen varför man har så låg självkänsla och/eller dåligt självförtroende.

Svar på tråden Atarax, Fontex, Citalopram mot kontrollbehov/svartsjuka