• september0809

Hur gick det sen?

Hej.
    Jag har varit hos min bm idag på vanlig kontroll och när hon mätte magen flera gånger kom hon fram till att på 3 veckor hade magen ökat 6 cm.
    Blev inbokad på TUL nästa vecka med läkaren.
    Nu undrar jag hur det gick för er andra som varit i samma sits?
    Vänta ni stora barn och isf hur gick det till förlossningen?

Tacksam för svar då jag inte haft detta innan.
    Dottern vägde 4.4 kg när hon föddes och sonen 3750.        

• Svar på tråden Hur gick det sen?
  • september0809

nån måste väl varit i samma sits?

• september0809

många som läser och nån måste väl kunna svara?

• Millam3

Hej!

När jag väntade barn nr 2 så var sf-måttet typ 3-4 cm för stort i v 30. Vi fick åka på tillväxtkontroll som visade att bebisen istället låg på minus. Men när hon föddes vägde hon 3680g. Fostervattenmängden var också normal och i mitt fall trodde de snarare att de hade mätt fel eftersom tillväxtkurvan planade ut eller gick lite neråt de följande gångerna. Ibland kan man ju vara orolig för bebisens tillväxt eller att det ska vara onormalt mycket fostervatten som orsakar en snabb ökning av sf-måttet.

Själv är jag lite nojjig den här (tredje) graviditeten eftersom jag redan ligger en bit över medelkurvan på tillväxten (har visserligen bara mätt en gång än så länge, är i v 26+3 och sf-måttet var 27) Ska också på TUL om några veckor. V 32 tror jag.

Vilken vecka är du i och vad fick du för sf-mått?

Håller tummarna att allt ser fint ut på TUL nästa vecka! Skriv gärna hur det går om du orkar och vill :) 

• september0809
    Millam3 skrev 2012-02-17 17:55:24 följande:
    Hej!

När jag väntade barn nr 2 så var sf-måttet typ 3-4 cm för stort i v 30. Vi fick åka på tillväxtkontroll som visade att bebisen istället låg på minus. Men när hon föddes vägde hon 3680g. Fostervattenmängden var också normal och i mitt fall trodde de snarare att de hade mätt fel eftersom tillväxtkurvan planade ut eller gick lite neråt de följande gångerna. Ibland kan man ju vara orolig för bebisens tillväxt eller att det ska vara onormalt mycket fostervatten som orsakar en snabb ökning av sf-måttet.

Själv är jag lite nojjig den här (tredje) graviditeten eftersom jag redan ligger en bit över medelkurvan på tillväxten (har visserligen bara mätt en gång än så länge, är i v 26+3 och sf-måttet var 27) Ska också på TUL om några veckor. V 32 tror jag.

Vilken vecka är du i och vad fick du för sf-mått?

Håller tummarna att allt ser fint ut på TUL nästa vecka! Skriv gärna hur det går om du orkar och vill :) 
    tack för ditt svar.
    jag är i vecka 32 och sf-måttet landar på 36.
    på 3 veckor hade det växt 6 cm vilket känns väldigft mycket på kort tid.
    min värsta fasa är att lillkillen i magen blir väldigt stor,hade en hel del problem efter dottern.
    mina förlossningar går så fruktansvärt fort så efterspelet är mindre roligt.
  • Kampan

Jag hade stort sf-mått med sonen. Detta pga polyhydroamnios. För mycket fostervatten..

• september0809
    Kampan skrev 2012-02-22 14:17:59 följande:

Jag hade stort sf-mått med sonen. Detta pga polyhydroamnios. För mycket fostervatten..

kändes barnet tydligt genom skinnet då också?
  • Kampan

Ja det gjorde jag..Kände honom jätteväl fast att jag hade moderkakan i framvägg också. Har dom mycket vatten att simma omkring i kan dom fara runt ännu mer därinne.

• september0809
    Kampan skrev 2012-02-22 16:51:51 följande:
    Ja det gjorde jag..Kände honom jätteväl fast att jag hade moderkakan i framvägg också. Har dom mycket vatten att simma omkring i kan dom fara runt ännu mer därinne.
    jag har också moderkakan i framvägg.
    jg har en väldigt lugn kille i magen så det känner jag ingen skillnad på tyvärr.
    vi får se vad tul visar imorgon.
Svar på tråden Hur gick det sen?