• Anonym

Gravid och svamp, fick pevaryl på apoteket men det ska man tydligen inte använda??

Jag är gravid i vecka 33 och har fått svamp (tror jag). Det har kliat i några dagar, var på MVC igår och de tog urinprov (rutin, jag sa inte att det hade kliat) och det visade något, så BM skickade iväg en urinodling. Nu idag har det kliat mycket mer så jag gick till apoteket och frågade vad man kunde använda för kräm när man är gravid, då gav de mig pevaryl och sa att krämen går jättebra att använda men man ska inte använda vagitorier. Så jag köpte krämen och har använt den en gång. Min BM ringde nyss ang en annan sak, och då passade jag på att nämna att jag trodde jag hade svamp. Då sa hon att man INTE rekommenderar pevaryl under graviditet, utan att man ska ta canesten, och att vagitorier går jättebra att använda så länge det är canesten. Hon tyckte det var jättekonstigt att de hade gett mig pevaryl på apoteket. SUCK. Antar att det inte är farligt att ha använt pevaryl en gång, eller?? Ska jag köpa canesten nu och fortsätta med den?

• Svar på tråden Gravid och svamp, fick pevaryl på apoteket men det ska man tydligen inte använda??
  • Anonym

Lyssna på din BM, köp canesten.....

• RocketQueen

Jag fick Pevaryl utskriven av gyn på min MVC när jag fick en jättesvampinfektion. Och då var det just vagiatorier. Jag har fattat det som att tidigare avråddes man från Pevaryl men att det är annorlunda nu.

• Anonym
    RocketQueen skrev 2012-02-15 15:25:06 följande:
    Jag fick Pevaryl utskriven av gyn på min MVC när jag fick en jättesvampinfektion. Och då var det just vagiatorier. Jag har fattat det som att tidigare avråddes man från Pevaryl men att det är annorlunda nu.
    Har googlat en massa nu och kommit fram till att det verkar vara tvärtom? Det användes förut, men för inte så längesen började man avråda från att använda det i andra och tredje trimestern. Ska köpa canesten hursomhelst, jobbigt bara när man får olika information från olika personer.. man tycker ju att apotekare borde ha koll på sånt, eller åtminstone kolla upp det när man frågar om det är ok och de inte är hundra. Men men.. ingen skada skedd antar jag då jag bara använt salvan en gång idag, får byta till canesten.
  • mikroE

Ta vaginatorier, jag fick allergi av Pevaryls kräm. Om man tycker svampinfektion är otrevligt kan jag säga att svamp och allergiska excem på ett mycket känsligt ställe är bortom otrevligt och det är visst inte ens en ovanlig allergi.

• Anonym (BM)

Peveryl är ingen fara att använda under graviditet. Vagitorer går också bra att använda under graviditeten.

• Hallonmumsan

Kör canesten med tre vagitorer och kräm men för upp vagitorerna för han och inte med pennan som följer med. Jag är också en som inte tål pevaryl. Använd salvan hela behandlingen ut. Ett vanligt misstag är att man slutar smörja när det slutar klia. Använder man inte vagitorer så är risken stor att det kommer tillbaka.

Svar på tråden Gravid och svamp, fick pevaryl på apoteket men det ska man tydligen inte använda??