Gravid och svamp, fick pevaryl på apoteket men det ska man tydligen inte använda??
Jag är gravid i vecka 33 och har fått svamp (tror jag). Det har kliat i några dagar, var på MVC igår och de tog urinprov (rutin, jag sa inte att det hade kliat) och det visade något, så BM skickade iväg en urinodling. Nu idag har det kliat mycket mer så jag gick till apoteket och frågade vad man kunde använda för kräm när man är gravid, då gav de mig pevaryl och sa att krämen går jättebra att använda men man ska inte använda vagitorier. Så jag köpte krämen och har använt den en gång. Min BM ringde nyss ang en annan sak, och då passade jag på att nämna att jag trodde jag hade svamp. Då sa hon att man INTE rekommenderar pevaryl under graviditet, utan att man ska ta canesten, och att vagitorier går jättebra att använda så länge det är canesten. Hon tyckte det var jättekonstigt att de hade gett mig pevaryl på apoteket. SUCK. Antar att det inte är farligt att ha använt pevaryl en gång, eller?? Ska jag köpa canesten nu och fortsätta med den?