• JRS

    Sekretess ??

    Hej

    Jag och min man håller på och skriver under allt för att få börja samla papper. Tänkt höra om det är nån som kan förklara vad det betyder att de får hämta de handlingar om oss som egentligen är sekretessbelagda? Vilka typer av handlingar gäller det?


  • Svar på tråden Sekretess ??
  • en glad
    JRS skrev 2012-02-15 16:49:43 följande:

    Hej

    Jag och min man håller på och skriver under allt för att få börja samla papper. Tänkt höra om det är nån som kan förklara vad det betyder att de får hämta de handlingar om oss som egentligen är sekretessbelagda? Vilka typer av handlingar gäller det?



    De får inte be er skriva under ett generellt medgivande att inhämta upplysningar utan det skall exakt specificeras vilka handlingar de vill att ni häver sekretessen på .... skriv inte under utan hänvisa handlaggaren till ett JO-uttalande i denna fråga ....
  • koalabjörn

    Det brukar vara det nationella socialregistret (socialtjänsten), polisens belastningsregister, samt kronofogden.

  • en glad
    koalabjörn skrev 2012-02-15 20:34:19 följande:
    Det brukar vara det nationella socialregistret (socialtjänsten), polisens belastningsregister, samt kronofogden.

    Nationellt socialregister existerar inte, socreg i den egna kommunen behövs inte samtycke för att kolla eftersom det är samma förvaltning som familjerätten. Däremot behövs samtycke till kontroll av socreg i andra kommuner (om man flyttat), ev läkarkontakter. kronofogden o försäkringkassan brukar man själv få ordna intyg ifrån = soc behöver inget samtycke.

    TS istället för att få gissande svar här så skall ni be handläggaren precisera exakt vilka intyg h*n behöver ert samtycke till ....  
Svar på tråden Sekretess ??