Salt, hur noga till 1 åring??
Hur noga ska man vara med saltet nu när dom är över 1 år?? Kan jag börja salta lite i potatisvattnet tex.? Och även övrig mat, kan jag salta lite då?
Hur noga ska man vara med saltet nu när dom är över 1 år?? Kan jag börja salta lite i potatisvattnet tex.? Och även övrig mat, kan jag salta lite då?
puff
varför salta i potatisvattnet?
Det är okej med salt som är i mat men man ska vara frösiktig med att tillsätta salt själv, tex i pastavatten, potatisvatten etc.........det är ju en rätt onödig saltning, man kan salt ai efterhan dom man tycker det smakar bättre.............så gör vi iallafall..............
okej med tex korv etc som redan innehåller salt.
Håller med luzorsus. Det är som små de vänjer sig vid smaker och då är det onödigt att vänja dem vid onödigt salt.
Vår dotter äter samma mat som vi men vi äter själva ganska saltlöst eftersom vi är vana med det.
Även vuxna mår bättre utan salt i t ex potatisvattnet, och man vänjer sig faktiskt!
Fast saltet som man har på potatis och pasta häller man av när man kokat klart - helt onödigt av den anledningen
När jag lagat mat till mina små så har jag saltat lite i maten för smakens skull (gröt, te.x. är äckligt utan minsta salt) och så har de vuxna fått salta på ytterligare om de velat ha saltare mat.
Ehhm, inget suger åt sig salt som potatis. Kockarnas knep när ngt blivit för salt: lägg i potatis så följer saltet med den när du tar ur den.
Det är jag som är lite av en "saltnarkoman" Jag tycker inte maten smakar nåt utan salt. Nu har vi inte saltat nåt eller väldigt lite sen Tindra började äta våran mat. Men som sagt nu smakar maten inget istället. Men jag kanske vänjer mig.
Men om ni lagar till en köttbit, gör en gratäng av nåt slag, eller nån gryta, saltar ni inte i det då?? Vad kryddar ni med i så fall?? Örtsalt, är det bättre??
Visst saltar man lite i maten, men man får ju anpassa sig efter den som har lägst tolerans. Sen får ju övriga salta extra på tallriken om det behövs.
Men det är faktiskt bevisat att salt är en smak man kan vänja sina smaklökar av med, dvs att man lär sig att känna saltet fast det är mkt mindre.