• tokigajag

Bila med två barn genom Europa, har ni tips och idéer?

Vi har pratat om att ta bilen till Kroatien (norra), 
    Se Alperna, stanna till några dagar i toscana, någon dag i Venice och sen lata oss i Istria.
    Vi har 4-5 veckor på oss och kan väl ta det lugnt. Men jag är ändå tveksam?
    - NÄR skall man köra egentligen? På kvällarna - men hur lätt är det att hitta billigt boende om man kommer sent?
    - Skall man hellre gå upp 3 på natten och köra tidigt på morgonen?

HUR har ni andra gjort? Har det gått bra med barnen?
    Våra kommer vara 3 resp 7 år....

Eller skall man hellre bila ner till Frankrike?
    Eller ta flyg och hyra lägenhet i ex Kroatioen?

Det kanske inte är värt att "bila"...

Berätta om era erfarenheter )

• Svar på tråden Bila med två barn genom Europa, har ni tips och idéer?
  • skogstjärna

Vi körde en stund på förmiddagen, sen stannade för rast, lek, vila och lunch. Sen åka bil en lite längre stund på eftermiddag när hälften sov middag. Sen paus för middag och överläggning om var vi skulle sova. Ibland är man på nåt trist ställe då och väljer att köra till sent på natten och ibland var vi nöjda där vi var. Kör man till sent på natten kan de vara bra och ha en bilfri fm dagen efter. Undvik helgerna då kan de vara sjuka köer. Samma sak runt städerna på vardagarna runt 5-tiden på em. Är det kö, så ta rast ist för att sitta i bilen.

Vi har campat, men vet inte om det alltid är billigare. Tror det, men kanske inte överallt. Annars så brukar det vara välskyltat till hotell.  

Titta ut spännade saker ni skulle vilja se innan, det är vi lite dåliga på.  

• skogstjärna

Och precis som du säger kan det vara svårt att hitta boende om man är sent ute på kvällen. Men då kan man ringa och boka innan, då kan man oftast komma senare eller ta in på dygnetrunt öppna ställen. De är ofta för lastbilschaffisar och kanske lite sunkigare, de är ibland obemannade. Men vet en barnfamilj som ofta bilar och de tar in på dem, så sååå dåliga är de nog inte.

• Tallen

Kör totalt 3 timmar max per dag och kör på förmiddagen så att ni kan komma fram till lunch och sedan få ut det mesta av era hotell då incheckning normalt inte är förrän kring 14- tiden.

Ett tips är att ta bilen på tåget från Hamburg ner till Schweiziska gränsen, tåget går på kvällen från Hamburg och är framme tidig morgon, på så vis skippar ni hotelnatt och körning genom Tyskland med risk på stau på Autobahn samt kan vara framme i Alperna till lunch. Googla Autozug så kan du se vad som finns.

• Ziroz

Vi bilade jätte mycket i europa när jag var yngre, man får se många häftiga ställen och är väldigt fri att ta dagen som den kommer :) För mig och min bror så har bilandet varit en del av uppväxten så vi har vant oss vi att sitta många timmar i bilen. Pappa körde oftast natt ned, alltså att vi startade vid 4-5 på eftermiddagen och så sov ja och min bror medans pappa körde. Det betydde att man va i tyskland eller frankrike oftast när man vaknade :) Mamma läste högt under resorna vilket va populärt av oss även efter att vi kunde läsa själva. Nu mer finns det ju massor med saker att ta till i bilen för att underhålla barn :)

Campingar finns det ju gott om och perfekt för barnen att göra sig av med energi. Hotell kan ju oftast vara mer strikta och kanske svårare att hitta med lekplatser osv. Precis som någon tipsade om ovan så finns det ofta obemannade motell längs de större vägarna och de kanske inte är av högsta klass men helt okej att sova på en natt för att åka vidare dagen efter. Bor man på hotell är man ju oftast hänvisad till restauranger vilket kan vara jobbigt med mindre barn då det oftast iaf i frankrike kan ta lång tid innan man får in maten osv, detta kanske inte är något man vill göra varje kväll iaf. Österike däremot brukar funka bra att bo inne på och det är ofta en mysig familjekänsla på restaurangerna :)

4-5veckor är lång tid så ni kommer hinna massor! Jag tror det kommer bli en fantastisk upplevelse för er och era barn!

• tokigajag

Tusen tack för era svar!!!!
    Har tyvärr inte hunnit svara tidigare och nu är klockan snart halv tolv och jag måste sova så jag hinner inte skriva ett längre inlägg,
    Återkommer!

Men jag är jätteglad för att ni svarat! För när det gäller att bila så är det inte mkt jag kan om den saken, Däremot har jag rest på andra sätt .  Det här med Autozug låter väldigt intressant då jag har förstått att tyskland inte är så kul att köra igenom.
    Är dock lite sugen på att besöka det här slottet i tyskland.
    http://www.slottsguiden.info/slottdetalj.asp?id=211

Har kollat lite på flyg rätt ner till Kroatien men det går ändå på ca 14 000 och det är väl vad bilresan också går på men då ser vi mer och så är vi fria....

Oj, nu måste jag sova. Godnatt och tack!

• Machapuchare

När jag var liten bilade vi genom Europa några gånger. Hade alltid med två små tvåmannatält och bodde på campingplatser. Det var toppen!

• tokigajag
    Machapuchare skrev 2012-02-29 13:01:16 följande:
    När jag var liten bilade vi genom Europa några gånger. Hade alltid med två små tvåmannatält och bodde på campingplatser. Det var toppen!
    Ja, jag tror att vi skall ta med vårt också. Tack för tipset.
  • Lisa RMB

Hej,
    har själv aldrig bilat så långt med barn, så jag är också nyfiken på hur det fungerar.

Här ett tips från en mamma som bilade just genom Kroatien, och som skickade in en reseberättelse: Bila till Kroatien - En roadtrip med barn. Hon har lovat att komma med en uppföljare på sina bästa tips när man bilsemestrar med barn...

• Cecci78

DVD till bilen:) tänk bara på att köpa en med 2 skärmar när man har ett bakåtvänt barn o ett framåtvänt, blir lite lätt kaotiskt annars när bara en av dem kan se;) jag ska sätta fast våra med spännband så att de inte lossnar och gör illa någon om man skulle behöva bromsa in kraftigt

Svar på tråden Bila med två barn genom Europa, har ni tips och idéer?