• Anonym (Slitna mamman)

Min arga 4 aring

Hej! 

Min 4 ariga dotter kan vara en harlig liten tjej och ar utatriktad. Mitt problem ar att hon ofta ar sur och arg. Detta ar ett beteende som hon haft sa lange jag kan minnas. Redan som bebis var hon den som tog leksaker av andra och borjade gora illa andra barn.  Pa senare tid ar hon hopplos hemma (inga problem pa forskolan tack o lov). Hon verkar inte veta hur man leker trots att hon har mangder av leksaker som star ororda. Dottern spenderar nastan ingen tid alls for sig sjalv, jag forsoker uppmuntra lite "egen tid" da det ar viktigt for oss bada (annars hanger hon efter mig hela tiden, hon brukar fa vara med att laga mat, baka tex men ibland maste aven jag fa nagra minuter sjalv). 
    Vissa av vara vanner undviker oss for dotterns svara beteende. Vid ett nyligen besok hos en van smallde hon i deras dorrar och ville promt leka med en leksak som kompisen var extra forsiktig om (kompisen ar mycket forsiktigt av sig) och vid ett tillfalle slangde dottern en bok i golvet da hon inte ville ge tillbaka den till kompisen. Detta gjorde att kompisens mamma blev irriterad pa min dotter och sa till henne pa skarpen att "sa gor man inte". Kompisens mamma (som ar en god van till mig) ar ganska overbeskyddande mot sin son och verkar inte tycka om min dotter direkt....vilket ocksa gor mig lite ledsen...
    Det kanns alltid som att det ar min dotter som alltid ar den skyldige (oftast ar det hon som ar den skyldige till allt tjafs) da hennes son alltid grater nar det ar nagot som han blir upprord over.

Det ar oftast varst nar vi har andra barn hemma hos oss eller nar vi ar hos kompisar. Jag vet inte hur manga ganger jag har sagt till henne att man inte bara gar hem till nagon och tommer deras leksakslador utan att egentligen vilja leka med sakerna (vilket hon ofta gor, speciellt hos en kompis da hon gjort absolut kaos pa rummet inom nagra minuter). 
    Vi har forsokt allt att fa henne att inse att man inte slar, knuffas, sparkar, tar saker fran sina vanner och att kompisarna blir ledsna om man gora sana saker. Vi har straffat med "time out", lagga beslag pa leksaker (hon bryr sig inte), forbjuda tv m.m men inget verkar hjalpa. Vi bor utomlands men jag har radfragat liknande bvc om hjalp och jag traffade en underbar kvinna som uppmuntrade mig om att det ar ganska normalt men jag ar fortfarande orolig for dotterns beteende. Jag vill att hon ska vaxa upp till en ansvarsfull och trevlig tjej men for tillfallet vet jag inte riktigt hur det ska ga. Vad ska jag gora?
    Min man jobbar langa dagar och kompis ibland inte hem forran barnen somnat vilket gor att jag har nastan allt ansvar for barnen vilket tar pa krafterna och det ar upp till mig att "uppfostra".  
    Jag ar orolig att hon inte kommer kunna forma riktig vanskap om hon inte vet hur man leker eller respekterar andra. Snalla kom med nagra rad innan jag blir galen! TACK 

• Svar på tråden Min arga 4 aring
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Ditt barn behöver tydliga gränser och måste lära sig vad som är rätt och fel, orsak och verkan. 
    Tänk på att vara mycket konsekvent i ditt beteende. 
    Belöna gott beteende!
    Om inget hjälper, behöver du kanske expert hjälp.
    Prata med pedagogerna på förskolan. Hur gör de eftersom inte detta beteende finns hos dem.

Lycka till!
    Inger 

Svar på tråden Min arga 4 aring